Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

Delegeren

maandag 19 april 2021

Delegeren doe je voor jezelf en voor je collega’s: 5 voordelen

Delegeren klinkt als een goed idee zodra de werkdruk te hoog voor je dreigt te worden. Toch blijkt dit doorgaans niet zo eenvoudig te zijn als dat het misschien lijkt. Wat maakt delegeren lastig? Het overdragen van je werkzaamheden draait namelijk niet alleen om de organisatie daarvan. Je moet namelijk ook durven delegeren. Wat bedoelen we hier precies mee? Succesvol delegeren hangt nauw samen met iemands persoonlijkheid. Vraag jezelf eens af hoe goed je jezelf kent. Het is gebleken dat het knelpunt van delegeren vaak ligt bij loslaten. Zo kunnen we moeite hebben met loslaten, omdat we ons zo verantwoordelijk voelen voor ons werk. We denken de enige te zijn die de werkzaamheden met goed resultaat kan uitvoeren. Misschien is er sprake van zelfoverschatting. Belangrijk om te beseffen is dat onze gedachten vaak gebaseerd zijn op angst en niet op vertrouwen. Brengt vertrouwen ons niet veel verder in het leven dan angst? In dit blogartikel lees je er meer over. Daarnaast geven we je de 5 voordelen van delegeren. Kortom, delegeren op de juiste manier zal ten goede komen van jezelf, maar ook van je collega’s en de werksfeer!

Delegeren doe je voor jezelf en voor je collega’s

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is delegeren?

Delegeren betekent dat je een deel van jouw werkzaamheden overdraagt aan collega’s, omdat het voor jou alleen niet meer haalbaar is. Tenslotte kun je samen meer bereiken dan alleen. Dit houdt echter meer in dan het verdelen en organiseren van bepaalde taken of projecten. Tegelijkertijd draag je ook de verantwoordelijkheid voor deze bevoegdheden over aan jouw collega’s. En juist dat kan delegeren lastig maken voor veel mensen. Dit is vaak het geval als wij een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben voor ons werk. Dat is natuurlijk een goede eigenschap, omdat het betekent dat je jouw werk met plezier en motivatie doet. Toch kan deze eigenschap jou beperken als het om delegeren gaat. Wil je het liefst altijd zelf de controle houden over je werk? Heb je moeite om werk uit handen te moeten geven? Heb je een leidinggevende functie en neem je graag zelf het initiatief? Als je dit herkent, lees dan even verder. Het is belangrijk te beseffen dat als je moeite hebt met loslaten jou dat uiteindelijk alleen maar meer stress kan geven. Je hebt bijvoorbeeld geen rust in je hoofd. Daarnaast krijg je steeds meer moeite met ontspannen. Je kunt zelfs last krijgen van slaapproblemen. Durven delegeren dus, daar begint het mee.

Wat is delegeren?

Durven delegeren: hoe doe je dat? 

Hoewel er ook geschreven wordt over de uitvoerende kant van delegeren, vinden wij het belangrijk om eerst te kijken naar jou als persoon. Dat wordt nog weleens vergeten, terwijl het eigenlijk de eerste stap is. Zo weet je zeker dat het overdragen van jouw werkzaamheden straks geen teleurstelling wordt, zowel voor jezelf als voor je collega’s.

  • Leer loslaten: delegeren begint met loslaten. We bedoelen hier dan ook niet alleen het loslaten van jouw werkzaamheden, maar ook het leren loslaten van verantwoordelijkheid en controle. Besef dat het eigenlijk onmogelijk is om alles zelf onder controle te willen houden.
  • Accepteer imperfectie: perfectionisme kan je helpen in het goed uitvoeren van je werk, hetzij tot op zekere hoogte. Het gevaar is namelijk dat we door ons perfectionisme het overzicht kunnen verliezen of faalangst krijgen. En dat kan stress geven.
  • Houd vertrouwen: ben je bang voor tegenvallende resultaten als je je werk delegeert? Besef dat je op deze manier de angstgedachte in stand houdt. Angst brengt je niet ver, vertrouwen wel, dus zet angst om in vertrouwen. Dat zal je veel rust brengen.

Daarnaast, misschien toch een wat praktische tip, raden wij je aan om het delegeren langzaam op te bouwen. Geef je collega’s begeleiding, maar ook meer ruimte om ze te betrekken bij jouw werk. Bovendien zal iedereen belang hebben bij een open communicatie. Zo voorkom je onduidelijkheden, maar ook geeft het je collega’s meer motivatie en zelfvertrouwen.

Durven delegeren: hoe doe je dat?

De voordelen van delegeren

Delegeren kan veel voordelen opleveren, niet alleen voor jezelf, maar ook voor jouw collega’s. Uiteindelijk heeft ook de werksfeer hier baat bij. Wij hopen je met onderstaande voordelen gemotiveerd te maken om te durven delegeren!

  • Vermindert werkdruk: een belangrijk voordeel van delegeren is dat het jouw werkdruk zal verminderen.  Een gezonde werkdruk houdt je gemotiveerd, maar met een te hoge werkdruk of een te hoog werktempo kun je de controle dreigen te verliezen. Je zult bepaalde taken niet meer goed of op tijd kunnen afronden.
  • Voorkomt stress: doordat de werkdruk te hoog wordt, zul je stress ervaren. Dit kan zelfs leiden tot chronische stress. Je ondervindt verschillende gezondheidsklachten, zoals een opgejaagd gevoel, je bent prikkelbaar of chagrijnig. Daarnaast kun je angstklachten krijgen.
  • Voorkomt slapeloosheid: je werk overdragen zal er ook voor zorgen dat je beter zult slapen. Zo lig je niet meer wakker van taken die jouw aandacht vragen. Met delegeren voorkom je slaapproblemen die jou uiteindelijk oververmoeid zouden kunnen maken.
  • Verbetert jouw focus: doordat je jouw aantal bevoegdheden terugbrengt, zal jouw focus verbeteren. Dit komt doordat jouw brein meer ruimte krijgt. Zo zal het jouw creativiteit verhogen waardoor je weer inspiratie krijgt voor nieuwe ideeën en nieuwe doelen.
  • Verbetert de werksfeer: tenslotte heeft het overdragen van jouw werkzaamheden ook voordelen voor je collega’s, want je geeft hen de kans geven om verder te ontwikkelen. De nieuwe taken kunnen hen extra motivatie geven. Daarnaast heeft het uiteindelijk voordelen voor ieders werkplezier en de gehele werksfeer!
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie

Delegeren is een goede oplossing bij een hoge werkdruk, want het vermindert stress. Tenzij je vergeet om eerst jezelf iets beter te leren kennen voordat je hiermee begint. Je zult namelijk niet de eerste zijn die na het overdragen van zijn of haar werkzaamheden juist meer stress is gaan ervaren. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het begint met durven delegeren en dat betekent: ook leren loslaten en je verantwoordelijkheidsgevoel bijstellen. Het overdragen van bevoegdheden gaat namelijk verder dan de praktische kant. Als je dit beseft, zal het jou en je collega’s alleen maar voordelen opleveren. Dus laat je angst los en richt je op vertrouwen. Zo zal delegeren pas echt een succes worden en jou meer werkgeluk brengen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven