Lusteloosheid

maandag 4 november 2019

Lusteloosheid door stress: Uitleg en 7 praktische tips

Je hangt veel op de bank, kijkt tv of je ligt regelmatig te slapen – voor iets anders heb je geen energie en al helemaal geen zin in. Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je last hebt van lusteloosheid wat door stress veroorzaakt kan worden. Stress kan je namelijk zo uitputten, dat je nergens meer energie voor lijkt te hebben. Hoewel het logisch is dat je er op zo’n moment voor kiest om te slapen of op de bank te hangen, is dit niet de beste keuze. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je nog meer lusteloosheid ervaart. Het is beter om op zo’n moment iets te doen wat positieve hormonen opwekt zodat je je weer wat energieker en prettiger voelt. Wat lusteloosheid precies is en hoe je ervoor zorgt dat je er minder last van hebt lees je in dit artikel.

De kenmerken van lusteloosheid

Lusteloosheid houdt in dat je weinig energie hebt, nergens zin in hebt en je levenslust verminderd is. Onderstaande kenmerken komen voor bij lusteloosheid:

  • Je voelt je moe, de hele dag door
  • Piekeren en negatief denken nemen de overhand
  • Geen zin om ‘s morgens op te staan
  • Concentratievermogen neemt af
  • Geen zin om iets te doen, ook niet de dingen die je voorheen erg leuk vond
  • Sociale contacten worden niet onderhouden
  • Emotioneel voel je je afgevlakt
  • Je zorgt niet meer (goed) voor jezelf

Je kunt je tijdelijk lusteloos voelen door een aangrijpende gebeurtenis, een drukke periode of wanneer je ziek bent. Echter kan het ook langere tijd aanhouden, bijvoorbeeld door stress. Als je chronische stress ervaart, raakt je lichaam uitgeput met als gevolg dat je je lusteloos voelt.

Herken je je in bovenstaande kenmerken? Dan is het belangrijk om actie te ondernemen. Als je je lange tijd lusteloos voelt kan dit uiteindelijk overgaan in somberheid, neerslachtigheid of zelfs depressie.

Lusteloosheid door stress, zo kom je er vanaf

Hoe je ervoor zorgt dat lusteloosheid door stress afneemt, delen we met je middels onderstaande tips.

1. Begin de dag met een douche

Als je je lusteloos voelt is er een kans aanwezig dat je er moeite mee hebt om goed voor jezelf te zorgen. Door de dag te beginnen met een douche word je meteen goed wakker en daarbij is het een goede manier om jezelf te verzorgen. Spuit een lekker luchtje op als je fris en schoon de douche uitkomt en trek leuke, vrolijke kleding aan. Dit heeft indirect invloed op je stemming en daarbij kan dit effect hebben op je productiviteit.

usteloos zorg voor beweging

2. Ga naar buiten en beweeg

De kans is groot dat je de deur nauwelijks uitkomt als je je lusteloos voelt. Toch adviseren we je om dit wel te doen. Frisse lucht doet een mens goed. Ga even een rondje wandelen, fietsen of ga in een parkje zitten en geniet van de natuur om je heen. Adem een paar keer diep in en uit zodat je longen gevuld worden met frisse lucht.

Probeer dit iedere dag te doen, beweging in de buitenlucht is goed voor je. Beweging zorgt ervoor dat er endorfine wordt aangemaakt, wat ook wel het ‘gelukshormoon’ wordt genoemd waardoor je je dus wat beter voelt. Ook helpt beweging om je wat energieker en prettiger te voelen. Daarnaast is de frisse lucht en natuur om je heen lekker rustgevend en verfrissend.

3. Zorg voor voldoende ontspanning

Neem iedere dag de tijd voor jezelf om echt even te ontspannen, bijvoorbeeld door te mediteren, yoga te beoefenen, bezig te zijn met mindfulness of ademhalingsoefeningen. Door op deze manier te ontspannen kom je volledig tot rust en zul je negatieve- of piekergedachten ook makkelijker kunnen loslaten. Plan iedere dag een moment in om volledig tot rust te komen. Je lichaam is uitgeput en heeft deze momenten nodig om weer te kunnen herstellen.

4. Lusteloosheid door stress; pak stress aan

Als lusteloosheid door stress wordt veroorzaakt is het belangrijk om de stress aan te pakken. Want zodra stress afneemt, zal ook het gevoel van lusteloosheid verminderen. Stress kan bijvoorbeeld worden aangewakkerd door het werk, financiële problemen of een relatie die moeizaam verloopt. Door de oorzaak van stress aan te pakken, zal niet alleen stress, maar ook de symptomen die erbij horen afnemen, waaronder lusteloosheid.

Als je graag hulp wilt bij het verminderen van stress, kun je contact met ons opnemen voor een vrijblijvende kennismaking. Onze coaches weten alles van stress en burn-out en helpen je graag verder.

5. Maak een planning

Misschien heb je nergens zin in en wil je niets doen; toch is het raadzaam om een planning voor jezelf te maken. Op deze manier kun je voorkomen dat je de hele dag door op de bank of in bed ligt. Juist als je lusteloosheid door stress ervaart is het belangrijk om voldoende in beweging te blijven, de kans is namelijk groot dat lusteloosheid toeneemt als je het niet doet.

Je hoeft niet je hele dag vol te plannen, maar schrijf wel op wanneer je boodschappen gaat doen, wat je iedere dag gaat koken, welke afspraken je hebt. Noteer ook op welke momenten je tijd neemt voor ontspanning of om iets leuks te doen. Door een aantal dingen per dag te plannen heb je bepaalde vastigheid wat je kan helpen om lusteloosheid te verminderen.

spreek af bij lusteloosheid

6. Bel een vriend(in) en spreek wat af

Het kan lastig zijn om sociale contacten te onderhouden als je last hebt van lusteloosheid. Toch kan het hebben van mensen om je heen een positief effect hebben op je stemming en gemoedstoestand. Bel daarom eens een vriend(in) op om wat af te spreken. Als het niet lukt om zelf de deur uit te gaan, vraag dan of je vriend(in) bij jou op bezoek komt om samen wat te drinken en bij te kletsen. Je zult merken dat het je goed doet!

7. Eet gezond

De kans is groot dat je minder gezond eet als je stress en lusteloosheid ervaart. Toch is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan een gezonde maaltijd. Want juist door gezond te eten zul je je ook weer wat energieker voelen.

Maak iedere week een weekplanning waarop je noteert wat je wilt eten en welke boodschappen je nodig hebt. Probeer ook wat extra te koken zodat je een portie in de koelkast of diepvries kunt bewaren voor op een moment dat koken er niet inzit. Ook gezond eten is een manier van goed voor jezelf zorgen.

Lusteloosheid – doe er op tijd iets aan

Als je niets doet aan lusteloosheid is de kans aanwezig dat het van kwaad naar erger gaat. Juist daarom is het belangrijk om op tijd actie te ondernemen. Herken jij je in bovenstaand verhaal en wil je graag van je lusteloosheid door stress af, maar weet je niet hoe? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je middels ons unieke Fasenplan graag verder!

 

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven