fbpx

Wat is burn-out?

Iedereen kent het en heeft er een mening over, maar wat is een burn-out nou precies? De meningen lopen uiteen van modegril tot beroepsziekte nummer 1. In de praktijk is het niet makkelijk vast te stellen en zeker niet zo maar te genezen. Toch leren we elke dag beter wat de oorzaken zijn en op welke manier je een burn-out kunt voorkomen of er weer volledig van kunt herstellen.

42% van alle beroepsziektemeldingen vallen in de categorie psychische beroepsziekte en het aantal blijft toenemen. Het gaat vooral om overspannenheid en burn-out.

bron: www.beroepsziekten.nl

“If you really want to escape the things that harass you, what you’re needing is not to be in a different place but to be a different person.” – Lucius Annaeus Seneca –

Volgens sommigen is een burn-out echt iets van deze tijd. Ondanks dat het niet is opgenomen in de DSM 5, waardoor het geen officiële diagnose is, wordt de term tegenwoordig toch veelvuldig gebruikt. Huisartsen hebben in hun praktijk bijna dagelijks te maken met mensen met stress en burn-out klachten. Burn-out is een fysiologische aandoening waarbij de persoon emotioneel en lichamelijk uitgeput is en weinig tot niets kan presteren. Je kunt een burn-out herkennen aan drie, min of meer samenhangende verschijnselen: uitputting (extreme vermoeidheid), cynisme (afstand hebben van het werk, dan wel de mensen met wie men werkt), en een lager zelfbeeld van de eigen vaardigheden.

Burn-out is duidelijk verschillend van depressie: burn-out is in eerste instantie een ‘energiestoornis’, en depressie een ‘stemmingsstoornis’.

Veel voorkomende klachten bij burn-out zijn:

wat is een burn-out

onze werkwijze

ervaringsverhalen

neem contact op

Hoe ontstaat een burn-out?

De oorzaak van een burn-out bevindt zich bijna nooit op één vlak. Er zijn dus altijd meerdere aspecten die een rol spelen bij het ontstaan van een burn-out. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Persoonlijkheidskenmerken (bijvoorbeeld: hoog verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme)
  • Ontbrekende vaardigheden (zoals lichaamssignalen herkennen en grenzen aangeven)
  • Genetische kwetsbaarheid
  • Gebeurtenissen uit je verleden
  • Privéomstandigheden
  • Werkdruk 

Wat kun je doen aan een burn-out?

Omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn die meespelen bij het ontstaan van een burn-out, is er ook niet één perfecte aanpak die altijd goed is om te doen. Het is daardoor zaak om de individuele oorzaken te onderzoeken en daar rekening mee te houden. Geen mens is gelijk, en de manier waardoor een persoon last krijgt van stressgerelateerde klachten is ook voor iedereen verschillend. In de aanpak van een burn-out is het dan ook heel belangrijk om goed te kijken naar de persoonlijke omstandigheden waardoor iemand tot een burn-out is gekomen. Het verschil in een trauma uit het verleden, een ingrijpende gebeurtenis in het heden of de wens om je op een andere manier te gedragen in de toekomst maakt dat de te ondernemen stappen al erg verschillen. Bij de Liberi-methode maken wij als overkoepelend model gebruik van ons Fasenplan.

HET JUISTE PAD TERUGVINDEN?

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp