Zoeken

Zoeken sluiten

Bloedsuikerspiegel gezond houden: zo doe je dat

maandag 27 september 2021

Bloedsuikerspiegel stabiel houden is van groot belang voor je gezondheid. Het heeft namelijk invloed op je immuunsysteem. De bloedsuikerspiegel is een waarde van voedingsstoffen waarbij suikers ervoor zorgen dat onze lichaamscellen worden voorzien van energie. Daarnaast hebben onze hersenen glucose nodig om goed te kunnen werken. Een te hoge bloedsuiker, maar ook een te lage bloedsuiker is niet bevorderlijk voor je gezondheid. Zo kan het bijvoorbeeld stressklachten verergeren en leiden tot slaapproblemen en vermoeidheid. Hoe kun je eigenlijk een hoge bloedsuiker herkennen? In dit blogartikel ontdek je meer over de bloedsuikerspiegel, want wat is een normale bloedsuiker? Bovendien leer je over de symptomen van een te hoge, maar ook van een te lage bloedsuiker. Tenslotte, hoe houd je de bloedsuikerspiegel stabiel en gezond?

bloedsuikerspiegel

Bloedsuikerspiegel: hoe werkt het?

We hebben bloedsuiker nodig voor onze energie en voor een goede werking van de spieren en de hersenen. Je lichaam maakt insuline aan zodat de bloedsuikerspiegel stabiel wordt gehouden. Suiker laat de bloedsuikerspiegel stijgen en insuline laat deze weer dalen. Kortom, insuline zet suiker om in energie voor de spieren en voor ons brein.

Bloedsuikerspiegel en ons brein

Een schommelende bloedsuikerspiegel heeft niet alleen effect op ons lichaam, maar ook op onze neurotransmitters. Bij een stabiele bloedsuikerspiegel kan het gelukshormoon serotonine namelijk beter worden aangemaakt. Een verstoorde bloedsuikerspiegel kan daarnaast slaapproblemen geven (het kan je ‘s nachts wakker houden). Het is dan ook beter om drie uur voor het slapen gaan geen (snelle) koolhydraten meer te eten. Liever neem je wat eiwitten of gezonde vetten, zoals noten.

Insulineresistentie

Als de lichaamscellen niet meer goed reageren op insuline, is er sprake van insulineresistentie. Dit kan uiteindelijk leiden tot diabetes. Ongezonde voeding, overgewicht, roken, weinig beweging en teveel stress zijn vaak de oorzaken. Probeer insulineresistentie te verminderen omdat de bloedsuikerspiegel samenhangt met een goede weerstand.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Bloedsuikerspiegel stabiel houden: waarom is het belangrijk?

Waarom is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden? De bloedsuikerspiegel draagt bij aan de omzetting van voedingsstoffen in energie. Een stabiele bloedsuikerspiegel is nodig om zowel lichamelijke als mentaal gezond te blijven:

  • Vermindert stress; een stabiele bloedsuikerspiegel geeft minder kans op stijging van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon is niet alleen hinderlijk voor ons lichaam, maar ook voor onze hersenen.
  • Helpt vermoeidheid voorkomen; als de bloedsuikerwaarden teveel schommelen kan dit leiden tot vermoeidheid. Heb je weleens gemerkt dat je moe wordt na een bord (witte) pasta te hebben gegeten?

Voor beter slapen

  • Draagt bij aan een gezond slaappatroon; een verstoorde bloedsuiker kan ons slaaphormoon melatonine in de war brengen wat kan leiden tot slaapproblemen.
  • Voor een gezonde hormoonbalans; een gezonde bloedsuiker zorgt ook voor gezonde hormonen, zoals oestrogeen en progesteron. Deze twee hormonen zullen dan ook beter in balans worden gehouden.
  • Voor een gezonde eetlust; is de bloedsuikerspiegel stabiel dan zal jouw eetlust dat ook zijn. Zo zul je niet gauw teveel of te weinig eten.

bloedsuikerspiegel

Bloedsuiker te hoog: de symptomen

Wanneer is de bloedsuiker te hoog? Dit is het geval als je lichaam moeite heeft de suikers naar de lichaamscellen te vervoeren. Dit kan uiteindelijk leiden tot diabetes. Wat zijn de symptomen van een hoge bloedsuiker? Deze kunnen zowel lichamelijk als mentaal zijn. Dit zijn veelvoorkomende symptomen:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Lage bloedsuiker symptomen

Bij een te lage bloedsuiker is er een glucose tekort in de hersenen. Dit geeft niet alleen lichamelijke klachten, maar ook kan het functioneren van het brein hieronder leiden. Zo kan het bijvoorbeeld lastiger worden om focus te houden of een stabiel humeur.

Bloedsuikerspiegel op natuurlijke wijze verlagen

Wat kun je doen bij een te hoge bloedsuiker? Zo is het van belang om op je voeding te letten, maar ook op je slaappatroon. Tenslotte is het ook essentieel om stressmomenten zoveel mogelijk te vermijden.

  • Eet minder snelle koolhydraten. Bij een te hoge inname van snelle koolhydraten, zoals wit brood, geeft dit een snelle stijging van de suikerwaarden. Het is ook beter om langzaam te eten en kleinere porties te nemen. Let ook eens op jouw verschillende eetmomenten.
  • Neem voldoende vezels. Door vezels te eten worden koolhydraten geleidelijker opgenomen en stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel.
  • Voldoende water drinken zorgt ook voor een stabiele bloedsuiker. Blijf je genoeg gehydrateerd dan geeft dat minder kans op een hoge bloedsuiker.
  • Zorg voor beweging. Dit voorkomt niet alleen overgewicht, maar ook zorgt het voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Door te bewegen zullen de spieren de bloedsuiker gebruiken voor energie. Bewegen verbetert dan ook de insuline gevoeligheid.
  • Gezond slaappatroon. Door voldoende en goed te slapen, help je de bloedsuiker gezond te houden.

bloedsuikerspiegel

Stress en de bloedsuikerspiegel

Stress verminderen is ook belangrijk voor het behoud van een normale bloedsuikerspiegel. De bloedsuikerspiegel raakt namelijk gemakkelijk ontregeld door stress. Door stress stijgt ons stresshormoon cortisol en dit geeft sneller een hoog bloedsuikerniveau. Zorg dan ook dagelijks voor voldoende momenten van ontspanning, zoals met wandelen, meditatie, yoga of bosbaden.

Supplementen voor een normale bloedsuiker

Welke supplementen kunnen bijdragen aan een normale bloedsuiker? Zo is er met een magnesium tekort meer kans op een te hoge bloedsuiker. Magnesium kan ons lichaam niet zelf aanmaken en zullen we dus uit onze voeding moeten halen. Daarnaast dragen ook vitamine D en probiotica bij aan gezonde bloedsuikerwaarden.

 

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stabiele bloedsuikerspiegel voor minder stress

Onze bloedsuikerspiegel omvat opgeloste suikers in het bloed (bloedglucose). Ons lichaam en onze hersenen hebben glucose nodig om goed te kunnen werken. Voor een goede gezondheid is het essentieel om de bloedsuikerwaarden stabiel te houden. De bloedsuikerspiegel mag dan ook niet te hoog, maar ook niet te laag zijn. Zowel bij een te lage bloedsuiker als bij een hoge bloedsuiker, kunnen er gezondheidsklachten ontstaan. Dit beperkt zich niet alleen tot lichamelijke klachten, maar ook kunnen er mentale symptomen zijn. Je kunt moeite hebben met concentreren, je opgejaagd voelen of stemmingswisselingen hebben.

Onze bloedsuikerwaarden schommelen door de voeding die wij nemen, met name wanneer wij koolhydraten eten. Om de bloedsuikerspiegel gezond te houden, dien je ongezonde voeding zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast kies je liever voor gezonde snacks met eiwitten en vetten die een te hoge bloedsuiker kunnen voorkomen. Bovendien spelen een goed slaappatroon en weinig stress een belangrijke rol. Kortom, met een gezonde levensstijl komt ook vanzelf een gezonde bloedsuikerspiegel!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven