Zoeken

Zoeken sluiten
Liberi

Waarom wandelcoaching?

Waarom wandelcoaching?

Onderdeel van de werkwijze van Liberi is dat alle coaching buiten en bij voorkeur bewegend wordt gedaan, met andere woorden; wandelcoaching. Over de bewezen meerwaarde, de praktische uitvoering en waarom wij wandelcoaching inzetten bij stress en burn-out lees je alles in dit blog.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat wandelcoaching – een relatief nieuwe vorm van hulp – veel kan betekenen voor mensen die last hebben van chronische stress en zelfs burn-out.

Wat is wandelcoaching?

Wandelcoaching is een vorm van coachen waarbij je wandelt in de natuur en de coach regelmatig de natuur actief inzet in het gesprek. De voordelen van wandelen in de natuur tijdens een coachingstraject zijn divers en per persoon verschillend. Om je toch een idee te geven, hierbij een greep uit wat onze coaches ervaren en terugkrijgen van de coachees.

  • De natuur werkt rustgevend, waardoor je je makkelijker kunt ontspannen.
  • In de natuur worden je zintuigen meer geprikkeld waardoor je meer lichamelijke ervaringen hebt terwijl je gedachten minder aanwezig zijn.
  • Door te wandelen in de natuur komen gedachten en gevoelens letterlijk in beweging.
  • In de natuur ben je er “echt even helemaal uit”. Hierdoor neem je makkelijker afstand van de dagelijkse beslommeringen en patronen.
  • Je krijgt rust en ruimte in je hoofd, waardoor je je beter kunt concentreren, vrijer en helderder kunt denken, en makkelijker beslissingen kan nemen. De stilte creëert ruimte in je hoofd.
  • Na een wandeling voelen mensen zich minder angstig of somber en de spanning in de spieren neemt af.
  • Natuurlijke symbolen en metaforen werken verhelderend en leiden tot mooie inzichten. De wandelcoach maakt gebruik van metaforen uit de natuur. Ze kan je bijvoorbeeld vragen welke boom overeenkomt met hoe je je nu voelt. Dit kan leiden tot creatieve manieren van denken en verrassende persoonlijke inzichten.
  • Een gesprek in een wisselende natuurlijke omgeving zorgt ervoor dat je inzichten beter kunt onthouden, waardoor de inzichten ook beter doorwerken.
  • Wandelcoaching werkt sneller, laagdrempeliger en meer plezieriger dan traditionele (binnen) therapie. Je hoeft niet in een kamertje te zitten en iemand recht aan te kijken; veel coachees ervaren wandelcoaching hierdoor als laagdrempelig en plezierig. Juist dat geeft ruimte om samen de diepte in te gaan. Op de pagina ervaringsverhalen kun je ervaringen van onze coachees teruglezen.

wandelcoach

De natuur is een effectieve ontspanner

Wanneer je last hebt van stress wil je in de eerste plaats weer ontspannen. De natuur blijkt dit teweeg te brengen en daar hoef je eigenlijk weinig voor te doen (waarover hieronder meer). De natuurlijke omgeving, het groen, de stilte, het bospad met grind en takjes – dit alles brengt ons uit het hoofd en in de ervaring van dit moment. De prikkels uit de natuur kunnen we bovendien ‘zacht’ noemen: ze schreeuwen niet om onze aandacht zoals een reclame dat doet; en dat geeft rust.

Hoe kan het dat mensen zo rustig worden van wandelen door een bos? Waar zit het ‘m precies in? In de volgende paragraaf leggen we het uit.

Bewezen genezende werking van natuur

Als je een artikel leest over de voordelen van wandelcoaching, geschreven door één van de oprichters van Liberi, dan klinkt het al snel: “wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Toch zijn er bijzonder veel studies gedaan naar de bewezen genezende werking van natuur. Een greep uit wat deze studies hebben aangetoond:

Waarom wandelcoaching

  • In een studie van Kaplan & Kaplan worden de stress herstellende effecten van de natuur uitgelicht. Deze worden onderverdeeld in 4 kenmerken van de natuur. Weg zijn, zachte fascinatie, in perspectief zetten & het behagen van onze zintuigen.
  • Omgevingspsycholoog en hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg verzamelde de belangrijkste resultaten van tientallen onderzoeken naar de invloed van natuur op de gezondheid. In haar factsheet toont zij aan dat natuur gezond is. Het maakt mensen creatiever, slimmer én fitter.
  • Natuurkundige en wetenschapsjournalist Mark Mieras en natuurorganisatie IVN hebben in hun factsheet: Beetje natuur, grote invloed beschreven wat de effecten van natuur zijn op (de ontwikkeling van) onze hersenen. De conclusie is overduidelijk: “Natuurgebieden, parken, bomen en tuinen vormen een vluchtheuvel voor de geest. Er is robuuste wetenschappelijke steun voor deze veronderstelling. Ook kleine beetjes natuur dragen bij aan overprikkeling van ons aandachtssysteem en helpen om sociale stress het hoofd te bieden. Een korte wandeling of een uitzicht op een groen bladerdak helpt reeds om cognitieve functies te herstellen en sociaal te functioneren.
  • In deze infographic worden de vele voordelen mooi en kort weergegeven, met verwijzingen naar wetenschappelijke studies.De thema’s die in de infographic aan de orde komen zijn:

Infographic

    • Spelen: mensen spelen langer en gevarieerder in de natuur.
    • Herstellen: in de natuur herstellen mensen sneller en hebben ze minder pijn.
    • Samen: mensen zoeken elkaar in de natuur eerder op om iets samen te doen.
    • Gezond blijven: natuur voorkomt gezondheidsklachten.
    • Autonomie: mensen voelen zich autonomer en vrijer in de natuur.
    • Stemming: mensen zijn gelukkiger in de natuur, ze is heilzaam wanneer er sprake is van depressie.
    • Bewegen: de natuur stimuleert ons om vaker en langer te bewegen.
    • Ontspanning: natuur vermindert stress vanwege het lage prikkelniveau.
    • Ademen: in een bos is de luchtkwaliteit goed.
    • Concentratie: je kunt je in de natuur beter concentreren; weg met die concentratieproblemen!
    • Creativiteit: natuur helpt ons brein op nieuwe ideeën te komen.

wandelcoach burn-out

Even helemaal weg – op pad met de wandelcoach

Eén voordeel wil ik extra benadrukken: een wandeling kan aanvoelen als een ‘kleine vakantie’. Je trekt erop uit naar een natuurgebied, weg van je stressvolle situatie, om even op adem te komen samen met een betrokken wandelcoach. Dit helpt om je situatie van een afstandje te bekijken en tot oplossingen te komen waar je ín je situatie nooit aan had kunnen denken. En daarnaast is het gewoon een fijn rustmoment.

Burn-out en natuur

Sinds kort mogen huisartsen in Schotland natuur voorschrijven. Voor klachten zoals stress, hoge bloeddruk, innerlijke onrust heeft natuur een sterk genezende werking. De levenskwaliteit van mensen met aandoeningen als diabetes en hartziekten stijgt enorm door meer buiten te zijn. Juist voor mensen die burn-out klachten ervaren als:

Heeft de natuur een bijzonder positief effect. Daarnaast is in beweging zijn in de natuur ook aantoonbaar effectief voor mensen met een depressie.

Waarom wandelcoaching en een burn-out

Als mensen een burn-out krijgen dan is voldoende bewegen, gezond eten, op tijd naar en uit bed en voldoende ontspanning al de helft van de genezing. Als je dat kan combineren met de uitspraak van Albert Einstein; “Kijk diep in de natuur, en dan zul je alles beter begrijpen.” Dan ben je al mooi op weg. De natuur kent ook geen rechte weg. Na een storm liggen er omgewaaide bomen en kapot getrokken takken. Soms verdwaal je en soms word je ineens geraakt door onverwachte schoonheid. Er zijn altijd metaforen in de natuur te vinden die jou tijdens het herstel van je burn-out nieuwe inzichten kunnen geven. 

Mindful wandelcoach – een vak apart

Een specifiek soort wandelcoach is een ‘mindful wandelcoach’. Zo’n coach maakt niet alleen gebruik van wandelen, maar ook van mindfulness.

Mindfulness betekent het geven van aandacht op een bepaalde wijze: doelgericht, in het heden en niet-veroordelend. De combinatie van mindfulness en wandelcoaching is een logische. Om alle bovenstaande voordelen van de natuur echt te benutten, is het belangrijk hier aandacht voor te hebben; om de natuur echt te ervaren. Een mindful wandelcoach helpt je om je aandacht te richten op het hier en nu, zonder oordeel; op hoe je je nu voelt, wat je nu ervaart – het mag er allemaal zijn. Dit zorgt voor de ontspanning en de brede blik waar we naar op zoek zijn. Mindfulness is een vaardigheid die je enorm kan helpen bij het omgaan met dagelijkse stress.

mindful wandelcoach

Wat betekent wandelcoaching bij Liberi?

Bij Liberi zijn onder meer psychologen, psychomotorisch therapeuten, maatschappelijk werkers, verpleegkundigen en fysiotherapeuten werkzaam. Wat ons bindt is de missie die we hebben om mensen die worstelen met stress en burn-out te helpen met herstellen. Veel van onze coaches wandelden al met hun cliënten. Een aantal heeft dankzij Liberi de overstap kunnen maken om met wandelcoaching aan de slag te kunnen gaan. Onze belofte van de best mogelijke coach voor jou staat altijd centraal. Hierbij is opleiding en jarenlange ervaring altijd gegarandeerd. Hierdoor weet je dat wandelen niet ons startpunt is, het is onderdeel van onze hoogwaardige en wetenschappelijk bewezen methode.

Friedrich Nietzsche schreef; “We zijn zo graag in de vrije natuur, omdat deze geen mening over ons heeft.” Één van de kenmerken van mensen met een burn-out kan boosheid zijn over de burn-out. In ons Fasenplan starten wij daarom altijd met acceptatie. Dit is de situatie waar je in zit. Boosheid naar jezelf maakt de weg alleen maar langer. Vaak is het juist die strenge stem die er voor heeft gezorgd dat je ver over je grenzen bent gegaan. Er zijn veel dingen die we niet kunnen controleren in het leven. Hoe we er over denken juist wel. Met meer compassie en meer begrip leren kijken naar je eigen beperkingen is een grote stap vooruit voor iedereen. Wat je vraag ook is, wandelcoaching van Liberi zet je in beweging.

Een betekenisvol leven zonder chronische stress behoort ook voor jou tot de mogelijkheden! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, om te ontdekken wat Liberi voor je kan betekenen.

Burn-out test

Wil jij weten in welke mate je last hebt van stress of een burn out?

Doe de burn-out test

Zoek een coach

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Zoek een coach in jouw buurt.

Zoek een coach

Neem contact op

Heb je een vraag en wil je met ons in contact komen? Wij helpen je graag.






    ×
    Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven