Ontspanningsoefeningen bij stress

zondag 26 april 2020

Om stress tegen te gaan, zijn er gelukkig tal van zaken die je zelf kunt doen. Stress is altijd vervelend, maar het niet kunnen verwerken, kan leiden tot grote problemen. Een bekend voorbeeld daarvan is een burn-out. Gelukkig hoeft het in lang niet alle gevallen zo ver te komen. Ervaar jij stress, dan is het belangrijk dat je hier iets mee doet. Lekker bewegen of flink sporten kan helpen. Ga bijvoorbeeld lekker hardlopen. Er zijn ook oefeningen die je elke dag kunt toepassen. Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen om beter met stress om te gaan en hier minder last van te hebben.

Wij helpen je graag met goede ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen zijn er in veel verschillende soorten. Zo zijn er ademhalingsoefeningen of kun je meditatie toepassen. Wat de effectiefste ontspanningsoefeningen zijn, is afhankelijk van je klachten, maar ook van wat bij jou als persoon past. Daarom helpen wij je graag met goede ontspanningsoefeningen die passen bij verschillende vormen van stress.

Ontspanningsoefeningen bij stress

Naar ontspanningsoefeningen bij stress is zeer veel vraag. Erg veel mensen ervaren stress. In lichte, maar helaas ook in zware mate. Veel voorkomende vormen van stress zijn werkstress, perfectionisme, of te veel hooi op je vork nemen. Dit kan resulteren in allerlei klachten, zowel fysiek als mentaal. Bekende klachten zijn spanningshoofdpijn, snel geïrriteerd zijn en oververmoeidheid.

Bij stress zijn er tal van ontspanningsoefeningen mogelijk. Belangrijk is daarbij niet alleen dat je ontspant, maar ook dat jij je bewust wordt van de oorzaak van de stress. Weet je deze te achterhalen, dan kun je er misschien ook iets aan doen. Daarom raad ik altijd aan om te beginnen met introspectie. Introspectie is bewust stilstaan bij je gevoelens. Je échte gevoelens. Door dit goed toe te passen, kun je problemen signaleren en ze mogelijk ook oplossen voordat ze verergeren.

Een andere goede oefening is mindfulness. Dit is niet direct een ontspanningsoefening, maar wel een uitstekende manier om jezelf bewust te worden van wat je voelt in je lichaam en welke gedachten er in je hoofd omgaan. Hierdoor kun je stres verminderen.

Ontspanningsoefeningen bij angst

Ontspanningsoefeningen bij angst

Stress kan hand in hand gaan met angst. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van paniekaanvallen, bepaalde plaatsen vermijden of angst ontwikkelen voor iets waar je helemaal niet bang voor hoeft te zijn. Ook faalangst door stress komt met regelmaat voor.

Tegen bepaalde angsten en fobieën zijn gerichte therapieën mogelijk. Maar je kunt ook zelf oefeningen doen om je angsten te verminderen. Vaak zijn angsten waar je mee kampt irrationeel. Dat wil zeggen: het is niet compleet ondenkbaar, maar wanneer je het logisch beredeneert, kom je waarschijnlijk zelf ook wel tot de conclusie dat je angst niet gegrond is. Toch voel je hem.

Een G-schema tegen angst

Het maken van een G-schema kan helpen om de angst te verminderen. Omdat je meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en angst, kun je op die manier ook je stressniveau verlagen. Het wordt toegepast bij cognitieve gedragstherapie. Je analyseert je gevoel aan de hand van de “5 G’s”: gebeurtenis -> gedachten -> gevoelens -> gedrag en gevolg.

Nadat je deze stappen hebt beschreven, ga je op zoek naar een positief tegengeluid. Stel dat je bang bent om alleen naar buiten te gaan. Dit werd veroorzaakt doordat je bekenden tegenkwam en bang was voor negatieve opmerkingen. Je kreeg de gedachte dat je beter thuis had kunnen blijven, hierdoor voelde jij je angstig. Het gedrag dat hieruit voortvloeide was dat je mensen ging mijden en het gevolg is dat jij je teleurgesteld voelde in jezelf.

Nu je deze analyse hebt gemaakt, ga je het van een andere kant bekijken. De gedachten die je had: hoe realistisch zijn die? Wat is de kans dat iemand die jou kent, een nare opmerking gaat maken? Vaak kom je tot de conclusie dat die kans behoorlijk laag is. Hieruit kun je vervolgens concluderen dat je een volgende keer die angstige gedachten helemaal niet hoeft te hebben, waardoor jij je positiever kunt gedragen en er geen gevolgen zijn die je stress opleveren.

Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen voor je ademhaling

Wanneer je gestrest bent, merk je dit vaak aan je ademhaling. Je gaat vaak te hoog ademhalen: vanuit je borst, in plaats vanuit je buik. Dit kan vervelende gevolgen hebben, zoals duizeligheid en in extremere gevallen hyperventilatie of flauwvallen. Met de juiste ademhalingsoefeningen krijg je jouw ademhaling weer onder controle.

Ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan

Het doen van ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan, is altijd een goed idee. Stress heeft namelijk behoorlijke invloed op je slaap. Veel mensen krijgen last van nachtmerries en slapen onrustig. Een vervelende bijkomstigheid is dat te weinig slaap je extra vatbaar maakt voor de gevolgen van stress. Mediteren, mindfulness en introspectie zijn stuk voor stuk uitstekende oefeningen om te doen voordat je gaat slapen. Deze ontspanningsoefeningen in bed zijn dagelijks toepasbaar.

Oefeningen op Youtube

Wil je voorbeelden zien van goede ontspanningsoefeningen? Je vindt zeer veel ontspanningsoefeningen op Youtube. Ook zijn er uitstekende apps die je kunt downloaden, zoals Headspace.

Belangrijk om te onthouden bij ontspanningsoefeningen is dat er geen sprake is van goed of fout. Als je ergers door ontspant, werkt het. Ontspan je niet, dan is het voor jou niet geschikt. Ontspannen kan voor iedereen anders werken. Sommige mensen zweren bij oefeningen die ik in deze blog heb genoemd, zoals meditatie, introspectie of mindfulness. Voor anderen doen deze oefeningen weinig. Het belangrijkste is dat jij oefeningen kiest die je een goed gevoel geven en die bij je passen.

Eenvoudig dagelijks ontspannen

Naast oefeningen die echt bedoeld zijn ter ontspanning, zijn er tal van dagelijkse activiteiten die je kunt ondernemen om te ontspannen. Wat zijn activiteiten waar jij je goed bij voelt en die je een ontspannen gevoel geven? Dit hoeven niet per se rustige activiteiten te zijn. Het kunnen juist ook fysieke activiteiten zijn waarin je jouw energie kwijt kunt. Voor het effectief verwerken van stress is het belangrijk dat je jouw cortisolniveau omlaag brengt. Bewegen is daarvoor zeer geschikt. Je kunt ontspanning vinden in tal van activiteiten. Denk maar eens aan:

  • Luisteren naar je favoriete muziek
  • Sporten
  • Schrijven in een dagboek
  • Uitgebreid koken
  • Praten met een vriend/vriendin
  • Een feel good film kijken
  • Een game spelen
  • Wandelen of fietsen

Zijn oefeningen niet genoeg?

Wanneer oefeningen niet genoeg blijken om je stress aan te pakken, staan de stress en burn-out coaches van Liberi voor je klaar om aan de slag te gaan met een op maat gemaakt plan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende intake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven