Zoeken

Zoeken sluiten

Prikkelbare darm syndroom

vrijdag 23 oktober 2020

Als je last hebt van chronische stress kun je ook lichamelijk allerlei klachten krijgen. Darmklachten is er daar één van. Het prikkelbare darm syndroom, ook wel PDS, is een vervelend syndroom waarbij je last hebt van de darmen. Hoewel dit meerdere oorzaken kan hebben, is stress één van de boosdoeners. We leggen graag uit wat PDS precies is, wat de relatie is met stress, informatie over prikkelbare darm syndroom behandeling en of een dieet ondersteuning kan bieden.

Wat is het prikkelbare darm syndroom?

Het prikkelbare darm syndroom is de meest voorkomende chronische darmstoornis. De voornaamste klachten zijn buikpijn en ontlastingsproblemen. In Nederland heeft 10% van de bevolking PDS, wereldwijd wordt geschat dat 20% van de bevolking PDS klachten heeft waarvan 75% vrouw is. De klachten kunnen veel invloed hebben op het dagelijks leven, wat het voor veel mensen erg lastig maakt. Onbegrip vanuit de omgeving en maatschappij speelt dan ook een grote rol.

Prikkelbare darm syndroom symptomen

Prikkelbare darm syndroom symptomen

Wat zijn de prikkelbare darm syndroom symptomen? We hebben de meest voorkomende op een rijtje gezet:

Veel mensen hebben naast de bovenstaande prikkelbare darm syndroom symptomen, ook last van vermoeidheid. Ook klachten als spierpijn, hoofdpijn, problemen met plassen en onregelmatige menstruatie worden vaker genoemd als klachten door mensen met PDS. Dit zijn echter geen officiële prikkelbare darm syndroom symptomen.

Oorzaak prikkelbare darm syndroom

Wat precies de oorzaak is van het prikkelbare darm syndroom, is helaas niet bekend. Er zijn wel meerdere factoren die mogelijk een rol kunnen spelen:

  • Verstoorde darmflora
  • Allergieën en intoleranties
  • Slecht eetpatroon
  • Parasieten in de darm
  • Erfelijkheid
  • Verstoring in de hormoonhuishouding
  • Stress
  • Bewegingsstoornissen in het maagdarmkanaal

De relatie tussen PDS & stress

De meningen zijn verdeeld: enerzijds lees je dat chronische stress darmklachten kan veroorzaken, anderzijds lees je dat het PDS niet kan veroorzaken, maar bestaande klachten in stand kan houden. Hoe dan ook: dat stress invloed heeft op darmklachten mag duidelijk zijn. Belangrijk om te weten is dat de hersenen en darmen in verbinding staan met elkaar. Er worden signalen door de hersenen naar de darmen gestuurd wanneer je stress hebt, wat voor klachten kan zorgen. Daarbij: wanneer je stress ervaart maakt je lichaam zich klaar om te vechten of vluchten. Omdat het verteringsstelsel weinig toevoegt in zo’n situatie, wordt die op pauze gezet, wat voor maag- en darmklachten kan zorgen. Dan krijg je last van je buik door stress. Zowel vanuit de hersenen als vanuit het stresssysteem wordt er dus iets in beweging gezet.

Tegelijkertijd kunnen de prikkelbare darm syndroom symptomen ook voor de nodige stress zorgen; je wilt niet winderig zijn in gezelschap, je hebt al een aantal dagen geen ontlasting gehad waardoor je je zorgen maakt of je ligt wakker van buikkrampen. Het verminderen van stress is dus een belangrijk onderdeel als het gaat om darmklachten.

Twijfel je of jouw darmklachten veroorzaakt, of in stand gehouden worden door stress? Doe dan gratis onze burn-out test. Na het beantwoorden van 50 vragen krijg je duidelijk inzicht in jouw stressniveau. Hiermee kun je dus snel en eenvoudig onderzoeken of stress bij jou een factor is of niet.

Prikkelbare darm syndroom behandeling

Prikkelbare darm syndroom behandeling

Wat vervelend is, is dat er niet één specifieke prikkelbare darm syndroom behandeling is. Er zijn wel verschillende opties die uitgeprobeerd kunnen worden.

  • Uitsluiten van allergieën en intoleranties. Het uitsluiten van allergieën en intoleranties is erg belangrijk, omdat dit mogelijk de oorzaak kan zijn van de klachten. Je kunt een test laten doen om te onderzoeken of je ergens allergisch of intolerant voor bent. Blijkt dit zo te zijn, dan kun je die producten uit je voedingspatroon laten waardoor klachten mogelijk afnemen en verdwijnen.
  • FODMAP dieet. Door het FODMAP dieet uit te proberen kun je specifiek achterhalen welke voedingsmiddelen een trigger voor je zijn. Je laat in eerste instantie veel voedingsmiddelen weg, later voeg je er steeds weer wat toe om te gaan ontdekken waar je wel en niet tegen kunt.
  • Gebruik van medicijnen of supplementen. Er zijn verschillende medicijnen die gunstig kunnen zijn bij PDS klachten, ook supplementen zoals probiotica of pepermuntolie worden aangeraden.
  • Behandeling van bekkenbodemspieren. De bekkenbodemspieren zijn nodig om urine en ontlasting op te houden maar ook los te laten. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je bewust maken van hoe je deze spieren goed gebruikt, wat invloed kan hebben op de klachten.
  • Mentale behandelingen. Hoewel PDS niet tussen de oren zit, kunnen hypnotherapie en cognitieve gedragstherapie wel ondersteuning bieden bij vermindering van de klachten. Bij hypnotherapie leer je in een diepe ontspanning te komen en ga je met je aandacht volledig naar binnen. De diepe ontspanning kan verlichting bieden. Bij cognitieve gedragstherapie gaat het erom hoe jij met de klachten omgaat, en wat jouw gedachten daarover zijn.

Zoals je ziet is niet specifiek één prikkelbare darm syndroom behandeling, maar zijn er meerdere opties die uitgeprobeerd kunnen worden.

Prikkelbare darm syndroom dieet

Prikkelbare darm syndroom dieet

Als het gaat om prikkelbare darm syndroom behandeling speelt voeding een grote rol. Er is echter geen prikkelbare darm syndroom dieet. Dit komt doordat de klachten erg verschillend kunnen zijn en iedereen weer anders op bepaalde voedingsstoffen reageert. Juist het FODMAP dieet is dus een goede manier om te ontdekken welke voeding je wel of niet goed kunt verdragen. Tegelijkertijd is het uitsluiten van allergieën en intoleranties ook echt een aanrader. Door met deze twee opties aan de slag te gaan kun je veel informatie winnen, waardoor je uiteindelijk jouw eigen prikkelbare darm syndroom dieet kunt vormgeven.

De MLD stichting geeft aan dat 75% van de mensen met PDS baat hebben bij aanpassing van het voedingspatroon. Het is dus zeker de moeite waard om dit te onderzoeken, om uiteindelijk je eigen prikkelbare darm syndroom dieet vorm te kunnen geven. Het kost misschien wat tijd en moeite om dit allemaal uit te zoeken, maar als het uiteindelijk de klachten kan verlichten is het dat zeker waard.

PDS en stress: conclusie

Hoewel voeding een grote rol speelt willen we ook aangeven dat het verminderen van stress essentieel is om PDS klachten te verminderen. Als je momenteel veel stress ervaart, raden we dus ook zeker aan om hier iets mee te doen. Hier kun je zelf mee aan de slag, maar het is ook mogelijk om hiervoor een burn-out coach in te schakelen. Door samen met een coach aan de slag te gaan kun je in korte tijd veel bereiken. Je leert hoe je goed kunt omgaan met stress, je krijgt tips om weerbaarder te worden, en je leert jezelf beter kennen. Klinkt dit als iets voor jou? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven