fbpx

Wat te doen tegen stress?

Wat te doen tegen stress?

Wat te doen tegen stress? 1024 683 Liberi

Wat te doen tegen stress?

Mensen die veel stress ervaren willen hier het liefst zo snel mogelijk vanaf. Maar hoe doe je dat? Wat te doen tegen stress? In dit artikel willen we je graag meer uitleg geven over het verschil tussen goede en slechte stress en delen we 7 tips om je antwoord te geven op de vraag: Wat te doen tegen stress?

Het verschil tussen goede en slechte stress

Er is niets mis met een beetje spanning. Soms is dit juist nodig om je op bepaalde momenten beter te kunnen focussen en alert te zijn. Daarbij kun je door wat stress beter opletten en sneller reageren. Lichamelijk zul je dit ook merken; je hartslag gaat wat omhoog, er kan spanning ontstaan in je spieren, je kunt last krijgen van je maag of je krijgt bijvoorbeeld rode vlekken in je gezicht. Allerlei symptomen van stress. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je een presentatie of examen moet doen of voor iets anders spanning ervaart. Nadat de situatie voorbij is, zal de spanning afnemen en kom je weer tot rust. Met zulke momenten van stress is niets mis.

Het wordt pas slecht als de spanning niet meer weg gaat. Als je continu in een staat van stress en alertheid verkeert. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat er op je werk personeelstekort is en er veel van je gevraagd wordt, als je relatie niet lekker loopt en er continu spanning is bij je thuis, of als je bezig bent met een studie die eigenlijk net wat te hoog gegrepen is. Door zulke situaties kan het gebeuren dat je continu ‘aan’ staat. Bij deze situaties gebeurt er lichamelijk ook hetzelfde als bij goede stress, alleen gaat dit bijna continu door waardoor je lichaam wordt uitgeput. Je kunt uiteindelijk last krijgen van chronische stress of zelfs in een burn-out terecht komen.

Nu weet je dus wat het verschil is, maar de belangrijkste vraag blijft: wat te doen tegen stress? En daar geven we graag antwoord op.

Wat te doen tegen stress? 7 tips!

We hebben 7 tips die je kunnen helpen om minder stress en meer ontspanning te ervaren.

1. Weet wat jou energie kost en geeft

Stress kan zo overweldigend zijn dat je volledig het overzicht kwijt raakt. Daarom is het belangrijk om voor jezelf opnieuw overzicht te creëren. Het kan erg verhelderend zijn om bepaalde zaken voor jezelf duidelijk te maken, zoals wat je energie geeft en kost.

  • Maak een lijstje met wat energie kost en wat energie geeft
  • Bedenk hoe je meer dingen kunt doen die jou energie geven en minder van wat jou energie kost. Kom je hier zelf niet uit? Praat erover met je partner, familie of vriend(in). Of zoek dan eventueel een coach om mee te praten zodat je iemand hebt die je kan ondersteunen bij het creëren van meer overzicht.

wat doe je tegen stress

2. Focus je op je ademhaling

Wanneer je continu in een staat van stress verkeert zul je onbewust ook hoger ademhalen. Focussen op een goede buikademhaling is daarom erg belangrijk, dit heeft verschillende redenen:

  • Je krijgt door een buikademhaling meer zuurstof binnen
  • Je hersenen krijgen hierdoor een signaal dat alles goed is (hoge ademhaling geeft een signaal van stress)
  • Het zorgt ervoor dat je beter kunt ontspannen

Als je merkt dat je gespannen bent, is het dus belangrijk om direct op je ademhaling te letten en deze tot rust te brengen. We schreven eerder al een artikel over ademhaling waarin verschillende tips staan die je kunt toepassen.

3. Plan vaker momenten om iets leuks te doen

Het ervaren van veel spanning gaat vaak gepaard met voornamelijk bezig zijn met dingen die moeten. De leuke dingen schieten er snel bij in – daar is immers geen tijd voor. Toch zijn juist deze momenten erg belangrijk om stress te verminderen. Door lekker iets creatiefs te doen zoals knutselen of tekenen, een dagje weg te gaan met een vriend(in) of iets anders waar jij blij van wordt, kun je alles even loslaten en je volledig focussen op het moment. Door iets te doen waar je blij van wordt, zul je nieuwe energie ervaren. Spanning kan dan afnemen waardoor je je beter kunt gaan voelen.

4. Lees een boek

Het lezen van een boek helpt je om beter te ontspannen. Het kan je helpen om je gedachten even volledig op iets anders te focussen en daarmee brengt het meer rust in je lichaam. Lezen is gezond, wordt gezegd en dat blijkt op meerdere vlakken zo te zijn; het kan stress verminderen, concentratie vergroten en zelfs helpen bij onzekerheid. Het kan dus helpend zijn om wat vaker een boek te lezen als je regelmatig last hebt van stress.

5. Zoek de humor op

Wat te doen tegen stress? Lachen! Dit heeft een ontspannend effect en daarbij zorgt dit ervoor dat het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt waardoor je je sowieso beter gaat voelen. Heb je veel last van stress en spanning? Misschien is het kijken naar een comedy film, een cabaret show of iets anders waarbij je flink kunt lachen iets voor jou. Je kunt daarna merken dat je je een stuk fijner en meer ontspannen voelt.

wat te doen tegen stress

6. Praat er over

Het kan best heftig zijn om continu stress te ervaren, juist daarom is het belangrijk om je zorgen met iemand te delen. Praat met je partner, familielid, collega of een vriend(in) over wat je bezighoudt en waar je mee zit. Juist door erover te praten worden dingen voor jezelf duidelijker en een ander kan je tips geven waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Daarnaast is het voor anderen ook makkelijker om jou hulp te bieden als ze weten wat er speelt. Heb je veel stress door het werk? Bespreek dit dan met collega’s en je werkgever. Als de stress juist voortkomt door je thuissituatie – bijvoorbeeld doordat je een kind hebt met een chronische aandoening of je relatie loopt niet lekker – bespreek dit dan thuis met je partner. Het uitspreken van je moeilijkheden zorgt voor meer ruimte en juist dan kan er ook gekeken worden naar een oplossing. Soms kunnen mensen die dicht bij je staan weinig voor je doen, dan kan het gunstig zijn om bijvoorbeeld naar een professional te gaan, zoals een coach.

7. Maak bewust tijd voor ontspanning

Wat te doen bij stress? Juist: ontspannen. Echter het is juist ontspanning wat er snel bij in kan schieten als je veel stress ervaart. Wat kan helpen is om iedere dag bewust tijd te maken voor ontspanning. Dit kun je bijvoorbeeld ‘s morgens vroeg doen of juist aan het eind van de dag. Ga iets doen wat jou helpt ontspannen en wat je prettig vindt om te doen:

  • Focus je een kwartier op je ademhaling
  • Beluister een meditatie
  • Ga even knutselen of tekenen
  • Lees een hoofdstuk uit een boek
  • Ga naar de sportschool
  • Bekijk een comedy film of cabaretshow
  • Neem een massage
  • Beoefen yoga
  • Ga een rondje wandelen

Het belangrijkste is dat je iets doet waar jij je prettig bij voelt en achteraf een voldaan en ontspannen gevoel ervaart. Door dit iedere dag bewust in te plannen wordt het ook steeds makkelijker om echt iedere dag iets te doen wat jou ontspanning biedt.

Twijfel jij over hoeveel stress je nou écht ervaart? Dan kun je gratis onze Stress Test doen. Na het beantwoorden van een aantal vragen krijg je snel en duidelijk overzicht in jouw stresslevel.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

symptomen stress en burn-out 

onze werkwijze

over ons

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp