verminderde prestaties door burn-out

dinsdag 22 oktober 2019

Verminderde fysieke prestaties door een burn-out

Een burn-out kan zich op tal van manieren manifesteren. Bijna iedereen weet wel dat een burn-out een ware aanslag op je mentale gesteldheid pleegt. Je lusteloos voelen, last hebben van sombere buien, stemmingswisselingen, moeite hebben met sociale situaties en zelfs depressieve gevoelens zijn veelvoorkomende symptomen die bij een burn-out horen. Ook verminderde fysieke prestaties door een burn-out komt vaak voor.

Wat lang niet iedereen weet, is dat een burn-out ook een net zo heftige weerslag kan hebben op je fysieke welzijn. Dit is belangrijk om te weten. Regelmatig wordt gedacht, dat alleen sporten of trainen een remedie kan zijn tegen een burn-out. Allereerst: een burn-out is niet iets dat vanzelf met wat extra beweging overgaat. Dit is dan ook het grootste verschil tussen een burn-out en overspannenheid. Bij een depressie kun je met de juiste hulp herstellen. Om te herstellen van een burn-out heb je bijna altijd professionele hulp nodig. Fysieke inspanning kan onderdeel zijn van het hulptraject. Zo kiezen de burn-out coaches van Liberi ervoor om tijdens de coaching actief te wandelen in de vrije natuur.

Zonder begeleiding de natuur in gaan of gaan sporten, is altijd verstandig. Echter goede begeleiding is essentieel. Zo kan het gebeuren dat je door te veel inspanning of niet kunnen praten over je zorgen, dat je in plaats van je beter voelen, alleen nog maar slechter gaat voelen en dat kan bijdragen aan verergering van je klachten en een hoop frustratie.  Graag leggen wij uit hoe dit kan gebeuren.

Waarom actief bezig zijn vaak niet werkt zoals verwacht

Een van de kenmerken van een burn-out is dat je moeite hebt om jezelf tot dingen aan te zetten. Je kunt vaak simpelweg de energie niet opbrengen. Lukt het jou wel om naar buiten te gaan, of om zelfs een trip naar de sportschool te wagen, dan verdien je daarvoor alle lof. Alleen mensen die ervaring hebben met een burn-out, of die beschikken over uitvoerige kennis hierover, weten hoe zwaar die eerste stap alleen al kan zijn.

Wanneer het je lukt om actief bezig te zijn, heb je hier wellicht hoge verwachtingen van. Je weet immers dat bewegen gezond is. Misschien heeft je omgeving je ook aangespoord om de deur uit te gaan en even lekker actief bezig te zijn. Dit zijn goedbedoelde adviezen. De teleurstelling is vaak dan ook groot wanneer je na een rondje stevig wandelen nog vermoeider bent, wanneer jij je alleen nog maar slechter voelt, of wanneer het je niet lukt om je reguliere sportroutine te voltooien.

Wie probeert om actief te zijn bij een burn-out, zal vrijwel zeker ervaren dat je lichaam niet altijd zoveel belast kan worden. Misschien heb jij je er geestelijk wel toe kunnen zetten, voel jij je zelfs gemotiveerd en heb je de hoop dat beweging gaat zorgen voor een ommekeer. In de praktijk blijkt echter dat je lichaam niet meewerkt. Alles voelt vermoeid, je benen voelen zwaar, je voelt je slap en je bent snel buiten adem. Hoe kan dat toch?

Hoe kunnen verminderde fysieke prestaties bij een burn-out worden verklaard?

Ervaar jij (sterk) verminderde fysieke prestaties tijdens een burn-out en voelt bewegen of sporten gewoon niet goed? Voel je dan niet schuldig. Het is wellicht frustrerend en moeilijk om te accepteren, maar het is een logisch gevolg van je burn-out.

Bij een burn-out gebeurt er een hoop in je geest en je lichaam. Deze processen kunnen zorgen voor verminderde fysieke prestaties. Een burn-out is onlosmakelijk verbonden met stress. Een te veel aan stress kan zorgen voor een vitamine B12 tekort. Bij een vitamine B12 tekort kun je onder andere last krijgen van extreme vermoeidheid, pijnlijke spieren en krachtsvermindering of kortademigheid.

Wanneer je sport of flinke fysieke inspanning levert, maakt je lichaam endorfine en dopamine  aan. Endorfine en dopamine zijn zogenaamde “gelukshormonen”.  Wanneer je last hebt van ernstige stress of een burn-out, kan je endorfine-aanmaak worden verstoord. Hetzelfde geldt voor je dopamine productie. Het gevolg van een te lage endorfinespiegel is dat het gelukkige en tevreden gevoel dat bewegen je normaal geeft, nu ontbreekt. Dit maakt inspanning een stuk lastiger.

Een van de belangrijkste stoffen om tot goede fysieke prestaties te kunnen komen, is cortisol, ook wel bekend als het stresshormoon. Bij stressklachten kan het lichaam een teveel aan cortisol aanmaken. Dit klinkt misschien als voordelig voor je fysieke prestaties, maar heeft juist een averechts effect. Zo kan constante stress zelfs zorgen voor spierafbraak.

hoe-bewegen-kan-helpen-tegen-burn-out

Hoe bewegen wel kan helpen

Wanneer je de bovenstaande alinea’s leest, kun je beter verklaren waarom je last hebt van verminderde fysieke prestaties tijdens je burn-out. Wellicht helpt dit ook bij het accepteren van dit feit.

Toch is het een goed idee om lekker te bewegen bij het aanpakken van je burn-out. Het is alleen wel verstandig om dit onder de juiste begeleiding te doen. Met behulp van wandelcoaching bijvoorbeeld. Bij wandelcoaching wordt lichte fysieke inspanning gecombineerd met therapie. Dit werkt omdat je begeleid wordt bij het leveren van de juiste hoeveelheid fysieke inspanning in een omgeving die goed voor je is. Je bevindt je in de vrije natuur en dit draagt bij aan het verbeteren van je gemoedstoestand. Intussen heb je goede gesprekken met jouw burn-out coach en ben je fysiek gezond bezig. Zo is bewegen onder meer gezond voor je hart.

Op deze manier werkt fysieke inspanning dus wel. Onthoud echter dat je op een absoluut nulpunt begint. Je gaat niet in een week tijd van 0 naar 100. Herstellen van je burn-out heeft in mentaal en fysiek opzicht tijd nodig. Het zal dus ook enige tijd duren voordat jij in fysiek opzicht weer het niveau haalt dat je gewend bent. Met goede begeleiding werk je echter ook in dit opzicht stap voor stap naar herstel toe.

Aan de slag met een burn-out coach bij jou in de buurt

Kamp jij met een burn-out en klinkt wandelcoaching goed? Neem dan contact op met Liberi. Wij hebben namelijk altijd een burn-out coach bij jou in de buurt die jou een gepersonaliseerd coachingstraject aan kan bieden. Samen wandelen en stap voor stap je fysieke vermogens weer opbouwen, is een onderdeel van een totaalpakket waarmee je stelselmatig toewerkt naar je herstel. Vraag een vrijblijvende intake aan. Tijdens deze intake kan jouw burn-out coach je alles vertellen over onze methoden en krijg je hier direct een gevoel bij.

 

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven