fbpx

Hoofdpijn door stress

Hoofdpijn door stress

Hoofdpijn door stress 2000 800 Liberi

Hoofdpijn door stress; hoe wordt het veroorzaakt?

Veel mensen hebben zo af en toe eens last van hoofdpijn, maar wanneer je veel stress ervaart kan dit met regelmaat voorkomen. In veel gevallen gaat het om spanningshoofdpijn, maar het kan ook veroorzaakt worden door andere factoren. Waardoor het ook komt, het is belangrijk om de oorzaak aan te pakken. Een pijnstiller kan wel (even) helpen, maar lost het probleem niet op. Hoe hoofdpijn door stress veroorzaakt wordt én 5 tips om dit te verminderen lees je in dit artikel.

hoofdpijn door burn-outHoe ontstaat spanningshoofdpijn?

Hoofdpijn door stress is vaak spanningshoofdpijn. Deze pijn ontstaat door gespannen spieren in de rug en nek, dit kan mogelijk een trekkend gevoel geven aan je hoofd wat hoofdpijn veroorzaakt. De spanning in de spieren is vaak een gevolg van lichamelijke of psychische klachten; stress kan hiervan de oorzaak zijn.

Er zijn twee vormen van spanningshoofdpijn, episodische spanningshoofdpijn en chronische spanningshoofdpijn.

Episodische spanningshoofdpijn:De pijn houdt een aantal dagen, weken of maanden aan. Hoe lang zo’n hoofdpijn aanval duurt verschilt per persoon, bij de één is dit een aantal minuten, bij de ander een paar dagen. Tussendoor worden er periodes ervaren waarin er geen hoofdpijn wordt ervaren. Ook de duur van deze periodes varieert; dit kan een paar weken, maar ook een aantal jaar zijn.

Chronische spanningshoofdpijn: Deze vorm van spanningshoofdpijn gaat niet weg – het is continu aanwezig.

Symptomen van hoofdpijn door stress (spanningshoofdpijn)

  • Het voelt alsof er een strakke band om je hoofd zit die zorgt voor drukkend en knellend gevoel. De pijn zit aan beide kanten van het hoofd.
  • Spieren rondom de nek, schouders, bovenrug en schedel voelen gevoelig aan en kunnen gespannen zijn.
  • Licht en geluid kunnen zorgen voor verergering van de klachten.
  • Bij episodische spanningshoofdpijn komt hoofdpijn met momenten (aanvallen), chronische spanningshoofdpijn verdwijnt nooit helemaal.
  • De duur van spanningshoofdpijn varieert tussen een paar uur en een paar maanden. Dit verschilt per persoon.
  • Spanningshoofdpijn wordt niet erger door inspanning.

Andere oorzaken

Spanningshoofdpijn is een vorm van hoofdpijn die vaak gepaard gaat met (langdurige) stress. De stress zorgt voor gespannen spieren en de spierspanning zorgt uiteindelijk voor de pijn. Echter dit is niet de enige vorm van hoofdpijn. Het kan namelijk ook ontstaan door door de volgende oorzaken:

  • Hormonale schommelingen: Hormonen kunnen van invloed zijn. Het kan zijn dat er rond de menstruatie meer hoofdpijn wordt ervaren.
  • Vermoeidheid: Dit kan ervoor zorgen dat je last krijgt van hoofdpijn. Het is daarom van groot belang om voldoende te slapen en regelmatig rustmomenten te nemen.
  • Overprikkeling: Door stress of een burn-out kun je overgevoelig raken voor prikkels zoals geluid, drukte en licht. Te veel prikkels kunnen zorgen voor overprikkeling waardoor je hoofdpijn kunt krijgen.
  • Voeding: Dit speelt een grote rol bij lichamelijke klachten. Te veel cafeïne kan zorgen voor hoofdpijn, maar ook producten die veel invloed hebben op de bloedsuikerspiegel worden afgeraden. Daarnaast is het belangrijk voldoende water te drinken.
  • Medicatie: Er kan medicatie worden voorgeschreven als er met regelmaat hoofdpijn optreedt; echter kan dit ook zorgen voor medicatie afhankelijke hoofdpijn. Ook als het enkel gaat om paracetamol; als dit dagelijks gebruikt wordt kun je hier afhankelijk van worden.
  • Slechte houding: Stress kan ervoor zorgen dat je een andere houding aanneemt, een verkeerde houding (of lang dezelfde houding, zoals bij computeren of tv kijken) kan belastend zijn voor het lichaam waarvan hoofdpijn het gevolg kan zijn.
  • Sterke geuren: Geuren kunnen een trigger zijn voor hoofdpijn, zeker als je (door stress) al gevoeliger bent voor prikkels.

Hoofdpijn door stress te verminderen? 5 tips!

Als je met regelmaat hoofdpijn door stress hebt, is het belangrijk om het probleem bij de kern aan te pakken. Je kunt wel pijnstillers gebruiken tegen de pijn, maar het beste is om de oorzaak van hoofdpijn aan te pakken zodat het probleem ook echt wordt opgelost.

1. Kom in beweging

Om lichamelijk maar ook psychisch tot rust te komen kan een wandeling in de buitenlucht (en dan met voorkeur in een groene, rustige omgeving) erg prettig zijn. Door in beweging te komen kun je stress wat beter loslaten en het helpt om je hoofd leeg te maken. Probeer je tijdens de wandeling te focussen op al het moois dat je om je heen ziet en adem een paar keer goed in en uit. Door te gaan wandelen neemt de spanning in je lichaam af, de bloedsomloop verbetert, maar ook worden je spieren en gewrichten soepeler en sterker.

Ook andere vormen van beweging, zoals yoga, hardlopen, fitness of iets wat bij jou past, dragen bij aan vermindering van stress wat gunstig is bij spanningshoofdpijn. Daarbij komt er endorfine vrij tijdens beweging waardoor je je gelukkiger voelt én het vermindert pijn.

2. Voldoende rustmomenten inplannen

Bij hoofdpijn door stress is het van groot belang voldoende rustmomenten in te plannen voor jezelf. Door een goede balans te creëren tussen in- en ontspanning zul je ook minder snel overbelast worden. Zorg ervoor dat je tijdens deze momenten van rust ook echt rust neemt – en niet die tijd gebruikt om op je telefoon te kijken – zodat je een moment hebt om echt tot rust te komen.

3. Drink voldoende water en let op voeding

Om de hoofdpijn te verminderen is het belangrijk om voldoende water te drinken en op te letten met wat je eet en drinkt. Dranken met cafeïne kunnen, als dit teveel gedronken wordt, zorgen voor hoofdpijn. Ook producten met (veel) geraffineerde suiker of alcohol kunnen van invloed zijn. Echter kan het ook zijn dat je pijn krijgt van andere voedingsstoffen– dit kan per persoon verschillend zijn.

Als je regelmatig last hebt van hoofdpijn kan het gunstig zijn om herinneringen in te stellen om water (of thee, zoals gember thee) te drinken en meer te focussen op gezonde (biologische) voeding. Twijfel je of je te weinig drinkt? Dit kun je afleiden aan de kleur van je urine; donkere urine is geconcentreerd en geeft aan dat je meer water mag drinken. Als urine licht van kleur en helder is, weet je dat je voldoende water drinkt.

4. Zorg voor een vast slaapritme

Het is voor je hele lichaam – en dus ook voor je hersenen – van groot belang dat het voldoende rust krijgt. Om dit te kunnen bieden is een vast slaapritme met voldoende uren slaap belangrijk. Zorg er daarom voor dat je een vaste tijd hebt wanneer je gaat slapen en wanneer je weer op staat en dat je daartussen minimaal 8 uur hebt om te slapen. Dit kan bijdragen aan minder hoofdpijn. Daarbij is een goede nachtrust essentieel als er veel stress wordt ervaren.

5. Pak de oorzaak aan

Weet je bijna zeker dat de hoofdpijn door stress veroorzaakt wordt? Dan is het van groot belang om de oorzaak aan te pakken. Ontdek wat jou de meeste stress geeft en denk eens na over hoe je dat kunt aanpakken. Misschien lukt dit je niet alleen – daar is niets mis mee. Je kunt dan altijd hulp inschakelen van een coach. Het kan prettig zijn als er iemand met je meekijkt en de juiste vragen stelt waardoor jij weer verder komt. Hoofdpijn door stress zal hierdoor afnemen. En dit werkt een stuk effectiever dan een paracetamol!

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

ons fasenplan

onze preventie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp