Zoeken

Zoeken sluiten

Bosbaden voor innerlijke rust en heilzaam bij stress

woensdag 19 mei 2021

Bosbaden voor innerlijke rust en heilzaam bij stress

Bosbaden brengt je terug naar het nu. Het nu is tenslotte alles wat we hebben. Vaak zijn we echter geneigd om te blijven hangen in het verleden. Of we kijken juist al ver vooruit. Doordat we niet in het nu leven, ontstaat er vaak stress. We hebben moeite met loslaten van ervaringen in het verleden. Of we kunnen ons zorgen maken over de toekomst. Zo raken we onze innerlijke rust kwijt. Terwijl juist dat ons kwaliteit van leven geeft. Het maakt ons gezonder, zowel ons lichaam als ons brein. Daarnaast op emotioneel en relationeel vlak. Als je stress ervaart of een burn-out hebt, kan bosbaden positief bijdragen aan jouw herstel. In dit artikel lees je meer over bosbaden, want wat is het eigenlijk? Welke voordelen heeft bosbaden op onze gezondheid? Tenslotte maak je ook kennis met wandelcoaching bij stress. Kortom, op weg naar ontspanning en innerlijke rust!

bosbaden

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is bosbaden?

Bosbaden draait om verbinding met de natuur. Tenslotte kan de mens niet zonder de natuur. Tegenwoordig zitten we echter vaker achter beeldschermen dan dat we tijd doorbrengen in de natuur. Bosbaden is afkomstig uit Japan waar het Shinrin Yoku wordt genoemd. Het betekent jezelf onderdompelen in het bos ter ontspanning. Met bosbaden beweeg je langzaam in een bos of in een park waar verschillende soorten bomen staan. Er is geen haast. Net zoals de natuur haar eigen proces heeft en alles op haar eigen tijd gaat.

Gebruik je intuïtie

Maar bosbaden is meer dan een boswandeling maken of lopen door de natuur. Met bosbaden is het de bedoeling dat we onze zintuigen bewuster gaan gebruiken. Zo (her)vindt je de connectie met de natuur. En uiteindelijk met jezelf. In de natuur kun je zelfs mooie symbolen vinden die een reflectie zijn van jezelf. Tijdens het bosbaden stimuleer je al jouw zintuigen en dat doe je intuïtief. Herken de natuurgeluiden, hoor de vogels en de wind. Tuur in de verte van het bos; dit werkt zelfs positief op de ogen. Daarnaast stimuleer je je reuk- en smaakorgaan door aan takken te ruiken of misschien zelfs te proeven. Wist je trouwens dat door bewerkt voedsel te eten, ons reuk- en smaakvermogen wordt aangetast? Tenslotte draait het bij bosbaden om voelen. Voel de bomen, de takken of het mos. Loop ook eens op blote voeten en maak zo contact met de aarde.

bosbaden

In het hier en nu

Bosbaden leert je om alles met aandacht te doen. Dit kun je vervolgens vasthouden op je werk en in je dagelijks leven. Zo zul je bijvoorbeeld merken dat multitasken helemaal niet zo efficiënt is. Door dingen met aandacht te doen, gaat het zelfs vaak beter en sneller. Bosbaden werkt dan ook als een meditatie. Dit doe je uiteraard zonder afleiding van je telefoon, want tijdens het bosbaden ben je onbereikbaar.

Geluksstofjes in bomen

Bomen hebben een bijzonder effect op ons welzijn. Zo geven ze ons niet alleen zuurstof. Maar wist je dat bomen ook stofjes afscheiden die ons gelukkig maken? Dit zijn zogenaamde phytonciden die een positieve werking hebben op ons geluksgevoel. Daarnaast dragen ze bij aan een goed immuunsysteem. Bomen zijn intelligent en helpen elkaar. Zo hebben ze ook een geheugen en ze kunnen pijn voelen. Daarnaast kunnen ze stoffen afscheiden om andere bomen te waarschuwen bij gevaar. Voel je je somber of heb je drukte in je hoofd? Ga bosbaden!

Hoe herken ik stress symptomen?                                                                 

Is stress de oorzaak van jouw gezondheidsklachten? Als er stress is, voelen wij ons niet in balans. Is er sprake van werkdruk? Moeite hebben met delegeren kan ook aanleiding zijn tot stress op het werk. Mensen met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel of perfectionisme, zijn vaak stressgevoeliger. Bovendien krijgen zij vaker te maken met een burn-out. Of misschien ervaar je wel vakantiestress? Stress werkt belastend op je zenuwstelsel. Hierdoor ontstaan verschillende stressklachten, zoals hoofdpijn, vermoeid zijn of je bent prikkelbaar. Je kunt je ook  opgejaagd voelen, een kort lontje hebben of chagrijnig zijn. Daarnaast is slapeloosheid vaak een teken van stress. Soms kan stress zelfs leiden tot paniekaanvallen, angststoornissen of depressieve gevoelens. Als je deze stressklachten herkent, dan is het belangrijk een manier te vinden die jou kan helpen. Denk dan eens aan bosbaden, want hiermee kun je stress verminderen en zul je weer rust vinden.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Voordelen van bosbaden

Bosbaden oftewel forest bathing kan veel voordelen bieden voor jouw gezondheid. Zeker in tijden van veel stress of in een burn-out. Zo heeft bosbaden een positieve invloed op jouw lichamelijke, maar ook op jouw mentale en emotionele welzijn. Daarnaast op je spirituele welzijn, want het verhoogt ook je bewustzijn. Bosbaden kan bijvoorbeeld jouw concentratie en focus verbeteren. Je kunt weer helder denken. Dit komt doordat bomen stofjes naar elkaar afscheiden waardoor ze met elkaar kunnen communiceren. Dit heeft invloed op jouw brein waardoor het weer rust en ruimte krijgt. Bosbaden verhoogt ook de productiviteit en de creativiteit. Daarnaast zal bosbaden jouw weerstand verbeteren en zal onrustig slapen tot het verleden behoren. Het kan zelfs de bloeddruk verbeteren, maar ook de gezondheid van ons hart en longen. Ontdek ook wat bosbaden voor jou kan doen.

bosbaden

Bosbaden en wandelcoaching

Wandelen in de natuur is niet alleen ontspannend. Wandelen leert je ook om te vertragen in de ‘snelle wereld’ waarin we leven. Hierdoor wordt je bewuster van jezelf en van je omgeving. Maar wandelen doet nog meer met ons. Het verruimt namelijk ook je geest. Net als bosbaden vindt wandelcoaching ook plaats in de natuur. Het voordeel van wandelcoaching is dat het praten tijdens het wandelen makkelijker gaat. Het brengt zowel je lijf als je hoofd in beweging. Wandelcoaching heeft een positief effect op onze hersenen is gebleken uit onderzoek. Het kan dan ook effectief bijdragen aan het herstellen van een burn-out. Kortom, wandelcoaching combineert ontspannend wandelen met de helende werking van de natuur!

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bosbaden kan een burn-out voorkomen

Bosbaden is mindfulness, want het houdt je in het hier en nu. Je voelt je ontspannen. Er komt weer rust en ruimte in je hoofd. Het brengt je lichaam en geest weer in balans. Met bosbaden geef je aandacht aan jezelf en dat is niet egoïstisch. Bovendien zal het je helpen met beter slapen Daarnaast zal bosbaden je weer nieuwe energie geven. Tenslotte verhoogt het ook jouw bewustzijn. Het laat je bijvoorbeeld stil staan bij jouw levensstijl of je leert vaker jouw dankbaarheid te tonen. Stress geeft voor iedereen weer andere gezondheidsklachten. Echter hebben alle stressklachten invloed op onze weerstand, maar ook op ons geluksgevoel. Van twee uren bosbaden kun je wel een week profijt hebben. Net als mediteren geeft bosbaden ook rust in je hoofd, want je gaat uit je hoofd en in je gevoel. Je vindt rust in jezelf. Wat wel voor iedereen geldt: de natuur is helend!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven