Moe wakker worden door een burn-out

donderdag 29 augustus 2019

Moe wakker worden door een burn-out

Om je dag goed te beginnen en gedurende de dag de prestatie te leveren die je van jezelf verlangt, is het van cruciaal belang om fit en uitgeslapen wakker te worden. Het lijkt zo eenvoudig: je gaat op tijd naar bed, krijgt voldoende slaap en begint volledig opgeladen aan een nieuwe dag. Helaas is de realiteit voor talloze mensen anders. Uitgerust wakker worden is lang niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Iedereen kent wel iemand die kampt met een gebrek aan energie en bijna iedereen kent wel iemand zich bij wie dit gebrek aan energie chronisch is. Slaapproblemen lijken tegenwoordig haast wel eerder de regel dan de uitzondering. Dit werd recent nog eens onderstreept in het nieuws, 25% van de Nederlanders kampt met slaapproblemen! Deze problemen kunnen tal van oorzaken hebben. Eén hiervan is moe wakker worden door een burn-out. Dit kan zorgen voor grote problemen, maar ook het herkennen en erkennen hiervan is een probleem: veel te veel mensen blijven te lang rondlopen met slaapproblemen die worden veroorzaakt door een burn-out. Moe wakker worden door een burn-out kan ervoor zorgen dat andere problemen die je ervaart (een burn-out wordt altijd gekenmerkt door meerdere symptomen) blijven bestaan of zelfs nog erger worden.

moe-wakker-worden

Moe wakker worden door een burn-out: hoe komt dat dan?

De oorzaken van moe wakker worden door een burn-out kan zijn verschillend. Bij allemaal staat stress echter vaak aan de basis. Het kan liggen aan de hoeveelheid slaap, maar ook aan de kwaliteit van de slaap. Het tweede wordt nog wel eens onderschat.

Een burn-out heeft zowel fysieke als mentale gevolgen. Veelgehoorde klachten zijn somberheid, stemmingswisselingen, veranderingen in eetlusttotale lusteloosheid, snel geïrriteerd of boos zijn en mentale en fysieke uitputting. Mensen kunnen tevens pijn of angst ervaren. Wanneer je moe wakker wordt, betekent dit dat je niet voldoende slaap hebt gekregen om de dag goed te beginnen. Het grootste probleem van een gebrek aan (kwalitatieve) slaap, is dat dit doorwerkt in je algehele mentale en fysieke gesteldheid.

Moe wakker worden door een burn-out staat zelden op zichzelf. Je wordt moe wakker omdat je niet goed slaapt of onrustig slaapt door al dan niet bewuste stress. Omdat je niet goed slaapt, zullen de overige klachten die je hebt alleen maar toenemen. Hierdoor kom je in een soort vicieuze cirkel terecht, waar je hoogstwaarschijnlijk niet zonder hulp uit kunt komen.

Het effect van slaap op je mentale en fysieke gesteldheid

Slaap kent meerdere cycli die bestaan uit de volgende fasen: de inslaapfase, lichte slaap, diepe slaap (tussen lichte en diepe slaap bevindt zich een overgangsfase) en REM-slaap (Rapid Eye Movement). Deze complete cyclus kan meerdere malen per nacht worden doorlopen, maar volgt altijd deze specifieke volgorde. Slaapproblemen kunnen in alle fasen van de slaap voorkomen. In welke fase je problemen ervaart, maakt op zich niet uit: het beïnvloedt de totale duur en kwaliteit van je slaap.

Wakker worden tijdens de lichte slaap, zal ervoor zorgen dat jij je moe blijft voelen. De diepe slaap en met name de REM-slaap zijn cruciaal om emoties en ervaringen te verwerken. Wanneer je onvoldoende diepe slaap en REM-slaap krijgt (hetzij omdat je tijdens deze fasen wakker wordt, hetzij omdat je tijdens voorgaande fasen wakker wordt en dus onvoldoende snel in je diepe slaap of REM-slaap belandt), heeft dit een zeer negatief effect op je algehele fysieke en mentale welzijn. Moe wakker worden door een burn-out heeft er vrijwel altijd mee te maken dat je lichaam en geest onvoldoende tijd hebben gehad om in je slaap prikkels, ervaringen en emoties te verwerken. Tel daarbij op dat je tijdens een burn-out kampt met veel meer prikkels en emoties dan gebruikelijk en je zult begrijpen waarom slechte slaap zo’n hardnekkig probleem is.

donker-slapen-moe-wakker-worden-burn-out

Wat kun je doen om voldoende slaap te krijgen en niet moe wakker te worden?

Er zijn dingen die je zelf kunt doen om te zorgen voor voldoende goede slaap, zodat je niet ‘s ochtends moe wakker wordt. Zowel inspanning als ontspanning zijn hierbij belangrijk. Zorg ervoor dat je ‘s avonds zo rustig mogelijk gaat slapen. Hoe meer je alle indrukken van de dag verwerkt hebt, des te groter de kans op goede slaap is. Sporten of fysiek bezig zijn kan helpen om voldoende vermoeid te raken. Zorg er ook voor dat je voordat je naar bed gaat zo min mogelijk prikkels krijgt. Even ontspannen door bijvoorbeeld tv te kijken is prima, maar stop hier op tijd mee. Tv kijken in bed, of nog op je smartphone browsen, kunnen ervoor zorgen dat je minder goed in slaap komt. Een warme douche kan je helpen ontspannen. Om goed in slaap te komen, is het belangrijk dat de kamer goed donker is.

Deze tips kunnen helpen, maar zullen niet werken om moe wakker worden bij een burn-out te voorkomen. Dat is namelijk één van de kenmerken van een burn-out: je bent niet meer bij machte om de problemen die je ondervindt op eigen kracht op te lossen. Aan moe wakker worden bij een burn-out ligt vaak ernstige stress ten grondslag. Stress die je niet op kunt lossen met ademhaling-en  ontspanningsoefeningen of op tijd naar bed gaan.

Wat te doen wanneer je structureel moe wakker wordt

Wanneer je structureel moe wakker wordt, is dit een probleem. Zeker wanneer je moe wakker wordt door een burn-out. Dit kan ervoor zorgen dat je in een negatieve spiraal blijft hangen. Vermoed jij dat dit bij jou het geval is, neem dan contact op  voor een vrijblijvende intake met een Liberi burn-out coach bij jou in de buurt. Je vermoeidheid oplossen, schuilt in het effectief oplossen van je burn-out, waarin onze burn-out coaches zijn gespecialiseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven