Zoeken

Zoeken sluiten

Loslaten leidt tot minder stress en meer geluk

zondag 15 maart 2020

Iedereen maakt in zijn of haar leven helaas wel eens een aangrijpende gebeurtenis mee. Het verlies van een ouder of dierbare, bijvoorbeeld. Het is eenvoudig om te zeggen: dat hoort bij het leven, ook al is het strikt genomen zo. Toch kan het moeilijk zijn om een gebeurtenis of ervaring die impact heeft gehad los te laten. Niet los kunnen laten, is begrijpelijk. Maar loslaten leidt tot minder stress, dus veel mensen willen graag hun gevoelens een plek geven. Verwerken en doorgaan: dat is wat zij willen.

Niet iedereen kan echter loslaten. En hoe gek het wellicht ook klinkt: niet iedereen wíl loslaten. Soms heeft een heftige en emotionele gebeurtenis zo’n grote invloed gehad, dat het iemand wezenlijk heeft veranderd. Zeker wanneer er door een gebeurtenis of ervaring iets moois is ontnomen, kan het zo zijn dat mensen vasthouden aan het verleden. Natuurlijk is het goed om altijd herinneringen te blijven koesteren. Blijven leven in het verleden, kan echter voor problemen zorgen.

Waarom loslaten leidt tot minder stress

Loslaten leidt tot minder stress omdat je afscheid neemt van dingen die je tegen kunnen houden. Bij dezen wil ik direct wel benadrukken dat loslaten niet gelijk staat aan vergeten of negeren. Loslaten betekent dat je stopt met vechten of je druk maken om dingen die je niet meer kunt veranderen, zodat jij je kunt richten op de toekomst en op groei.

loslaten minder stress

Vasthouden aan een bepaalde gebeurtenis of ervaring betekent ook dat je vasthoudt aan alles daar omheen. Wanneer je leert loslaten, zul je ervaren dat er een hoop zorgen en stressoren (factoren die stress veroorzaken) wegvallen terwijl er absoluut ruimte overblijft om herinneringen te koesteren. Je zult jezelf in staat stellen om verder te gaan en vrijer te leven.

Minder stress, maar je vergeet het niet

Ik haalde het zojuist al even aan: loslaten is niet hetzelfde als vergeten. Door een aangrijpende gebeurtenis los te laten, wis je niet je herinneringen hieraan. Het betekent evenmin dat zaken als verdriet, boosheid of angst helemaal verdwijnen. Je laat je hierdoor alleen niet langer beperken. De herinnering is er nog, maar de schil aan gevoelens er omheen is verdwenen.

Om een concreet voorbeeld te geven: onverwacht een dierbare verliezen. Dit is iets waar je helaas mee te maken kunt krijgen. Het leven is onvoorspelbaar en dat betekent dat iemand die je liefhebt er van het ene op het andere moment niet meer kan zijn. Het verwerken van een dergelijk verlies heeft tijd nodig en niemand verwacht van je dat je het snel kunt loslaten. Dat hoeft ook helemaal niet, want niet kunnen loslaten hoort bij een periode van rouw. Hoe hard het ook klinkt: uiteindelijk gaat het leven door. Kun je ook na lange tijd dingen nog niet loslaten, dan kan dit zorgen voor stress en kan het je presteren maar ook je levensgeluk ondermijnen.

Wanneer je een hoop bagage met je mee blijft nemen, zet jij jezelf continu onder druk. Verdriet of woede om het verlies van een dierbare zal wellicht nooit helemaal verdwijnen. Wat echter belangrijk is, is dat je deze gevoelens een goede plek geeft. Elke dag boos of gefrustreerd zijn, helpt je op geen enkele wijze. Door het verleden op deze manier het heden te laten beïnvloeden, is de kans groot dat je ongelukkig blijft. Loslaten leidt tot minder stress, maar hoe zorg je hier nu voor?

loslaten

Tot wat voor stressklachten kan niet loslaten leiden?

Stress is voor iedereen verschillend. Hoe het zich uit, is afhankelijk van de persoon. Sommige mensen krijgen vooral mentaal last van stress. Je kunt daarbij denken aan zaken als moeite met helder denken, vergeetachtig zijn door stress, snel emotioneel worden of last krijgen van een opgejaagd gevoel. Fysieke klachten die vaak worden ervaren, zijn een hoge bloeddruk, hyperventilatie (vooral wanneer er iets angstaanjagends is gebeurd), hartkloppingen en duizeligheid.

Deze klachten zijn vervelend en kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Rond blijven lopen met (ernstige) stress kan er uiteindelijk voor zorgen dat je overspannen raakt of een burn-out krijgt. Loslaten leidt tot minder stress en dus tot minder risico’s. Wanneer je leert loslaten, zul je merken dat veel van je klachten – zo niet alle – ook zullen verdwijnen.

Hulp bij loslaten

Iets niet kunnen loslaten, is niet iets dat je vrijwillig doet. Je wilt zeer waarschijnlijk wel beter omgaan met de situatie, maar je weet gewoonweg niet hoe. Onze coaches bieden je hulp bij het loslaten van datgene wat je tegenhoudt. Zij zijn ervaren met alle vormen van stress en bijbehorende symptomen. Het is zaak om de bron van de stress aan te pakken. Dat betekent dat je samen met je coach een mogelijk zwaar, emotioneel en confronterend proces in gaat. Je zult echter beloond worden voor je inspanningen.

Wij hebben al zeer veel mensen geholpen met loslaten van gebeurtenissen en negatieve ervaringen. Loslaten leidt tot minder stress, maar dat niet alleen: het zorgt er ook weer voor dat jij je kunt focussen op het hier en nu, en op de toekomst. Wanneer je samen met je coach aan de slag gaat, gaan jullie eerst naar de kern van het probleem. Wat is het dat je niet los kunt laten? En waarom lukt dit niet? Stap voor stap krijg je inzicht en antwoorden. Daarna zul je met behulp van coaching sessies leren om stukje bij beetje los te laten. Je zult merken dat stressklachten af gaan nemen. Je komt weer lekkerder in je vel.

Het loslaten van jouw blokkade gaat hand in hand met het vinden van een nieuwe plek. Een belangrijk onderdeel van coaching, is verandering: een blokkade wordt weggenomen, maar tegelijkertijd krijg je de tools aangereikt om deze een nieuwe plek te geven. Een plek waar er nog ruimte is voor verdriet en andere emoties, maar die ook ruimte laat om weer te groeien en optimaal in het leven te staan.

Vraag een intakegesprek aan

Wil jij leren loslaten en jezelf niet langer tegenhouden? Neem dan contact met ons op. Wij koppelen je graag aan een coach bij jou in de buurt met wie je vrijblijvend kennis kunt maken. Is er sprake van een klik tijdens het kennismakingsgesprek, dan kunnen jullie direct samen aan de slag.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven