Zoeken

Zoeken sluiten

Hormoonverstoorders: wat zijn het en hoe vermijd je ze?

vrijdag 26 november 2021

Hormoonverstoorders: wat zijn het en hoe vermijd je ze?

Hormoonverstoorders: wat zijn het precies? En nog belangrijker, hoe kun je ze vermijden? Een stabiele hormoonbalans is niet alleen bevorderlijk voor jouw immuunsysteem, maar ook voor jouw algehele welbevinden. Bij een gezonde hormoonbalans heb je genoeg energie en voel je je goed. Dagelijks krijgen wij echter te maken met verschillende hormoonverstoorders die onze gezondheid en ons energieniveau kunnen verlagen.  Hormoon-verstoorders zorgen dan niet alleen voor lichamelijke, maar ook voor mentale klachten. Denk bijvoorbeeld aan stemmingswisselingen of een  opgejaagd gevoel. Eén van de grootste hormoonverstoorders is stress, maar ook ongezonde voeding. Zowel vrouwen als mannen kunnen hinder ondervinden van hormoonverstoorders. Zo ervaren mannen klachten zoals overgewicht en een verminderd libido. In dit blogartikel ontdek je meer over hormoonverstoorders en hoe je ze kunt vermijden. Voor jouw weerstand en voor een leven in balans!

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

hormoonverstoorders

Hormoonbalans: hoe zit dat precies?

Hoe werken onze hormonen precies? En hoe zorgen we voor een gezonde hormoonbalans? Er zijn twee essentiële hormonen die evenwicht geven in onze hormoonbalans, namelijk oestrogeen en progesteron. Als zij niet met elkaar in balans zijn, raakt onze hormoonhuishouding in de war. Hierdoor kunnen verschillende gezondheidsproblemen ontstaan, niet alleen tijdens de overgang. Het is dan ook van belang om, zeker na je 40e jaar, goed voor jouw hormonen te zorgen. Dit geldt zowel voor vrouwen als voor mannen. Daarnaast is testosteron een belangrijk hormoon. Een tekort aan testosteron heeft te maken met een teveel aan het hormoon oestrogeen. Dit wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd. Bovendien raakt onze hormoonbalans van slag als het stresshormoon cortisol de overhand gaat nemen.

Kortom, wil je een goede gezondheid en ‘lekker in je vel’ zitten? Geef jouw hormonen dan ook genoeg aandacht. Zo kun je een hormonale disbalans voorkomen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Hormoonverstoorders: welke klachten geven ze?

Hormoonverstoorders kunnen zowel fysieke als mentale klachten geven. Deze kunnen jouw dagelijks functioneren behoorlijk in de weg staan. Welke symptomen van een hormonale disbalans herken jij?

hormoonverstoorders

Hormoonverstoorders: hoe vermijd je ze?

Wij hebben een overzicht voor je met de belangrijkste hormoonverstoorders om te vermijden. Daarnaast vindt je tips hoe je deze hormoonverstoorders kunt aanpakken.

Ongezonde voeding

Voeding dat weinig voedingsstoffen bevat, teveel suikers of slechte vetten kun je beter vermijden. Ongezonde voeding is namelijk een grote hormoonverstoorder. Herken je de klachten van verstoringen in jouw hormoonbalans? Let dan eens extra op jouw voeding. Krijg jij dagelijks wel voldoende vitaminen en mineralen binnen?

Wat kun je doen?

Neem zoveel mogelijk verse, pure voeding en veel groente en fruit. Vermijd daarnaast voedsel met additieven, zoals E-621 Kies zoveel mogelijk voor gezonde snacks zowel thuis als op het werk en onderweg. Dagelijks hebben wij de volgende vitaminen en mineralen hard nodig: vitamine D, vitamine C, zink en magnesium. Wist je dat veel mensen met hormoonproblemen een jodiumtekort hebben? Bovendien is het belangrijk om dagelijks te zorgen voor voldoende eiwitten en voldoende gezonde vetzuren. Tenslotte zijn er ook kruiden die kunnen bijdragen aan een gezonde hormoonbalans.

Veel stress

Stress is misschien wel de grootste hormoonverstoorder voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Zo ondervindt je niet alleen lichamelijke stressklachten, maar ook kan jouw emotionele balans worden verstoord door stress.

Welke oplossingen zijn er?

Geef jezelf dagelijks voldoende ontspanning en beweging. Het is bovendien van belang om gedurende de dag korte pauzes te nemen. Verminder stress door leuke manieren van ontspanning te vinden, zoals een massage,  meditatie of yoga. Daarnaast kun je bosbaden eens proberen. Dat is meer dan wandelen in de natuur, want je traint hiermee ook jouw bewustzijn en intuïtie.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Ongezond slaappatroon

Voldoende slaap en vooral goede slaap is ook nodig voor gezonde hormonen. Onze hormonen raken uit balans door te weinig slaap en andere slaapproblemen. Probeer slapeloosheid te voorkomen.

Beter slapen maar hoe?

Hoe zou jij beter kunnen slapen? Zorg voor een fijn avondritueel. Vermijd beeldschermen tijdens de laatste uren voor het slapengaan. Tevens kunnen supplementen jou helpen om beter te slapen, zoals magnesium.

Gifstoffen in cosmetica

Andere belangrijke hormoonverstoorders zijn verzorgingsproducten. Veel van onze verzorgingsproducten en cosmetica bevatten niet-natuurlijke ingrediënten die ons lichaam niet verdraagt. Dit zijn bijvoorbeeld chemische toevoegingen, zoals parabenen, SLS en parfum. Deze komen via onze huid in ons bloed terecht waar ze vervolgens onze hormonen kunnen verstoren. Het gevolg is dat het hormoon oestrogeen toeneemt ten opzichte van progesteron.

Zijn er alternatieven?

Kies voor gifvrije verzorgingsproducten gemaakt op natuurlijke basis. Gebruik vooral een deodorant zonder aluminium, want dit is een grote hormoonverstoorder. Het is ook beter om fluoride in tandpasta en mondwater te vermijden.

Weinig daglicht

Onze hormonen hebben ook zonlicht nodig om in balans te blijven. We kunnen niet zonder vitamine D. Als je veel binnen zit, wat niet ongewoon is in deze tijd van het jaar, kunnen jouw hormonen hier last van krijgen. Daarnaast kan dit invloed hebben op de aanmaak van ons gelukshormoon serotonine.

Hoe los je dit op?

Ga iedere dag minimaal 20 minuten naar buiten, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze. Zo zorg je ook direct voor meer zuurstof in je longen. Dagelijks neem je ook extra vitamine D in, want in Nederland komen wij niet altijd aan voldoende zonlicht in de herfst en de winter.

hormoonverstoorders

Hormoonverstoorders vermijden voor meer energie

Hormoonverstoorders beroven ons langzaam van onze gezondheid en onze energie. De voornaamste hormoonverstoorder is stress. Het stresshormoon cortisol brengt onze andere hormonen namelijk uit balans. Zo wordt onder andere de aanmaak van ons gelukshormoon bemoeilijkt. Het is voor een gezonde hormoonbalans dus essentieel om stress zoveel mogelijk te beperken. 

Ga op zoek naar mogelijkheden om vaker te ontspannen en te bewegen. Ontdek wat jij het leukste vindt. Daarnaast zijn ongezonde voeding, slaapproblemen en gifstoffen in verzorgingsproducten grote hormoonverstoorders. Bovendien maak je de hormonen niet blij door weinig buiten te zijn en weinig te bewegen. Hormoonverstoorders nemen veel energie van ons weg. Zo moet onze lever harder werken en raakt ons brein uit balans. Misschien kun je jouw lichaam ontgiften met behulp van chlorella of spirulina. Probeer jouw levensstijl te verbeteren en dagelijkse ongezonde gewoonten te veranderen naar gezonde gewoonten. Dat is met name: zorgen voor meer ontspanning voor lichaam en geest.

Kortom, laat hormoonverstoorders niet de vitaliteit uit je leven wegnemen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven