Zoeken

Zoeken sluiten

Multitasken

maandag 5 september 2022

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: multitasken líjkt heel efficiënt, maar dat is het niet. Helaas! We denken echter dat we er meer mee gedaan krijgen in minder tijd. Je bent tenslotte verschillende taken en activiteiten aan het combineren binnen dezelfde tijd. Het lijkt daardoor alsof we daadwerkelijk twee (of meer!) dingen tegelijkertijd aan het doen zijn. Maar schijn bedriegt: in werkelijkheid zijn we in ons brein constant aan het switchen tussen de ene en de andere taak. We kúnnen namelijk niet onze focus en aandacht tegelijkertijd op meerdere dingen richten. Het kost ons dus veel (mentale) energie om te multitasken, want we zijn telkens eerst op het één, en dan op het ander gericht.

multitasken efficient

Een voorbeeld van inefficiënt multitasken

Stel, je bent je e-mails aan het checken als de telefoon gaat. Ondanks dat je haast hebt, neem je op. Je hebt namelijk nog tien minuten voor een vergadering begint. Je probeert naast het telefoneren ook nog door je e-mails te gaan om te zien of er nog iets tussen zit waar je direct antwoord op kunt geven. Mogelijk denk je dat dit heel efficiënt is. Maar je zult je aandacht dus moeten verdelen tussen het telefoongesprek en de e-mails. Hoewel dat best even zal lukken kost dit je hersenen veel meer energie dan wanneer je éérst het telefoongesprek voert, en daarna door je e-mails gaat.

Gedurende tien minuten is het uiteraard geen probleem om aan het multitasken te zijn. De valkuil zit hem er echter in dat we geneigd zijn dit een groot deel van de werkdag te doen. En dat houd je niet lang vol. Multitaskend van vergadering naar werkoverleg, naar een voortgangsgesprek, naar een presentatie… Je snapt het wel: dit gaat je opbreken. Uiteindelijk geeft multitasken meer stress dan wanneer je je taken en activiteiten één voor één uitvoert.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Kwantiteit of kwaliteit?

Door te multitasken kan je soms inderdaad meer werk gedaan krijgen. Veelal is dit echter niet het soort werk waar je je concentratie bij nodig hebt. Je kunt dus door te multitasken weliswaar de kwantiteit verhogen, maar de kwaliteit van je werk gaat veelal achteruit. Nu is dat niet zo’n probleem bij het vouwen van promotiemateriaal voor een beurs waar je binnenkort namens je werk staat. Het wordt echter wat problematischer als je een goed opgezette presentatie in elkaar probeert te zetten terwijl je ook nog allerhande andere dingen loopt te regelen.

multitasken waarom

Waarom doen we het dan, dat multitasken?

Multitasken voelt zo lekker efficiënt. Bovendien kan een makkelijke taak soms zó aantrekkelijk lijken dat we ervoor zwichten. Terwijl we eigenlijk bezig waren met een ingewikkeld bedrijfsplan, komt er een mailtje binnen waar je lekker snel even een antwoord op kan typen. Als je dit gedaan hebt kan je die taak maar weer mooi afvinken. Dat afvinken geeft ons een goed gevoel: de neurotransmitter dopamine komt vrij. Deze stof wordt door ons lichaam afgegeven als we iets doen dat belonend voelt. En of dat nu een e-mailtje wegwerken is, een appje beantwoorden, of iets lekkers eten, dat maakt niet uit. Werken aan een ingewikkelde klus voelt niet direct belonend. Dat e-mailtje versturen wel. We zijn dus snel geneigd om op de makkelijke afleidingen in te gaan.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Onderbrekingen

Er zijn zelfs onderzoeken die hebben aangetoond hoe groot de impact is op onze concentratie als we ons laten afleiden van onze taak. Mensen die bezig waren met een bepaalde taak werden ‘gestoord’ met een binnenkomend berichtje (een appje, social media notificatie, of e-mail bijvoorbeeld). Vervolgens duurde het gemiddeld zo’n twintig minuten voordat zij weer met dezelfde concentratie aan het werk waren als vóór de onderbreking. Twintig minuten! Je kan je voorstellen dat constant binnenkomende berichten en notificaties dus funest zijn voor je concentratie. Multitasken is dus vooral nadelig voor de ingewikkeldere taken die we te doen hebben.

De oplossing is echter simpel: zet notificaties uit en zet je telefoon tijdelijk op stil. Vraag aan je collega’s of ze je even niet willen storen. Zo kun je zonder afleidingen even goed geconcentreerd aan het werk gaan en veel doen. Door daarna een blok in te plannen in de agenda waarbij je al die losse kleine taakjes (appjes beantwoorden, e-mails sturen, belletjes plegen) afhandelt, ben je stukken efficiënter bezig dan wanneer je zou gaan multitasken!

multitasken pauze

Stoppen met multitasken en het belang van pauzes

Maar vergeet ook vooral een pauze niet! Niemand kan acht uur lang achter elkaar geconcentreerd aan het werk zijn. Zelfs niet als je nooit zou multitasken. Wat overigens ook niet eens mogelijk is, want we doen altijd wel íets aan multitasken. Al is het maar een vraag van een collega beantwoorden die even binnenloopt terwijl je bezig bent met iets anders. Een pauze nemen, even een wandeling maken of gewoon even uit het raam staren en een beetje dagdromen doen wonderen voor onze concentratie. We laden weer even op en kunnen weer met frisse energie verder.

Eten en werken

Nog een vorm van multitasken die vooral bij drukke mensen veel gedaan wordt: eten terwijl je aan het werk bent. Je weet wel: eten achter je laptop. Ook deze vorm van multitasken kan je beter achterwege laten. Je bent minder geconcentreerd, want je bent tenslotte aan het multitasken. Daarnaast is iets anders doen terwijl je eet niet bevorderlijk voor je spijsvertering. Die begint niet pas in de maag. Het begint al in je mond (en eigenlijk zelfs daarvoor, als we bijvoorbeeld aan het koken zijn en de geuren onze neus prikkelen).

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Goed kauwen zorgt ervoor dat ons voedsel in kleine stukjes gebroken wordt, zodat het verderop goed verteerd en opgenomen kan worden. Bovendien zorgt ons speeksel al voor de voorvertering in de mond. Het bevat namelijk bepaalde enzymen die beginnen met de afbraak van ons voedsel. Eten dat maar half gekauwd is en in de maag terecht komt kan dus minder goed opgenomen worden. En laat je nou net minder goed kauwen als je tegelijkertijd met iets anders bezig bent!

Conclusie

Het moge dus duidelijk zijn: probeer multitasken zoveel mogelijk te vermijden! Je maakt jezelf én de mensen om je heen uiteindelijk een stuk gelukkiger en minder gestrest als je je met échte aandacht aan je werk kan toewijden.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven