fbpx

Last van je buik door stress

Last van je buik door stress

Last van je buik door stress 2000 800 Liberi

Het hebben van buikpijn kan veel verschillende oorzaken hebben, zoals het prikkelbare darmsyndroom, een buikvirus maar ook stress kan zorgen voor buikpijn. Last van je buik door stress komt regelmatig voor, door de gevolgen van stress raken je maag en darmen van slag wat klachten tot gevolg kan hebben. In dit artikel lees je hoe dit precies werkt en delen we 7 tips die je kunnen helpen minder last te ervaren van buikpijn bij stress.

Een knoop in je maag

Iedereen ervaart wel eens stress, bijvoorbeeld voor het geven van een belangrijke presentatie, als er een examen gemaakt moet worden of voor een belangrijk gesprek. Je kunt dan een raar gevoel in je maag krijgen; dit wordt ook wel ‘een knoop in je maag’ genoemd. De spanning in de buik kan zorgen voor een zeurend en pijnlijk gevoel, tegelijkertijd kan het je eetlust en de ademhaling beïnvloeden.

Echter is er met deze spanning niets mis, het hoort er bij en is in bepaalde mate gezond. Als de stress lange tijd aanhoudt, bijvoorbeeld door het werk, een relatie die niet goed verloopt of een lastige studie kan de stress toenemen. Het is dan niet meer zomaar een knoop in je maag, maar buikpijn die gepaard gaat met slecht slapen, hoofdpijn en niet lekker in je vel zitten.

buikpijn door stress

Last van je buik door stress: hoe werkt het?

Dat je last van je buik door stress kunt krijgen is ondertussen wel duidelijk, maar hoe werkt het precies? Waarom je lichaam zo op stress reageert heeft met verschillende zaken te maken. Er wordt adrenaline aangemaakt zodra je in een stress situatie komt, dit doet je lichaam om zich klaar te maken om over te gaan op actie (freeze, fight, flight mechanisme). Doordat adrenaline wordt aangemaakt gaat je bloeddruk omhoog, je hartslag en ademhaling gaan sneller, spieren worden aangespannen en je spijsvertering wordt vertraagd. Het lichaam doet er in zo’n stressvolle situatie alles aan om te overleven.

Voedsel dat nog in je maag zit wordt als minder belangrijk gezien. Doordat de spijsvertering op een laag pitje wordt gezet wordt het eten ook langzamer verwerkt. Daarbij komt nog dat er – als de stress even aanhoudt – cortisol wordt aangemaakt door het lichaam, ook wel het stresshormoon genoemd. Als dit hormoon te veel voorkomt in het lichaam kan dat invloed hebben op de maag en darmen, ze raken van streek wat logischerwijs voor buikpijn zorgt.

Wat voor klachten kun je ervaren?

Als je last van je buik hebt door stress kan dit op verschillende manieren ervaren worden. De meest voorkomende symptomen bij buikpijn door stress zijn:

  • Last van je maag
  • Misselijkheid
  • Winderig
  • Harde, opgezette buik
  • Maagzuur
  • Zeurend en pijnlijk gevoel in je buik
  • Krampen in je darmen
  • Obstipatie of juist diarree
  • Opgeblazen gevoel

Deze klachten maken het niet makkelijker om de stressvolle situatie aan te gaan. Het is daarom belangrijk om te weten wat op zo’n moment kan helpen om minder last te hebben van je buik. Hieronder delen we 7 tips met je die mogelijk gunstig zijn bij last van je buik door stress.

last van je buik door stress

Last van je buik door stress: 7 tips

  1. Eet licht verteerbaar voedsel op een dag dat je wat spannends te doen staat. Als je een zware maaltijd op de maag hebt liggen voor een spannend gesprek kan dit een vervelende uitwerking hebben. Doordat je spijsvertering op pauze wordt gezet als je stress ervaart wordt het eten een stuk langzamer verwerkt, een gevoel van misselijkheid bij een volle maag kan ook erg vervelend zijn. Licht verteerbaar eten zoals een salade of crackers zijn makkelijker te verteren en liggen dus ook niet zo zwaar op de maag.
  2. Drink minder producten met cafeïne als je een spannende dag voor de boeg hebt. Dranken met cafeïne zoals koffie of cola kunnen de stress doen toenemen. Cafeïne stimuleert de afgifte van adrenaline waardoor je dus juist nog meer stress gaat ervaren. Let ook op met thee; in sommige varianten zit ook cafeïne! Thee zonder cafeïne zijn bijvoorbeeld rooibos, kamille-, zoethout- en sterrenmunt thee. (let op zoethout en sterrenmunt kunnen je bloeddruk verhogen) Drink vooral voldoende water en laat ook dranken met suiker staan.
  3. Neem voldoende rustmomenten tussendoor zodat je ook echt even kunt ontspannen. Ga even zitten tijdens je lunch in plaats van ergens tussendoor snel een broodje te eten. Door hiervoor de tijd te nemen kom je niet alleen meer tot rust, het is ook beter voor je spijsvertering. Als er snel gegeten wordt, wordt er vaak ook weinig op het eten gekauwd waardoor het moeilijker verwerkt kan worden. Dit is niet handig als je al vaker stress ervaart en daardoor buikpijn hebt. Zorg dus dat je de tijd neemt om te eten; eet langzaam, kauw goed en geniet van de ontspanning.
  4. Maak even een wandeling in de buitenlucht als je merkt dat je meer gestrest raakt. Door even buiten te lopen en diep in en uit te ademen zul je al gauw merken dat er meer rust in je lichaam komt. Als je in beweging komt worden er minder stresshormonen aangemaakt in het lichaam en er komen endorfines vrij – ook wel het gelukshormoon genoemd. Stress neemt af en een gevoel van blijdschap neemt toe.
  5. Leg een warme kruik op je buik als je last van je buik hebt door stress. De warmte zorgt ervoor dat de spieren ontspannen en het kan de pijn wat doen afnemen.
  6. Ontspanningsoefeningen kunnen gunstig zijn om meer te ontspannen en stress los te laten. Dit kun je doen door ademhalingsoefeningen te doen, mindfulness, een (korte) meditatie of het beoefenen van yoga. Door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen zul je stress beter kunnen verdragen.
  7. Onderzoek waar stress vandaan komt als je vaak last hebt van stress. Langdurige stress heeft vervelende gevolgen, zoals bijvoorbeeld bijnieruitputting of een burn-out. Het is daarom belangrijk om tijdig te weten wat de meeste stress veroorzaakt en hoe je dit kunt aanpakken. Hoe sneller je stress aanpakt, hoe makkelijker het is en hoe eerder je er vanaf kunt komen.

Last van je buik door stress, tijd voor verandering

Lichamelijke klachten door stress zijn erg vervelend maar dienen serieus genomen te worden. Het is belangrijk om niet alleen de klachten – zoals buikpijn of last van de darmen – aan te pakken, maar om het probleem bij de kern op te lossen. In dit geval is dit dus stress. Door niet de symptomen, maar de oorzaak aan te pakken kan er ook echt verandering komen en zul je leren hoe je het beste met stress om kunt gaan zodat je er zo weinig mogelijk last van ervaart.

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Bij Liberi hebben we verschillende coaches die graag met je meekijken naar jouw situatie zodat jij uiteindelijk zonder buikpijn én zonder stress weer door het leven kunt.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

ons fasenplan

onze preventie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp