Vitamine B12 tekort door stress

woensdag 16 oktober 2019

Vitamine B12 tekort door stress of burn-out: Dit is de oorzaak

Een vitamine B12 tekort kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. Eén daarvan is een vitamine B12 tekort door stress. Wanneer er veel stress wordt ervaren wat gepaard kan gaan met verschillende symptomen, wordt er in veel gevallen niet direct aan een vitaminetekort gedacht. Toch heeft stress veel invloed op de gezondheid en is het belangrijk om dit te verminderen zodat het lichaam weer in balans kan komen. Hoe vitamine B12 tekort door stress kan ontstaan, wat de symptomen zijn en hoe je het kunt behandelen lees je in dit artikel.

Hoe ontstaat vitamine B12 tekort door stress?

Stress vraagt veel van het lichaam; het lichaam wordt namelijk paraat gemaakt om te vechten of vluchten voor mogelijk gevaar. Dit gaat gepaard met onder andere aanspannen van de spieren, alertheid, het spijsverteringskanaal wordt gepauzeerd wat voor maag- en darmklachten kan zorgen, overmatig zweten, en hartkloppingen.

Het lichaam zorgt ervoor dat je paraat bent om in actie te komen wat het lichaam veel meer energie kost dan wanneer het ontspannen is. Juist dit zorgt er voor dat er kans is op een vitamine B12 tekort door stress. Omdat het lichaam meer energie nodig heeft heeft dan normaal, wordt er dus ook meer vitamine B12 verbruikt. Daarbij komt ook nog dat er door stress vaak een verminderde eetlust is, waardoor de kans op B12 inname ook weer verkleind wordt.

Er gaat dus meer B12 verloren als het lichaam stress ervaart en in veel gevallen wordt het door diezelfde reden ook minder ingenomen. Als je af en toe eens wat stress hebt is dit nog niet zo’n groot probleem. Maar als je chronische stresshebt, overspannen bent of een burn-out hebt er kans op een B12 tekort door stress.

De symptomen van een B12 tekort

De symptomenlijst van een B12 tekort is erg lang, we delen daarom de meest voorkomende klachten die voorkomen bij een B12 tekort.

  • (Extreme) vermoeidheidslaapproblemen
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Gevoel van watten in het hoofd
  • Verspreken, niet op woorden kunnen komen (afasie)
  • Prikkelbaar, geïrriteerd, onrustig, neerslachtig
  • Darmklachten, maagklachten (misselijk, verminderde eetlust, afvallen)
  • Pijnlijke spieren, krachtsvermindering, krampen
  • Toename van menstruatieklachten, onvruchtbaarheid
  • Hartkloppingen, benauwdheid, kortademig
  • Verminderde positiegevoel, vallen, tegen dingen aanlopen
  • Problemen met de tong (ontstoken, branderig of prikkelend gevoel, pijn)
  • Zenuwpijnen (voornamelijk pijnlijke voeten, armen, handen)
  • Verminderde beleving van pijnprikkels, reuk, smaak
  • Duizeligtintelingen
  • Het continu koud hebben
  • Hoofdpijn, migraine

symptomen-Vitamine-B12-tekort-door-stress

Zoals je ziet zijn het veel verschillende en uiteenlopende klachten en bovenstaande lijst is nog lang niet alles. Een volledig overzicht van B12 tekort symptomen lees je hier. Als je de lijst bekijkt is het logisch dat er niet altijd aan een B12 tekort gedacht wordt, maar dat men vaak denkt dat een ziekte of aandoening de oorzaak is van al deze klachten.

Daarnaast komen veel van de klachten overeen met de symptomen van stress. Dus als je veel stress ervaart, kan het zijn dat je niet meteen iets zoekt achter de klachten maar het wijdt aan stress. Toch kan het dus gunstig zijn om je B12 waardes te laten controleren als je veel stress ervaart en jezelf herkent in bovenstaande symptomen.

B12 tekort vaststellen

Als je twijfelt over een B12 tekort kan het slim zijn om contact op te nemen met je huisarts. Je kunt bij de huisarts aangeven wat je klachten zijn en dat je graag een vitamine B12 test wilt laten uitvoeren. Geef tijdens dit gesprek ook duidelijk aan als je (chronische) stress ervaart of een burn-out hebt.

Er zijn 4 verschillende manieren waarop een tekort aan vitamine B12 kan worden vastgesteld, namelijk:

  • Serum B12 (wordt ook wel totaal B12 genoemd)
  • Actief B12
  • MMA (Methylmalonzuur)
  • Homocysteïne

In de meeste gevallen wordt de eerstgenoemde test uitgevoerd. Als de uitslagen van de eerste twee opties niet duidelijk genoeg zijn, kunnen de andere twee tests worden uitgevoerd.

Bij twijfel is het dus altijd verstandig om je huisarts te contacteren.

Behandeling B12 tekort door stress

Als een tekort aan vitamine B12 veroorzaakt wordt door stress is het belangrijk om stress te verminderen. In dit artikellees je tips die daarbij kunnen helpen. Daarnaast staan onze in stress en burn-out gespecialiseerde coaches voor je klaar om jou te begeleiden naar een ontspannen en vrij leven. Ze helpen je om te leren omgaan met stress en zorgen ervoor dat jij de regie over je leven weer terugkrijgt.

Voeding en voedingssupplementen

Verder kan het gunstig zijn om je voedingspatroon te controleren. Wanneer je voldoende dierlijke producten eet, zoals: vis, vlees, zuivelproducten en eieren is de kans groot dat je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Echter is het voor vegetariërs en veganisten goed om B12 als supplement te gebruiken omdat zij door dit voedingspatroon vaak minder vitamine B12 binnenkrijgen.

genoeg-Vitamine-B12-binnen-krijgen

Het voedingssupplement hoef je niet per se iedere dag in te nemen omdat het lichaam B12 kan opslaan. Wel is het belangrijk om te kijken welke hulpstoffen er worden gebruikt, vaak wordt er namelijk gebruik gemaakt van cyanide wat ook bekend staat als rattengif. Het beste kun je daarom supplementen gebruiken met methylcobalamine en adenosylcobalamine, een andere naam hiervoor is dibencozide.

Vitamine B12 injecties

Naast gebruik van supplementen wordt een B12 tekort met regelmaat behandeld met injecties. In het begin krijg je gemiddeld 2 injecties per week voor een periode van 5 of 10 weken. Na deze periode gaat het vaak over op 1 injectie per week als de klachten nog niet helemaal weg zijn of het gewenste resultaat nog niet behaald is. Hoe lang dit wordt voortgezet is afhankelijk van persoon tot persoon; de injecties worden herhaald tot de klachten (grotendeels) zijn afgenomen. Als dit het geval is wordt het langzaam afgebouwd. Als nazorg zul je gemiddeld 1 keer per maand of 1 keer per twee maanden een B12 injectie ontvangen.

B12 tekort door stress, neem het serieus

Als je momenteel veel stress ervaart en je jezelf herkent in bovenstaande tekst kan het gunstig zijn om bij de huisarts te laten controleren of je een tekort aan B12 hebt. Het is namelijk belangrijk om de klachten serieus te nemen en het niet onder de noemer ‘stress’ te plaatsen. Twijfel jij of je echt zo veel stress ervaart? Doe dan gratis onze stresstest.

Als je veel stress ervaart en graag ondersteuning wilt om hier mee om te leren gaan zodat je uiteindelijk weer ontspannen door het leven kunt gaan, neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven