Hoge bloeddruk door stress

maandag 16 september 2019

Hoge bloeddruk door stress: 5 Tips om de bloeddruk te verlagen

Stress heeft invloed op het hele lichaam en gaat gepaard met een lijst aan lichamelijke en psychische symptomen. Het activeert het overlevingssysteem van het lichaam wat ervoor zorgt dat het lichaam gereed wordt gemaakt om te overleven in een stressvolle situatie. Veelal gaat het om kunnen vluchten of vechten. Als je last hebt van chronische stress, is dit systeem dus continu geactiveerd met als gevolg dat je lichaam constant ‘aan’ staat. Dit heeft gevolgen voor het lichaam en kan zorgen voor klachten zoals onder andere een hoge bloeddruk door stress, last van je maag, neerslachtigheid, slecht kunnen slapen, pijnlijke spieren en een verhoogde hartslag.

Een hoge bloeddruk door stress is waar we in dit artikel dieper op in gaan.

Wat is een hoge bloeddruk?

Het hart pompt continu bloed door het lichaam wat er voor zorgt dat er druk op de bloedvaten komt te staan, deze druk wordt ‘bloeddruk’ genoemd. Als de bloeddruk wordt gemeten wordt er gekeken naar de bovendruk en onderdruk. De waardes worden weergegeven in millimeters kwik, afgekort: mmHg.

  • Bovendruk: De druk in de bloedvaten als het hart samentrekt en bloed door de aders wordt gepompt.
  • Onderdruk: De druk in de bloedvaten als het hart ontspannen is.

Je hebt een verhoogde bloeddruk als de bovendruk hoger is dan 140 mmHg en/of als de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. Je kunt dit laten meten bij de huisarts. Een hoge bloeddruk wil zeggen dat de bloedvaten constant onder te hoge druk staan wat onder andere gevolgen kan hebben voor het hart en de bloedvaten.

Een hoge bloeddruk geeft meestal geen klachten, dit is ook waarom het gevaarlijk kan zijn. Echter kan het wel zo zijn dat je bij langdurige of ernstige hoge bloeddruk toch klachten krijgt, zoals:

hoe-onstaat-hoge-bloeddruk-door-stress

Hoe ontstaat hoge bloeddruk door stress?

Zoals we eerder in dit artikel al schreven staat het lichaam continu ‘aan’ als er regelmatig of zelfs chronisch stress wordt ervaren. Een stressreactie zorgt ervoor dat het lichaam zich klaar gaat maken om te vechten of vluchten. Op zo’n moment is het belangrijk dat de spieren voldoende bloed en zuurstof hebben zodat je hard kunt wegrennen of kunt vechten. Daarom gaat je hart sneller kloppen en gaat de bloeddruk omhoog. Op deze manier kan het bloed en zuurstof eerder de spieren bereiken zodat jij snel actie kunt ondernemen. Ervaar jij continu stress? Dan kan het zijn dat hierdoor je bloeddruk verhoogt.

Echter is het – in tegenstelling tot lange tijd terug – in de meeste gevallen niet meer nodig om te vechten of vluchten. De stress ontstaat nu niet door een wild dier wat jou wil aanvallen, maar door financiële problemen, werkstress of een relatie die niet zo lekker loopt. Toch reageert het lichaam hetzelfde.

Wat zijn de gevolgen van hoge bloeddruk door stress?

Als je bloeddruk normaal is en je hebt af en toe last van stress heeft je lichaam na de stressreactie weer de mogelijkheid om te herstellen. De bloeddruk zal weer dalen en het lichaam komt tot rust. Echter gebeurt dit niet als je continu in een staat van stress verkeert. Als een hoge bloeddruk door stress lang aanhoudt, heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziekte.

Hoge bloeddruk door stress: 5 tips

Onderstaande tips kunnen hulp bieden om stress te verminderen en de bloeddruk te verlagen.

1. Voldoende slaap

Om het lichaam volledig tot rust te laten komen is een goede nachtrust van groot belang. Echter hebben veel mensen met stress het probleem dat ze slecht slapen. Zorg er daarom voor dat je:

  • Een vaste tijd hebt om te gaan slapen en om op te staan
  • Geen zware maaltijden eet voor je gaat slapen
  • Een vaste avond routine ontwikkelt die jou helpt ontspannen zodat je ook goed kunt slapen
  • Je smartphone gebruik beperkt
  • ‘s Avonds een kop rustgevende thee drinkt
  • Cafeïnehoudende dranken en alcohol vermijdt

2. Beweeg voldoende

Voldoende beweging is goed voor de bloeddruk en het helpt om stress te verminderen. De vorm van beweging maakt niet zoveel uit, kies iets wat jij prettig vindt. Je kunt dagelijks gaan wandelen, sporten, yoga beoefenen. Maar ook de trap nemen in plaats van de lift en op de fiets boodschappen doen in plaats van met de auto draagt bij aan meer beweging. Daarbij komt nog dat beweging er voor zorgt dat het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt waardoor jij je weer wat prettiger voelt.

Zorg er wel voor dat je bij een hoge bloeddruk sporten rustig opbouwt.

ontspanning tegen hoge bloeddruk

3. Zorg voor voldoende ontspanningsmomenten

Als je lichaam altijd ‘aan’ staat is het belangrijk om ook bewust momenten te nemen om te rusten. Voorbeelden om te ontspannen zijn: mediteren, mindfulness, yoga of ademhalingsoefeningen. Het beste kun je deze momenten vast inplannen in je agenda zodat je er ook makkelijker de tijd voor neemt.

4. Eet en leef gezond

Gezonde voeding is belangrijk om het lichaam te ondersteunen. Bij stress of een burn-out wordt vaak gekozen voor makkelijk eten zoals bijvoorbeeld een kant-en-klaar maaltijd. Toch is het zowel voor je bloeddruk en voor je gezondheid beter om vers en gezond te eten. Het kan helpend zijn om voldoende boodschappen in huis te hebben of om grotere porties te koken zodat je een deel kunt invriezen. Zo heb je altijd wat achter de hand.

Overgewicht kan ook bijdragen aan een hoge bloeddruk, gezond eten en voldoende bewegen kan helpen om op gezond gewicht te komen.

Ook roken en het drinken van alcohol kan beter vermeden worden.

Voedingsproducten die de bloeddruk kunnen verhogen zijn zoethout en drop. Deze producten kunnen daarom beter niet worden gebruikt als er sprake is van een hoge bloeddruk.

5. Achterhaal de oorzaak en leer omgaan met stress

Eén van de belangrijkste tips die we kunnen geven om een hoge bloeddruk door stress te verminderen is: achterhaal de oorzaak! De overige tips die we noemen kunnen zeker ondersteuning bieden, maar het blijft belangrijk om de oorzaak aan te pakken zodat je het probleem bij de kern kunt oplossen. Als je de oorzaak weet kun je daar ook iets aan gaan doen. Daarnaast is het belangrijk om te leren omgaan met stress zodat je minder snel spanning ervaart bij lastige situaties en weet hoe je het beste kunt reageren.

Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Onze coaches helpen je graag om te leren omgaan met stress zodat jij weer ontspannen en enthousiast door het leven kunt gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven