fbpx

Hartkloppingen door stress

Hartkloppingen door stress

Hartkloppingen door stress 3712 2088 Liberi

Hartkloppingen door stress; wat is de relatie en hoe kom je er vanaf?

Hartkloppingen door stress is erg vervelend. Soms kan het voelen van een onregelmatige hartslag of een kloppend hart in je keel zelfs best beangstigend voelen. Maar wat is de relatie tussen hartkloppingen en stress? En belangrijker nog: wat kun je doen om er minder last van te ervaren? Op de eerste plaats is het van belang om uit te sluiten dat de hartkloppingen een medische oorzaak hebben. Ga hiervoor naar je huisarts. Is een onderliggende oorzaak uitgesloten en denk je dat stress de oorzaak is dan lees je in dit artikel meer informatie over hartkloppingen en stress.

Als je lange tijd stress ervaart kan het zijn dat je zelfs in staat van rust last hebt van hartkloppingen in je keel of op de borst of een onregelmatige hartslag ervaart. Bijvoorbeeld als je op de bank zit, of ‘s avonds als je in bed ligt. Terwijl je niets aan het doen bent, reageert je lichaam op de stress waardoor het klaar wordt gemaakt om te vechten of te vluchten. Er wordt adrenaline aangemaakt wat invloed heeft op het lichaam; de bloeddruk wordt verhoogd en de ademhaling en hartslag zullen versnellen. Hierdoor kun je dus hartkloppingen door stress krijgen of een onregelmatige of versnelde hartslag.

Hoe hartkloppingen en stress elkaar kunnen versterken

Het vervelende is dat hartkloppingen en stress veel invloed kunnen hebben op elkaar. Door stress kun je hartkloppingen krijgen, maar wanneer je dit ervaart kan er angst of paniek ontstaan omdat je je zorgen maakt waardoor je nóg meer stress gaat ervaren.

Daarbij kan het gebeuren dat je vooraf al bang bent dat je hartkloppingen gaat krijgen in een stressvolle situatie. Hierdoor raak je volledig gefocust op je hartritme en is de kans ook groter dat je er meer last van gaat krijgen. Door stress wordt het lichaam meer alert; onder andere de hersenen zijn actiever en we hebben meer focus op mogelijk gevaar. Angst voor hartkloppingen kan dus tegelijkertijd de oorzaak zijn van hartkloppingen. Juist omdat je er zo op bent gefocust, angst ervaart en alleen maar bezig bent met ‘als ik maar geen hartkloppingen krijg’ krijg je meer stress en kan dit een reactie uitlokken.

hartklopping door stressHoe kun je hartkloppingen door stress verminderen?

Er zijn verschillende manieren om meer ontspanning te ervaren. Dit is erg belangrijk omdat het lichaam op deze manier tot rust kan komen en symptomen van stress kunnen afnemen.

Richt je op een goede ademhaling

Wanneer er stress en hartkloppingen worden ervaren kan het zijn dat je ook hoger gaat ademen. Het reguleren van je ademhaling kan daardoor helpend zijn om jezelf weer rustig te krijgen. Leg een hand onder op je buik en adem daar naar toe. Door laag naar je buik te ademen wordt je middenrif ontlast en kan je hart beter tot rust komen. Een paar minuten goed in en uit ademen kan je helpen om meer rust te ervaren en stress te laten zakken.

Zoek afleiding

Het is heel verleidelijk om je te focussen op wat je voelt. Je voelt hartkloppingen en richt hier je volledige aandacht op, echter wordt het hierdoor niet beter. Integendeel. Het kan daarom helpend zijn om afleiding te zoeken; leg de focus op je ademhaling en herhaal in gedachten positieve momenten, zoals: waar ben ik dankbaar voor vandaag? Wat maakte mijn dag fijn?

hartkloppingen stress burn-outHet kan ook prettig en rustgevend zijn om naar muziek te luisteren of om even een vriend(in) te bellen en je verhaal te delen. Juist door afleiding te zoeken zul je merken dat de stress en hartkloppingen zullen verminderen en jij je weer wat fijner en rustiger voelt.

Kom in beweging

Bij hartkloppingen door stress kan buiten bewegen een fijne manier zijn om spanning los te laten. De frisse lucht doet vaak al veel goed en door in beweging te komen kun je je hoofd leegmaken en stress loslaten. Daarbij wordt het gelukshormoon endorfine aangemaakt als je sport en het stresshormoon wordt minder actief. Hierdoor zul je je dus weer wat prettiger voelen en minder gestresst. Probeer iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen en maak er een gewoonte van. Hierdoor zul je merken dat je uiteindelijk beter tegen stress kunt en er makkelijker mee om kunt gaan.

Heb je een versnelde hartslag door stress? Dan kan het soms juist gunstiger zijn om even rust te nemen door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen.

Breng jezelf tot rust

Naast bewegen kan het ook fijn zijn om op een rustige manier te ontspannen, bijvoorbeeld door middel van yoga, mindfulness of meditatie. Het zorgt ervoor dat je meer in contact komt met je lichaam, leert leven in het nu en volledig en diep kunt ontspannen.

Juist als je vaak last hebt van stress of zelfs chronische stress of een burn-out hebt kan dit erg gunstig zijn. In zulke situaties is je lichaam continu in een staat van stress. Door ontspanningsmomenten in te plannen middels yoga, mindfulness of meditatie heeft je lichaam de ruimte om stress los te laten en volledig tot rust te komen.

In het begin kan dit best lastig zijn om echt tot rust te komen omdat je door stress continu het gevoel hebt om bezig te moeten zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Ontdek de achterliggende oorzaak

Er zijn verschillende manieren om minder stress te ervaren, meer te ontspannen en daardoor ook minder last van hartkloppingen te hebben, echter helpt dit vaak maar tijdelijk. Het allerbelangrijkste is toch wel om de oorzaak van stress te achterhalen en aan te pakken. Merk je dat je continu last hebt van stress door je werk, doordat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt of omdat je relatie niet lekker loopt? Dan is het belangrijk om aan deze situaties iets te veranderen.

Hartkloppingen door stress is een symptoom van stress wat als heel vervelend wordt ervaren en natuurlijk is het logisch dat je iets aan die hartkloppingen wilt doen, maar daarmee wordt niet de directe oorzaak aangepakt. Door bijvoorbeeld met een coach te gaan praten kun je leren om beter met stress en spanning om te gaan. Hierdoor zullen de bijkomende symptomen, zoals hartkloppingen, vanzelf afnemen. Daarbij kan coaching eraan bijdragen dat je in de toekomst beter met moeilijke, stressvolle situaties om kunt gaan, je grenzen kunt aangeven en makkelijker voor jezelf kunt kiezen. De lessen die je door coaching leert, kun je de rest van je leven blijven toepassen.

Het ervaren van hartkloppingen kan meerdere oorzaken hebben; heb jij het idee dat dit bij jou niet door stress wordt veroorzaakt? Informeer dan altijd bij je huisarts.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Tom-Noord-Brabant-Zeeland

Tom Kienhuis,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Toen ik in korte tijd te maken kreeg met 3 agressie-incidenten, heb ik aan den lijve ervaren hoe heftige stress zich kan manifesteren. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in stoppen bij de GGZ en een start van mijn eigen praktijk waarbij ik mij vooral richt op stressgerelateerde klachten. Sinds mijn start als zelfstandige, voel ik me steeds vrijer om keuzes te maken die dicht bij mijn hart liggen. Ik ben steeds vaker in de natuur gaan werken

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

onze
werkwijze

Ons
fasenplan

voor
wie

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp