Snel emotioneel

zondag 10 november 2019

Snel emotioneel door stress of burn-out: Laat die tranen maar stromen

Als mensen veel stress hebben of een burn-out krijgen komt het vaak voor dat ze ook snel emotioneel zijn. Bij Liberi zien we vaak dat er sprake is van heftige emoties als gevolg van stress of burn-out. Veel mensen verklaren: “normaal huil ik nooit en nu kan ik niet meer stoppen”. De reden hiervan kan zijn dat alle tranen die niet gehuild zijn nu in één keer hun weg naar buiten vinden. Snel emotioneel zijn door stress of burn-out is niet erg, het is juist nodig om de tranen te laten stromen en alle emoties toe te laten. Tranen liegen namelijk nooit en het toestaan van deze emoties is een belangrijk onderdeel van herstel. We leggen graag uit hoe het komt dat je door stress of burn-out snel emotioneel kunt worden en hoe je er mee om kunt gaan.

Waarom we in tijden van stress snel emotioneel zijn

Stress gaat vaak gepaard met gevoelens zoals: onmacht, neerslachtigheid, somberheid, een opgejaagd gevoel en frustratie. Je gaat maar door, negeert de signalen van je lichaam en je emoties en je staat geen moment stil bij wat écht belangrijk is. Juist omdat je in zulke periodes vaak sterk wil blijven krijgen tranen geen ruimte. Als je uiteindelijk overspannen of met een burn-out thuis komt te zitten ontstaat er ruimte om toe te geven aan het feit dat het zo niet langer kan.

Doordat je nu eindelijk ruimte en rust hebt, kun je emoties ook makkelijker toelaten. Alles wat je de afgelopen tijd hebt opgekropt lijkt er in één keer uit te komen. Daarbij kan het zijn dat je snel emotioneel bent omdat je prikkelbaar en oververmoeid bent.

Huilen zorgt ervoor dat het cortisolniveau in balans komt

Stress zorgt ervoor dat de bijnieren cortisol aanmaken, dit stofje wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Cortisolzorgt ervoor dat je tijdens een stressvolle situatie goed kunt handelen: de energie die opgeslagen zit in de cellen komt sneller vrij zodat je alert bent en direct kunt reageren en de bloedsuikerspiegel gaat omhoog zodat er meer energie in het bloed vrij komt. Dit zorgt ervoor dat je langere tijd, fysieke inspanning kunt leveren. Als je af en toe stress hebt is dit geen probleem. Echter, als je last hebt van chronische stress of een burn-out hebt is de cortisol productie te hoog wat voor gezondheidsproblemen kan zorgen.

Als je snel emotioneel bent en meer huilt dan normaal is het belangrijk om de tranen toe te laten omdat elke traan cortisol afscheidt. Dit heeft als gevolg dat het cortisol niveau daalt en weer in balans komt waardoor spanning in je lichaam afneemt. Dit is ook de reden waarom huilen kan zorgen voor opluchting, rust en een positiever gevoel.

Voel jij je niet opgelucht na een huilbui? Ga dan eens na welke emoties je nog meer ervaart tijdens het huilen. Als je je opgelaten of boos voelt heeft dit weer effect op de aanmaak van cortisol. Huilen zorgt dus dat cortisol wordt verminderd terwijl het opgelaten, boze gevoel ervoor zorgt dat cortisol wordt aangemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je geen opluchting of rust ervaart. Zorg er daarom voor dat je lekker ontspannen kunt huilen zodat cortisol het lichaam kan verlaten.

Snel emotioneel door stress

Snel emotioneel door stress of burn-out: laat die tranen maar rollen

Snel emotioneel door stress of burn-out is dus niet iets slechts, maar juist iets wat je toe mag laten. Vaak zijn emoties in periodes van stress opgekropt en komen ze eruit op het moment dat je je eindelijk niet meer zo groot hoeft te houden. Het kunnen flinke huilbuien zijn waarvan je het gevoel hebt dat ze niet meer overgaan. Laat het maar gaan. Naast het feit dat je cortisol op deze manier kunt afscheiden heeft huilen nog meer voordelen.

1. Spanning en stress verminderd

Door te huilen kun je stress en spanning in je lichaam verminderen. Het geeft rust en ruimte en zorgt in de meeste gevallen voor opluchting. Juist als je veel stress ervaart is het belangrijk deze emotie toe te staan. Je tranen opkroppen kost veel energie en kan opnieuw stress geven. Daarbij: als je ze nu niet laat gaan, komt het er op een ander moment wel uit. Je kunt dus het beste je tranen toelaten als je verdriet hebt, dan is het eruit en achteraf zul je merken dat je je minder gespannen voelt.

2. Het is een natuurlijke pijnstiller

Wanneer je huilt komen er verschillende stoffen vrij, zoals prolactine en leucine welke beide als natuurlijke pijnstiller dienen.

3. Huilen geeft een goed gevoel

Herken je dat: nadat je hebt gehuild ontstaat er een glimlach op je gezicht of moet je zelfs lachen. Dit komt omdat huilen zorgt voor de aanmaak van oxytocine en endorfine, beide ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Beide hormonen zorgen ervoor dat je stemming verbetert en dat je je rustiger en positiever voelt. Dus als je voelt dat je moet huilen, laat het dan maar gaan en houd in je achterhoofd dat je je daarna beter voelt.

4. Het draagt bij aan herstel

Ben je snel emotioneel door stress of een burn-out? Laat je tranen maar stromen. Want juist het uiten van emoties draagt bij aan herstel. Alles wat je de afgelopen tijd hebt meegemaakt kun je op deze manier makkelijker verwerken en loslaten waardoor je ook dichter bij je gevoel kunt komen. Het is dus een fijne manier om los te laten en sneller te kunnen herstellen van (chronische) stress of een burn-out.

snel emotioneel stress

5. Het zorgt voor verbinding

Lachen zorgt voor verbinding met anderen, maar huilen net zo goed. Door je te laten troosten door mensen die dicht bij je staan zal er een sterkere band ontstaan. Voor anderen is het fijn dat je helemaal jezelf kunt zijn en voor jou is het prettig om te ervaren dat anderen je willen troosten en naar je luisteren.

6. Huilen lucht op

Het kan fijn zijn om te huilen omdat het achteraf zorgt voor opluchting. Daarbij zorgt dit ervoor dat je dingen kunt loslaten en meer rust ervaart. Emoties zoals verdriet inhouden, vreet aan je en kan zorgen voor een onrustig gevoel. Juist daarom is het belangrijk om het maar gewoon te laten gaan want daarna voel je je vaak een stuk prettiger, lichter en opgelucht.

Hulp bij verwerking van emoties

Merk jij dat je snel emotioneel bent door stress of een burn-out? Dan is het belangrijk om aan jezelf te gaan werken zodat je stress kunt verminderen. Onze coaches kunnen je daarbij helpen. In het Fasenplan staat verwerking van emoties centraal. Want zodra jij emotioneel weer wat stabieler bent, komt er ook ruimte om vooruit te kijken, dingen in perspectief te zien en aan jezelf te gaan werken.

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven