fbpx

Pijnlijke spieren door stress

Pijnlijke spieren door stress

Pijnlijke spieren door stress 2000 800 Liberi

Pijnlijke spieren door stress: spierpijn, stijfheid en spanning

Pijnlijke spieren door stress komt met regelmaat voor en dat is eigenlijk ook niet gek. Wanneer er veel stress wordt ervaren gaat het lichaam zich klaarmaken om in actie te komen waarbij aanspanning van de spieren nodig is. Als je dus vaak in een staat van stress verkeert kan dit zomaar eens gevolgen hebben voor je lichaam en zorgen voor spierpijn. Hoe dit lichamelijk precies werkt en wat je kunt doen om pijnlijke spieren door stress te verlichten lees je in dit artikel.

Waarom krijg je pijnlijke spieren door stress?

Als het lichaam stress ervaart worden er automatisch lichamelijke processen in gang gezet. Zo gaat het hart sneller kloppen, wordt de spijsvertering op ‘on hold’ gezet worden we alert. Daarbij worden ook de spieren in het lichaam aangespannen zodat het lichaam direct klaar is om actie te ondernemen als het gevaar nadert. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam die heel vroeger erg gunstig was. Als er destijds gevaar was, zoals een wild dier dat mogelijk kon gaan aanvallen, werd het lichaam door de stressreactie klaargemaakt om te vluchten of te vechten. Er kon direct actie worden ondernomen zodat je jezelf kunt beschermen.

Het lichaam reageert niet alleen zo als er een wild dier op de loer staat, maar ook bij een sollicitatiegesprek, hoge werkdruk of een relatie die niet lekker loopt. Hoewel we hierin niet zo zeer hoeven te vechten of te vluchten reageert het lichaam wel op dezelfde manier. Je kunt je wellicht voorstellen dat wanneer je chronische stress ervaart of zelfs een burn-out hebt, het lichaam bijna continu in de stress modus zit en dus de spieren aanspant. Dit kan uiteindelijk effect hebben en zorgen voor pijnlijke spieren door stress. Bijvoorbeeld in de nek of schouders, onderrug, kuiten, maar ook trillende handen of knikkende knieën worden hierdoor veroorzaakt.

pijnlijke spieren stress

Overige factoren pijnlijke spieren door stress

Er zijn verschillende factoren die bij kunnen dragen aan spierpijn; vrijwel alle factoren kunnen worden veroorzaakt door stress maar hebben ook weer hun eigen invloed op de spieren.

Verkeerde houding door stress

Wellicht zul je herkennen dat als je gestresst bent, je onbewust ook je houding aanpast. Vaak duiken we wat meer in elkaar, trekken we onze schouders (onbewust) omhoog en laten we het hoofd wat hangen. Ook dit heeft effect op de spieren en kan zorgen voor spierpijn; een goede houding is dus van groot belang. Probeer in een gestresste situatie dus op je houding te letten; laat je schouders zakken, houd je hoofd omhoog (alsof er een touwtje aan je kruin vastzit) en adem rustig door zodat je meer ontspanning ervaart.

Onverwerkte emoties

Heftige emoties, onverwerkt verdriet of angst kunnen ook vast gaan zitten in de spieren. Het is daarom belangrijk om te praten over je gevoelens en emoties zodat deze kunnen worden losgelaten. Door onverwerkte pijn en emoties aan te pakken kun je stress verlagen, en oud verdriet verwerken. Waardoor uiteindelijk ook de spierpijn zal afnemen.

Hormonaal disbalans

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan worden veroorzaakt door stress en heeft effect op de werking van de spieren. Het kan zorgen voor spierzwakte, stijfheid in de spieren en spierpijn. Door het stressniveau te verlagen zal ook de hormoonhuishouding weer in balans komen wat dus weer een gunstig effect heeft op de spieren.

Vermoeidheid en slecht slapen

Veel mensen met chronische stress of een burn-out zijn vaak vermoeid en slapen slecht. Dit heeft vaak direct invloed op je houding; als je moe bent ga je vaak meer onderuitgezakt zitten, zit je in elkaar gedoken met een kromme rug en houd je misschien wel je hand onder je hoofd om deze te ondersteunen. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit een negatief effect heeft op de spieren en kan zorgen voor spierpijn.

Een goede nachtrust is daarbij van groot belang voor de spieren om te te kunnen herstellen, echter hebben veel mensen met stress of een burn-out moeite met inslapen of doorslapen. Het gevolg hiervan is dat de spieren onvoldoende kunnen herstellen en de vermoeidheid niet minder wordt.

pijn in spieren stressGebrek aan vitaminen en mineralen

Pijnlijke spieren kunnen ook ontstaan door een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen. Door stress wordt de spijsvertering op een laag pitje gezet en worden de voedingsstoffen minder goed opgenomen. Het kan gunstig zijn om advies te vragen bij een orthomoleculair arts die samen met jou naar je voeding kijkt en advies kan geven over supplementen. Magnesium, Calcium, Vitamine C en D hebben veel invloed op de werking van de spieren.

Pijnlijke spieren door stress: Blijf voldoende bewegen

Hoewel pijnlijke spieren door stress niet echt uitnodigend zijn om te gaan bewegen is dit juist iets wat de spierpijn wat kan verlichten. Je hoeft niet te gaan hardlopen of naar de sportschool te gaan, het is puur de beweging om je lichaam soepel te houden. Hiervoor kun je thuis oefeningen doen maar je kunt ook besluiten om bijvoorbeeld yogalessen te gaan volgen. Een ideale manier om je lichaam soepel te houden en het draagt bij aan ontspanning; zowel lichamelijk als mentaal.

Pak de oorzaak aan

Hoewel bewegen zeer belangrijk is, is het wel van groot belang om de oorzaak van de pijnlijke spieren bij de kern aan te pakken. Je kunt als extra ondersteuning wel een pijnstiller gebruiken of af en toe een zalfje dat de pijn verlicht, maar dit gaat het probleem uiteindelijk niet oplossen. Als de pijnlijke spieren door stress komen is het belangrijk om dit aan te pakken. Stress lijkt vaak onschuldig, maar als je het te lang toelaat kan dit verschillende gezondheidsklachten veroorzaken.

Het kan in zo’n geval gunstig zijn om in gesprek te gaan met een coach. Iemand die samen met jou naar je situatie kijkt, naar jouw verhaal luistert en je verder kan helpen naar de volgende stap. Stress of een burn-out is iets wat serieus genomen dient te worden. Alleen door hier samen met iemand over te praten, kun je dingen gaan oplossen waardoor alle klachten die door stress veroorzaakt worden – zoals vermoeidheid, pijnlijke spieren of hormonale disbalans – uiteindelijk zullen verminderen of zelfs verdwijnen.

Een coach kan je helpen stappen te zetten waar jij de rest van je leven van kunt profiteren. Het helpt je om uiteindelijk beter met stress om te gaan waardoor je uiteindelijk een stuk meer ontspannen en zelfverzekerder door het leven gaat en beter bestand bent tegen stress.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Tom-Noord-Brabant-Zeeland

Tom Kienhuis,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Toen ik in korte tijd te maken kreeg met 3 agressie-incidenten, heb ik aan den lijve ervaren hoe heftige stress zich kan manifesteren. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in stoppen bij de GGZ en een start van mijn eigen praktijk waarbij ik mij vooral richt op stressgerelateerde klachten. Sinds mijn start als zelfstandige, voel ik me steeds vrijer om keuzes te maken die dicht bij mijn hart liggen. Ik ben steeds vaker in de natuur gaan werken

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Symptomen
stress en burn-out

onze
werkwijze

voor
wie

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp