Wat is oververmoeidheid

vrijdag 5 april 2019

Oververmoeidheid: Wat is het en wat doe je er aan?

Vermoeidheid is normaal, zo voelen we ons allemaal wel eens. Een goede nachtrust kan dan herstellend zijn en ervoor zorgen dat de moeheid stukken minder wordt. Echter kan het ook gebeuren dat klachten van vermoeidheid steeds vaker voorkomen, erger worden en ook niet worden verholpen met een nacht slapen. In zo’n geval wordt er gesproken van oververmoeidheid, dit kan zowel lichamelijk als geestelijk zorgen voor gezondheidsklachten.

Toch is oververmoeidheid moeilijk te peilen; binnen de psychologie is dit geen officiële diagnose waardoor er geen directe definitie is voor oververmoeidheid.

wat-is-oververmoeiheid-stress

Wat is oververmoeidheid: de symptomen

Symptomen van oververmoeidheid kunnen zich zowel lichamelijk als geestelijk uiten. Een aantal symptomen die mentaal worden ervaren kunnen zijn:

  • Prikkelbaar en een kort lontje
  • Gebrek aan motivatie, geen zin om iets te gaan doen
  • Meer moeite met concentreren en onthouden
  • Moeite met het nemen van beslissingen
  • Sneller fouten maken
  • Veel piekeren
  • Opgejaagd gevoel
  • Extreme behoefte aan totale rust of stilte (even helemaal niks)

Lichamelijk kan oververmoeidheid zich uiten in:

  • Hoofdpijn
  • Veel gapen en wrijven door de ogen
  • Een bleke huid
  • Pijnlijke spieren
  • Donkere kringen rondom de ogen
  • Weinig energie en lichamelijk snel moe
  • Een duizelig of draaierig gevoel

Oververmoeidheid kan zich dus uiten op verschillende manieren. Gaat het te lang door? Dan kunnen de symptomen erger worden en uiteindelijk overgaan in overspannenheid of zelfs een burn-out. Het is dus van groot belang om bij jezelf te herkennen als je vaker vermoeid bent dan normaal zodat je ook actie kunt ondernemen. (Hoe je dat kunt doen, delen we later in dit artikel.)

Wat is de oorzaak van oververmoeidheid?

Oververmoeidheid heeft verschillende oorzaken. De oorzaak kan zowel komen door lichamelijke, als door psychische factoren.

Lichamelijke oorzaken oververmoeidheid:

› Slechte conditie: Hoe beter je conditie is, hoe beter je met inspanning kunt omgaan. Wanneer je weinig lichaamsbeweging hebt, kan het zijn dat je je ook sneller moe bent. Het verbeteren van je conditie kan dus gunstig zijn om minder vermoeidheid te ervaren.

› Gebruik van medicijnen: Er zijn verschillende soorten medicijnen die vermoeidheid als bijwerking hebben.

› Ongezond eten: Groenten en fruit zitten vol met voedingsstoffen die belangrijk zijn én die er voor zorgen dat we ons energiek voelen. Nuttig je veel vet of zoet eten? Dan is de kans ook groter dat je last krijgt van vermoeidheid.

› Over- of ondergewicht: Zowel overgewicht als ondergewicht kan ervoor zorgen dat je sneller vermoeid bent.

› Gebruik van rookwaar, alcohol en drugs: Roken vernauwt de bloedvaten wat voor vermoeidheid kan zorgen, alcohol verstoort de nachtrust en (langdurig) drugsgebruik kan meteen na gebruik, of na langere tijd voor vermoeidheid zorgen.

› Bloedarmoede: Rode bloedcellen bevatten hemoglobine wat nodig is om zuurstof te vervoeren door het lichaam. Als er te weinig rode bloedcellen zijn, of als ze niet goed functioneren wordt er ook minder zuurstof vervoerd waardoor je je vermoeid kunt voelen. Een bekende oorzaak van bloedarmoede is ijzertekort.

› Traag werkende schildklier: De schildklier is verantwoordelijk voor de stofwisseling en regelt dit door hormonen aan te maken. Wanneer je schildklier traag werkt kunnen er niet voldoende hormonen worden aangemaakt, wat kan zorgen voor een futloos gevoel

› Bijnieruitputting: Door een ongezonde leefstijl of langdurige stress kunnen de bijnieren uitgeput raken. Dit kan leiden tot extreme vermoeidheid en depressies.

› Verschillende ziektes: Er zijn verschillende aandoeningen die invloed hebben op vermoeidheid, zoals: kanker, diabetes, hartproblemen, chronische pijn, urineweginfectie, de ziekte van Crohn of longproblemen.

wat-is-oververmoeidheid-burn-out

Psychische oorzaken oververmoeidheid

› Overspannen of burn-out: Als je overspannen bent of een burn-out hebt, ben je te lang doorgegaan zonder rust te nemen. Lange tijd heb je zowel lichamelijk als psychisch veel te verduren gehad en dat eist z’n tol. Onder andere extreme vermoeidheid is daarvan het gevolg.

› Continu angstig/ paniek: Het lichaam staat continu ‘aan’ bij angst en paniek; het is gereed om aan te vallen wanneer dit nodig is en staat dus in de vecht of vlucht stand. Dit vraagt veel van het lichaam en kan zorgen voor uitputting.

› Depressie: Eén van de symptomen van depressie is extreme vermoeidheid. Mensen met een depressie willen soms niets anders dan de hele dag in bed liggen en zijn daarna nog steeds moe.

› Privé- of werkproblemen: Zodra er ergens problemen worden ervaren kan dit zorgen voor veel nadenken, gevoel van stress en spanning. Door deze spanning en het vele piekeren raakt het lichaam vermoeid. Daarbij kan het zijn dat je hierdoor slecht slaapt wat de vermoeidheid weer erger maakt.

› (Chronische) stress: Als je continu in een staat van stress verkeerd staat je lichaam – net zoals bij angst en paniek – continu ‘aan’. Dit is erg vermoeiend en kost het lichaam veel energie. Twijfel jij over hoe gestrest je bent? Doe dan de gratis stress test.

› Ingrijpende gebeurtenis: Je wordt ontslagen, je verliest een dierbare, je relatie eindigt of je gaat verhuizen; allemaal situaties die erg ingrijpend zijn en gepaard kunnen gaan met vermoeidheid.

Zoals je kunt zien kunnen er heel veel oorzaken zijn voor oververmoeidheid. Dat maakt het soms ook zo lastig om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Daarbij kan oververmoeidheid vervelende gevolgen hebben. Denk hierbij aan: minder goed kunnen presteren, problemen in je relatie of op het werk of je voelt je minder gelukkig.

Oververmoeidheid: wat doe je er aan?

Hoewel het belangrijk is om de vermoeidheid bij de kern aan te pakken, zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om de klachten te verlichten.

1. Neem meer rust

Het ligt misschien voor de hand, maar rust nemen is belangrijker dan ooit als je last hebt van oververmoeidheid. Zorg niet alleen dat je dagelijks een moment neemt om te ontspannen door middel van bijvoorbeeld meditatie of mindfulness. Maar creëer ook meer rust in je weekplanning; kijk of het mogelijk is om minder te werken, schuif even wat huishoudelijke taken op zij of zeg een paar afspraken af.

2. Kom in beweging en let op wat je eet

Het kan lastig zijn om in beweging te komen als je zo moe bent, maar het is wel iets wat je kan helpen om je energieker te voelen. Daarbij is de juiste voeding erg belangrijk; eet veel groenten en fruit en probeer ongezond eten zoals vet en zoet eten te laten staan. Door dit te combineren kan het zijn dat jij je weer wat energieker gaat voelen.

3. Ga in gesprek met een coach

Komt de vermoeidheid door psychische factoren? Dan kan het gunstig zijn om met een coach in gesprek te gaan en het probleem bij de kern aan te pakken. Een coach kijkt met je mee naar jouw situatie en geeft je de juiste feedback, tips, oefeningen en handvatten zodat je dingen kunt gaan verwerken en loslaten. Het kan erg verhelderend zijn om te praten over wat er in je omgaat. Daarbij kan het er uiteindelijk voor zorgen dat jij weer beter in je vel zit én minder last hebt van vermoeidheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven