Neerslachtig

dinsdag 2 juli 2019

Neerslachtig of depressie: Wat is neerslachtigheid en hoe herken je het?

Neerslachtig, somber of niet lekker in je vel zitten kan altijd wel eens voorkomen. Vaak is dit met een reden en voel je je zo omdat er iets gebeurd is wat je lastig vindt. Zoals het einde van je relatie, een dierbare die overleden is, werkdruk die te hoog oploopt of stress. Vaak duurt dit een korte tijd en gaat het daarna weer beter. Wat neerslachtigheid precies inhoudt, wat de kenmerken zijn en wat je kunt doen om je weer wat beter in je vel te voelen – dat lees je in dit artikel.

Wanneer ben je neerslachtig?

Iedereen heeft wel eens een baaldag, echter wil dat niet direct zeggen dat je neerslachtig of somber bent. Na een baaldag gaat het vaak wel weer beter en zit je weer lekkerder in je vel. Echter is dit bij neerslachtigheid niet het geval – dit duurt gemiddeld maximaal twee weken en is een tijdelijke verandering in je stemming. Er is vrijwel altijd een aanwijsbare reden voor je sombere stemming, zoals bijvoorbeeld een heftige ruzie of het overlijden van een dierbare. Nadat je alles een plekje hebt kunnen geven en emoties (deels) verwerkt hebt zul je merken dat je stemming weer wat beter wordt.

Kenmerken neerslachtigheid

Een neerslachtig gevoel kan gepaard gaan met verschillende kenmerken. Niet iedereen heeft last van alle of dezelfde kenmerken maar ze kunnen wel voorkomen.

Kenmerken neerslachtigheid:

neerslachtig-burn-out

Herken jij jezelf in bovenstaande kenmerken? Dan kan het zijn dat je last hebt van neerslachtigheid. Misschien heb je kort geleden een vervelende situatie meegemaakt die invloed heeft op je stemming of zit je niet lekker in je vel door verschillende factoren waardoor je je somber voelt.

Wat de reden ook is; een neerslachtig gevoel kan veel invloed hebben op je leven en je wilt je natuurlijk zo snel mogelijk weer minder neerslachtig voelen. Het kan gunstig zijn om hier hulp bij te vragen zodat je ondersteuning krijgt bij het verwerken van emoties of leren omgaan met moeilijke situaties.

Neerslachtigheid en depressie

Neerslachtigheid heeft wat betreft de kenmerken overeenkomsten met een depressie, toch zit er een groot verschil tussen. Een neerslachtig gevoel komt voort uit een moeilijke situatie die verwerkt dient te worden en wordt gezien als een normale reactie. In de meeste gevallen duurt een neerslachtig gevoel enkele weken waarna de stemming weer verbetert.

Bij een depressie is dit niet het geval. De stemming is abnormaal verslechterd voor lange tijd wat veel invloed kan hebben op het dagelijkse leven en functioneren. Daarbij is de stemming bij een depressie slechter dan bij neerslachtigheid en kan het bij een depressie ook voorkomen dat er suïcidale gedachten voorkomen (is dit het geval? Dan kun je contact opnemen met 113 zelfmoordpreventie). Een depressie gaat dus verder dan het ervaren van een neerslachtig gevoel.

Wel kan het zijn dat je door somberheid uiteindelijk in een depressie belandt. De overloop van neerslachtigheid naar depressie verloopt vaak geleidelijk aan waardoor het moeilijk is om te zeggen waar precies de grens ligt. Merk je dat je door een aanwijsbare reden neerslachtig bent en je humeur na enkele weken niet verbetert maar juist verslechtert? Dan kan het zijn dat je een (lichte) depressie hebt.

Neerslachtigheid en stress

Stress is slecht voor het lichaam, zowel op psychisch als op fysiek vlak kan het veel gevolgen hebben. Als je lange tijd stress ervaart kan het zijn dat dit invloed heeft op de stemming. Stress komt bijvoorbeeld door:

  • Werkstress, hoge werkdruk
  • Een moeizame relatie
  • Financiële problemen
  • (Chronische) ziekte

Als dit lang aanhoudt en niet verbetert kan stress uiteindelijk zorgen voor een neerslachtig en somber gevoel. Je gaat steeds minder lekker in je vel zitten en je merkt dat je stemming verslechtert.

Als dit het geval is, is het belangrijk om actie te ondernemen om je stemming weer te verbeteren en stress te verminderen. Doe je dat niet? Dan is er een kans dat je uiteindelijk een depressie of burn-out krijgt.

Je kunt bijvoorbeeld hulp vragen bij een coach. Een coach kan je ondersteunen bij je proces, helpt je om je gevoelens en emoties te verwoorden en uiten en kijkt samen met jou wat de vervolgstappen kunnen zijn om weer beter in je vel te komen zitten. Daarnaast leer je hoe je beter met stress kunt omgaan waardoor je beter bestand wordt tegen moeilijke situaties.

Wat kun je doen om beter in je vel te zitten?

Heb jij een neerslachtige of sombere stemming? Dan wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Onderstaande tips kunnen je helpen om weer beter in je vel te zitten en weer te kunnen genieten van het leven.

neerslachtigheid-burn-out

1. Kom in beweging

Neerslachtigheid kan ervoor zorgen dat je niets wilt ondernemen. Toch is het belangrijk om dit wél te doen omdat juist niets doen ervoor kan zorgen dat je je nog slechter gaat voelen. Door te wandelen of te gaan sporten wordt er endorfine aangemaakt – dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en zorgt ervoor dat jouw stemming verbetert. Bewegen is goed voor het lichaam maar ook zeker voor de geest. Het kan helpen om minder te piekeren, tot rust te komen en stress los te laten.

2. Iets leuks doen

Heb jij een hobby waarbij je de tijd verliest omdat je het zo leuk vindt? Zorg dat je tijd maakt voor zulke dingen als je niet lekker in je vel zit. Doe dit alleen of samen met een vriend(in). Juist door iets te doen wat je leuk vindt, kun je je stemming verbeteren. Daarnaast is het moeilijker om te piekeren als je bezig bent en als je het samen doet met een vriend(in) kun je meteen praten over wat je bezig houdt. Ook al heb je er misschien geen zin in, probeer het toch. Je zult merken dat het je goed doet!

3. Praat erover

Als je niet lekker in je vel zit is het belangrijk om dit uit te spreken bij iemand die je vertrouwt en naar je wil luisteren. Door te praten over je gevoelens en emoties kun je het beter verwerken en zorg je ervoor dat het niet wordt opgekropt in je lichaam. Juist het opkroppen van emoties kan erg belastend zijn.

Vind je het moeilijk om met een vriend(in) of familielid te praten? Kies dan voor een coach die je ondersteuning kan bieden. Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en weten hoe ze jou kunnen helpen om de draad weer op te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven