Overspannen

woensdag 20 mei 2020

Overspannen: Oorzaak, symptomen en 3 stappen om het te verminderen

Heb jij het gevoel dat je overspannen bent? Dan is het belangrijk om hier iets aan te doen. Wanneer je hier last van hebt betekent het namelijk dat je al langere tijd veel stress ervaart en richting een burn-out gaat. En dat wil je waarschijnlijk liever niet. We geven je graag meer informatie over de oorzaak, de symptomen, wat het verschil is tussen overspannenheid, stress en burn-out en 3 handige stappen om overspannenheid te verminderen.

Overspannen: het stadium tussen stress en burn-out

Stress ervaren we allemaal wel eens en daar is opzich ook niets mis mee. Soms heb je het even nodig om beter te kunnen presteren of om actie te ondernemen als er gevaar dreigt. Maar wanneer dit langer aanhoudt wordt het ongezond en kan het gezondheidsklachten veroorzaken. Als je overspannen bent ben je de ‘gewone stress’ voorbij en ga je richting een burn-out.

Wat precies het verschil tussen deze twee is, daar schreven we eerder al over in de blog “wat is het verschil tussen overspannenheid en burn-out?

Het grote verschil tussen overspannen en burn-out is dat het herstel van overspannenheid sneller en soepeler verloopt dan wanneer je een burn-out hebt. Zodra de stressfactor weg wordt genomen en je voldoende rust neemt is herstel van overspannenheid mogelijk, bij een burn-out duurt dit stukken langer omdat het lichaam dan echt volledig uitgeput is.

Hoe raak je overspannen

Hoe raak je overspannen?

Wanneer er iets in je leven gebeurt wat veel impact maakt, zoals een grote verandering, een aangrijpende gebeurtenis of als je veel druk ervaart kan dit spanning geven waardoor je stress ervaart. Een aantal voorbeelden zijn:

Houdt de stressvolle situatie lang aan en lukt het niet goed om er mee om te gaan dan kun je overspannen raken, dit wordt ook wel surmenage genoemd.

Het gevolg is dat je klachten krijgt zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid en slecht slapen en het kan zorgen voor het gevoel dat je geen grip meer hebt op de situatie. Dit kan het dagelijkse leven beïnvloeden; je ervaart continu de last van de situatie waardoor je niet meer optimaal kunt functioneren.

Hieraan herken je overspannenheid

Twijfel jij of je veel stress ervaart of misschien overspannen bent? Onderstaande signalen laten zien dat je veel spanning ervaart:

erken je overspannenheid

Dit zijn een aantal signalen die je kunt ervaren wanneer je al lange tijd veel stress ervaart en dus overspannen bent. Mocht je jezelf hierin herkennen is het belangrijk om actie te ondernemen door bijvoorbeeld hulp te zoeken van een burn-out coach en stress te verminderen in je leven. Hoe sneller je iets doet aan de stress die je ervaart, hoe sneller je kunt herstellen.

Blijf je ondanks de signalen toch doorgaan? Dan is de kans groot dat je uiteindelijk in een burn-out komt.

3 Stappen om overspannenheid te verminderen

Heb je veel stress en denk je dat je overspannen bent? Onderstaande stappen kun je ondernemen om het te verminderen.

Stap 1: Breng in kaart wat de meeste stress geeft

Ga voor jezelf na welke situatie ervoor zorgt dat je nu veel stress ervaart en onderzoek wat je kunt doen om de situatie makkelijker te maken, bijvoorbeeld:

  • Je ervaart veel stress door werkdruk: is het mogelijk om iets minder te werken? Kun je werkzaamheden vanuit huis doen? Zijn er vacatures vrij voor functies die mogelijk beter passen?
  • Financiële problemen: zijn er mogelijkheden om meer geld te verdienen? Waarop kun je besparen? Kun je spullen (zoals kleding, meubels, elektrische apparaten) die je niet meer gebruikt verkopen?
  • Ongezonde relatie: ben je al samen in gesprek geweest om zaken uit te spreken? Kan een relatietherapeut ondersteuning bieden?

Door dit voor jezelf duidelijk te maken kun je goed in kaart brengen wat nou precies zo veel stress geeft en welke opties er zijn om spanning te verminderen.

Stap 2: Praat erover

Juist als er veel gaande is in je leven is het belangrijk om hier met anderen over te praten en je gevoelens uit te spreken. Dit kan zorgen voor opheldering en daarbij is het prettig om niet alles alleen te hoeven dragen. Ook kijkt een ander van een afstandje naar jouw situatie waardoor diegene wellicht advies kan geven waar je zelf nog niet aan had gedacht.

Kunnen mensen in je omgeving niet voldoende hulp bieden? Dan kun je beter zoeken naar professionele hulp zoals van een coach. Een coach kan hulp bieden door de juiste vragen te stellen, oefeningen en opdrachten aan te bieden, tips te geven en misschien wel het belangrijkste: door te luisteren.

Benieuwd welke coach bij jou in de buurt zit? Gebruik onze coachzoeker.

Stap 3. Zorg voor voldoende rust en ontspanning

Hoewel stress kan zorgen voor een onrustig gevoel en je het idee hebt geen tijd te hebben voor rust, is het juist belangrijk deze tijd wel te nemen. Wanneer je veel spanning ervaart is het belangrijk om bewust momenten te nemen voor ontspanningsoefeningen. Plan deze momenten dan ook iedere dag in op een moment dat het voor jou goed voelt.

Om te ontspannen kun je:

  • Yoga beoefenen: hierdoor kom je vanuit je hoofd weer terug in je lijf. Yoga zorgt er tegelijkertijd voor dat het lichaam kan ontspannen.
  • Beluister een meditatie: vind je mediteren lastig? Probeer dan eens een geleide meditatie. Hierbij luister je naar ontspannen muziek terwijl iemand je door de meditatie heen leidt. Er zijn verschillende apps voor en ook op YouTube kun je fijne meditaties vinden.
  • Ademhalingsoefeningen: door stress kan het zijn dat je verkeerd gaat ademen, je ademt dan door je borst en niet door je buik. Ademhalingsoefeningen helpen je om goed te ademen en zorgen daarbij voor de nodige ontspanning.
  • Wandelen in de natuur: bewegen helpt je om spanning los te laten en om uit je hoofd te komen. Doe je dit in de natuur heeft het dubbel effect, de natuur werkt namelijk rustgevend en heeft namelijk een positief effect op jouw herstel. Wat ook mooi meegenomen is, is dat er tijdens het wandelen endorfine vrij komt waardoor jij je net wat prettiger voelt. Vandaar ook dat wij bij Liberi wandelcoaching

Doe de burn-out test voor meer duidelijkheid

Twijfel jij over hoeveel stress je ervaart en of het echt zo’n impact heeft op je leven? Doe dan onze gratis burn-out test. Na het beantwoorden van 50 vragen wordt direct het resultaat weergegeven. Dit is geheel vrijblijvend en er is zelfs geen email adres of registratie voor nodig. Wil je na de test toch graag een kennismaking met één van onze coaches? Dan is het mogelijk om je gegevens achter te laten voor een gratis consult.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven