Overmatig zweten

woensdag 6 maart 2019

Overmatig zweten door stress, hoe kun je dit aanpakken?

Ben je lekker aan het sporten of op een andere manier intensief bezig, dan is het logisch dat je gaat zweten. In de meeste gevallen zweten we alleen als we fysiek intensief bezig zijn of bij hoge temperaturen. Maar het kan ook voorkomen dat je last hebt van overmatig zweten terwijl je eigenlijk niet veel doet. Dan is de kans groot dat dit veroorzaakt wordt door stress. Bijvoorbeeld omdat je moet spreken voor een grote groep, een belangrijk gesprek hebt met je werkgever of omdat je veel twijfelt aan jezelf. Hoe je hiermee omgaat en hoe je dit kunt aanpakken delen we graag met je.

Waarom zweten we?

Zweten heeft een functie: door te zweten wordt er warmte aan het lichaam onttrokken en blijft de lichaamstemperatuur op peil. Het lichaam heeft hiervoor zweetcellen, rond deze cellen liggen spiercellen die ervoor zorgen dat het water naar buiten geknepen wordt en op de huid terecht komt. Het effect hiervan is dat het zweet wat verdampt waardoor de huid kan afkoelen. Hiermee wordt voorkomen dat het lichaam oververhit raakt.

Zweten heeft dus een praktische functie en is nodig als we intensief bezig zijn of wanneer het erg warm is. Maar waarom gaan we overmatig zweten door stress?

overmatig zweten stress

Zweten door stress was ooit nuttig

Stress heeft van oorsprong een belangrijke functie voor het lichaam. Als er gevaar was, moest men snel handelen en werd er gereageerd vanuit het freeze-fight-flight mechanisme; dit houdt in dat het lichaam bevriest, vecht of vlucht in een bedreigende situatie. De stress die op zo’n moment vrijkomt is nuttig omdat het je instaat stelt om direct te handelen.

In de hersenen komt het signaal van angst binnen welke wordt doorgegeven aan de hypofysevoorkwab. Via dit hersendeel wordt het hormoon ACTH afgeven aan het bloed, waardoor de bijnieren worden gestimuleerd en adrenaline, cortisol en noradrenaline wordt aangemaakt. Deze hormonen zorgen ervoor dat het lichaam in staat wordt gesteld om te vluchten of te vechten. Dit heeft effect op de werking van de organen en spieren. Het hart gaat onder andere sneller pompen zodat het bloed bij de organen komt die het op dat moment het meest nodig hebben. Tegelijkertijd zorgt dit alles ervoor dat je lichaam verhit waardoor je overmatig kunt gaat zweten. Hoewel we niet meer zo veel gevaar om ons heen hebben, reageert ons stresssysteem nog hetzelfde.

Zodra er stress of angst ervaren wordt, kunnen we gaan zweten. Ook als we niet hoeven te vechten of vluchten. Dus hoewel de factoren om ons heen veranderd zijn, is het stresssysteem dat niet. Wanneer je veel stress ervaart, of in een burn-out zit kan het dus zijn dat je last hebt van overmatig zweten – ook al doe je de hele dag niets.

De wisselwerking van stress en overmatig zweten

Het lastige van overmatig zweten is dat het zichtbaar is. Veel mensen vinden dit onprettig en voelen zich hierdoor onzeker. Het liefste wordt het zo goed mogelijk verborgen of is er continu de angst om te gaan zweten. Dit brengt stress met zich mee en kan er voor zorgen dat je juist daardoor meer gaat zweten. Deze wisselwerking is lastig; daarom is het belangrijk om iets aan de oorzaak van het probleem te doen en niet alleen het overmatig zweten aan te pakken. Overigens bestaat er ook overmatig zweten doordat dit is aangeboren of een zenuwafwijking. Dit noemen we hyperhidrosis.

Langdurige stress en overmatig zweten

Continu verkeren in een staat van stress zorgt ervoor dat je lichaam reageert zoals hierboven beschreven staat. Het maakt zich klaar om actie te ondernemen. De bedreigende situatie is nu geen roofdier dat je kan aanvallen, maar bijvoorbeeld een gesprek met je werkgever of het aangeven van je grenzen.

Als je gevoelig bent voor stress of kampt met onzekerheid kunnen situaties al snel bedreigend aanvoelen. Je twijfelt aan jezelf, bent bang om te falen of gelooft niet in je eigen kunnen. Dit zorgt ervoor dat je situaties sneller als bedreigend ziet en dus stress ervaart. Wat hierbij kan helpen is het beoefenen van mindfulness zodat je rustiger naar situaties kunt kijken. Ook kan het helpen om je even te focussen op je ademhaling, om regelmatig te mediteren of een wandeling te maken in de natuur. Dit zijn manieren die ervoor zorgen dat je meer tot rust komt en de stress zakt. Het gevolg hiervan is dat het lichaam kan ontspannen en je dus ook geen (of minder) last hebt van overmatig zweten.

overmatig-zweten-burn-out

Overmatig zweten, hoe kom je er vanaf?

Zoals we eerder al aangeven is het van groot belang om het probleem bij de kern aan te pakken. Het overmatig zweten is namelijk niet het probleem op zich, dat is het gevolg van stress of angst. Daarom is het belangrijk om daar iets mee te doen; als je stress of angst kunt verminderen zal het overmatig zweten ook minder worden. Maar hoe pak je het aan? Hoe zorg je ervoor dat je minder stress ervaart en met meer rust en kalmte door het leven gaat?

Om te beginnen kan het gunstig zijn om in kaart te brengen welke situaties ervoor zorgen dat je overmatig gaat zweten. Telkens als dit je overkomt kun je in een notitieboekje bijhouden wat er op dat moment gebeurt en welke gedachten daarbij naar voren komen. Door dit een tijdje bij te houden krijg je inzicht welke situaties ervoor zorgen dat je gaat zweten en welke beperkende gedachten op zo’n moment naar voren komen. Je krijgt hierdoor een duidelijk beeld waar je het meeste moeite mee hebt en hoe je over jezelf denkt. Door dit zo duidelijk op te schrijven weet je uiteindelijk ook waar jouw blokkades liggen en waar je aan kunt werken.

Je hoeft het niet alleen te doen

Het voelt misschien zwaar of moeilijk om aan jezelf te gaan werken, maar het belangrijkste om te onthouden is dat je het niet alleen hoeft te doen en dat het je uiteindelijk vooral gaat helpen. Praat met anderen over wat je bezig houdt, waar jij tegenaan loopt en vraag hulp als dit nodig is. En als je er dan nog niet uitkomt, kun je altijd hulp inschakelen van een coach.

Je kunt het probleem van overmatig zweten wel aanpakken, maar dat zal tijdelijk zijn. Als je zorgt dat je gaat werken aan jezelf en daarmee stress en angst kunt verminderen zul je hiervan de rest van je leven kunnen profiteren. Je zult merken dat je veel minder last hebt van overmatig zweten, makkelijker kunt omgaan met moeilijke situaties en je sterker voelt als persoon. De coaches van Liberi helpen je er graag bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven