fbpx

Wazig zien door stress

Wazig zien door stress

Wazig zien door stress 2000 800 Liberi

Wazig zien of vlekken voor je ogen door stress

Stress kan veel met zich meebrengen. Veel klachten die door stress worden veroorzaakt worden hier in eerste instantie niet aan gelinkt; want als je duizelig bent, wazig ziet of pijnlijke spieren hebt denk je misschien niet direct aan stress. Toch kan dit veel klachten geven, wazig zien of vlekken voor je ogen is zo’n klacht die veroorzaakt kan worden door stress. Hoe dat precies zit, dat delen we vandaag met je.

Hoe wordt het veroorzaakt?

Wazig zien of vlekken voor je ogen kan erg vervelend zijn en vaak wordt er ook niet direct gedacht aan stress. Verlies van het zicht kan beangstigend zijn maar het heeft gelukkig niet altijd een ernstige oorzaak. Als het lichaam in stress modus staat worden de spieren aangespannen, ook de oogspieren. Hierdoor kan zijn dat de scherpte van het zicht afneemt wat resulteert in wazig zien of vlekken voor je ogen. Daarbij wordt het hormoon cortisol aangemaakt bij stress, dit heeft het gevolg dat de vaten vernauwen wat ook effect heeft op het zicht.

Ook zorgt stress voor een vecht- of vlucht reactie waarbij het lichaam in staat wordt gesteld om gevaar aan te vallen of ervoor te vluchten. Hierdoor worden de pupillen verwijd waardoor er meer licht binnen valt en het mogelijke gevaar beter te zien is. Bij langdurige stress of een burn-out zijn de pupillen dus vaak verwijd, dit kan belastend voor de ogen zijn en zelfs pijnlijk.

Net zoals stress kan ook vermoeidheid de reden zijn van wazig zien of vlekken voor je ogen; dit wordt visuele vermoeidheid genoemd. Als je bijvoorbeeld op het werk veel naar een beeldscherm moet kijken of lang aan het lezen bent kunnen ogen vermoeid raken waardoor het zicht vermindert. Het is daarom belangrijk om je ogen regelmatig rust te gunnen zodat ze niet vermoeid raken.

wazig zien stress

Overige oorzaken wazig zien of vlekken voor je ogen

Stress en vermoeidheid zijn niet de enige oorzaken die het zicht beperken, er zijn nog meer factoren die hierbij een rol spelen:

  • Cafeïne: Door het gebruik van cafeïne (zoals in koffie of zwarte thee) trekken de kleine bloedvaatjes samen, dit kan effect hebben op het zicht.
  • Te weinig drinken: Als het lichaam te weinig vocht heeft kan het zijn dat de vloeistof in de ogen wat dikker wordt, met wazig zien of vlekken voor je ogen als gevolg. Het is daarom belangrijk om voldoende te drinken. Omdat alcohol vocht onttrekt aan het lichaam kan ook dit zorgen voor een verminderd zicht.
  • Tekort aan vitamine C: Vitamine C zorgt ervoor dat de lens van het oog vochtig en helder blijft. Een tekort aan vitamine C kan effect hebben op het zicht.
  • Medicijnen: Het gebruik van medicijnen kan ervoor zorgen dat de vaten vernauwd worden waardoor voedingsstoffen en zuurstof moeilijker bij de ogen kunnen komen.
  • Behoefte aan een bril/lenzen: Wazig zien kan natuurlijk ook een signaal zijn dat de ogen achteruit zijn gegaan en er behoefte is aan een bril of lenzen. Het verminderde zicht zal in dit geval continu zijn.

Wazig zien of vlekken voor je ogen kan dus verschillende oorzaken hebben. Het kan daarom gunstig zijn om voor jezelf na te gaan wanneer jij last hebt van je zicht. Is dit als je (te) veel gewerkt hebt? Als je stress ervaart? Of drink je misschien te weinig? Door dit voor jezelf duidelijk te maken is het ook makkelijker om de oorzaak aan te pakken.

Het kan veelal ook geen kwaad om je ogen te laten testen, al is het maar om zaken uit te kunnen sluiten.

Wazig zien of vlekken voor je ogen door stress of burn-out

Heb je veel last van stress of zelfs een burn-out en daardoor regelmatig last van je zicht? Dan is het gunstig om ervoor te zorgen dat deze stress verminderd kan worden, als je dit aanpakt zul je ook minder last hebben van wazig zien of vlekken voor je ogen.

Als je langdurig in een staat van stress en spanning bent (wat bij chronische stress of een burn-out het geval is), is je lichaam continu in de vlucht- of vechtmodus; het lichaam is gespannen en klaar voor actie. Doordat ook de oogspieren aanspannen kan dit ervoor zorgen dat wazig zien of vlekken voor je ogen regelmatig voorkomt. Om deze klachten te verminderen is het belangrijk om het stressniveau te verlagen. Hoe je dat doet? We hebben een aantal tips voor je.

wazig zien burn-out

1. Neem regelmatig pauze

Als er veel stress is, kan het gunstig zijn om wat vaker korte pauzes in te lassen zodat je even tot rust kunt komen. Ook voor je ogen kan dit erg prettig zijn. Je kunt ervoor kiezen om even een paar minuten met je ogen dicht te gaan zitten zodat je volledig kunt ontspannen en ook je ogen meer rust krijgen. Regelmatig pauze nemen zorgt voor een goede balans tussen in- en ontspanning en kan helpen om stress te verminderen.

Let wel op dat je deze momenten niet gebruikt om op je telefoon te scrollen – dan krijgen je ogen (en jijzelf) nog geen rust.

2. Drink voldoende water & minder cafeïne

Om de vochtbalans op peil te houden is het belangrijk om voldoende te drinken, dit kan water zijn of bijvoorbeeld kruidenthee. Als je er moeite mee hebt om regelmatig te drinken kan het gunstig zijn om herinneringen te zetten, zodat je je er meer bewust van wordt. Cafeïne en alcohol kunnen beter vermeden worden; dit is niet alleen beter voor het zicht, ook om stress te verminderen kan dit gunstig zijn.

3. Doe oefeningen om het lichaam tot rust te brengen

Om stress en spanningen te verminderen kan het helpen om oefeningen te doen die het lichaam tot rust brengen en ontspannen. Een aantal voorbeelden zijn ademhalingsoefeningen, yoga,mindfulness, wandelen in de buitenlucht of meditatie. Door zulke dingen vaker te doen, zul je merken dat je meer rust ervaart waardoor stress afneemt.

4. Luister naar je lichaam

Chronische stress en een burn-out komen veelal voort uit het langdurig negeren van lichamelijke signalen en behoeften. Het is daarom heel belangrijk om te leren luisteren naar je lichaam en te doen wat voor jou belangrijk is. Om grenzen aan te geven, moeten te vervangen door willen en bewust te kiezen voor jezelf. Door dit vaker te doen, zul je ook minder stress ervaren.

5. Praat over je problemen en emoties

Als je veel stress ervaart kan het fijn zijn om af en toe je hart te luchten. Hoewel het niet voor iedereen even makkelijk is om te praten over problemen en emoties kan dit wel veel verschil maken. De ander hoeft niet altijd een oplossing te hebben, een luisterend oor kan voldoende zijn.

Voel jij dat je behoefte hebt aan meer dan alleen praten met een familielid of vriend(in)? Dan kun je hulp inschakelen van bijvoorbeeld een coach; iemand die naar je luistert, de juiste vragen stelt en jou verder kan helpen naar een leven waarin je stress de baas bent. Zodat niet alleen stress afneemt, maar jij ook minder last hebt van wazig zien of vlekken voor je ogen; win-win!

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

ons fasenplan

onze preventie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp