flauwvallen bij stress en burn-out

dinsdag 7 mei 2019

Flauwvallen bij stress en burn-out

Als je flauw valt verlies je kortdurend en plotseling je bewustzijn. Dit kan komen doordat de bloeddruk in één keer daalt waardoor er in je hersenen niet meer genoeg bloed komt waardoor je bewusteloos raakt en dus flauw valt. Dit gaat gepaard met een langzamere hartslag en kan een gevolg zijn van lang staan, pijn, angst, te weinig eten of drinken of het ervaren van hevige emoties. Maar het kan ook zijn dat je te snel bent opgestaan of te warm gedoucht hebt. Flauwvallen bij stress en burn-out komt niet vaak voor, maar je kunt wel het gevoel ervaren dat je gaat flauwvallen. In dit artikel delen we meer informatie over flauwvallen bij stress en burn-out.

Flauwvallen, waarom gebeurt het?

Flauwvallen kan gebeuren als je hersenen korte tijd te weinig bloed en zuurstof krijgen doordat de bloeddruk plotseling daalt. Door flauw te vallen kom je horizontaal op de grond te liggen, waardoor het bloed weer naar de hersenen kan stromen. Als er weer voldoende bloed en zuurstof in de hersenen zit zul je weer bij bewustzijn komen.

Dit is een beschermingsreactie van het lichaam; doordat je valt en horizontaal komt te liggen, is het mogelijk weer meer bloed naar de hersenen te laten stromen waardoor alles weer op peil komt. Zowel volwassenen als kinderen kunnen flauwvallen.

Flauwvallen kan gepaard gaan met andere symptomen zoals:

  • Duizeligheid
  • Misselijkheid, overgeven
  • Bleke huid
  • Hoofdpijn
  • Verhoogde hartslag
  • Tintelingen
  • Wazig zicht of sterretjes/vlekken voor de ogen

Voel je aan dat je licht in het hoofd wordt en mogelijk kunt gaan flauwvallen? Dan doe je er goed aan om te gaan liggen met je benen iets omhoog zodat de hersenen worden voorzien van bloed en zuurstof. Hierdoor wordt de kans kleiner dat je daadwerkelijk flauw valt en mocht je toch buiten bewustzijn raken kun je je in ieder geval niet meer bezeren.

stress-burn-out-en-flauwvallen

Flauwvallen bij stress en burn-out

Flauwvallen bij stress en burn-out komt niet vaak voor, toch kun je wel degelijk het gevoel ervaren dat je denkt flauw te gaan vallen. Hoe kan dit?

Stress kan ervoor zorgen dat je een duizelig of licht gevoel in je hoofd ervaart; je ziet sterretjes, voelt je licht in je hoofd en je ziet wazig. Dit kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door vermoeidheid, angst, honger, stress, heftige emoties of door hartkloppingen. Doordat je een licht gevoel in je hoofd hebt, kan dit erop lijken alsof je gaat flauwvallen. Echter is de kans klein dat dit gaat gebeuren. Als je stress ervaart gaat dit namelijk veelal gepaard met een snellere hartslag en een hogere bloeddruk waardoor de kans klein is dat je daadwerkelijk gaat flauwvallen bij stress en burn-out.

Het duizelige, lichte gevoel in het hoofd is wel daadwerkelijk aanwezig en kan worden veroorzaakt door stress. Hier schreven we eerder al een uitgebreid artikel over dat je hier kunt lezen.

Flauwvallen door angst

Gevoelens van angst en paniek kunnen worden aangewakkerd door stress of burn-out. Je kunt door (chronische) stress of burn-out bijvoorbeeld angst krijgen om de deur uit te gaan of om te reizen met het openbaar vervoer. Als je in een situatie komt waarbij je toch naar buiten moet of met het openbaar vervoer moet reizen kan het zijn dat je veel angst of zelfs paniek ervaart. Als er heftige angst of paniek wordt ervaren is er wel een kans op flauwvallen.

Dit komt omdat je ademhaling verandert als er angst wordt ervaren, de kans is groot dat je gaat hyperventileren waardoor je duizelig wordt of een licht gevoel in je hoofd ervaart. Er bestaat een kans dat je gaat flauwvallen. Het is daarom van belang om in zo’n situatie je ademhaling onder controle te houden met ademhalingsoefeningen zodat je niet gaat hyperventileren.

Voel je je alsnog duizelig of heb je het gevoel flauw te vallen? Zorg er dan voor dat je gaat liggen met je benen wat omhoog zodat de hersenen weer worden voorzien van bloed en zuurstof.

Oorzaken van flauwvallen

Hoewel flauwvallen bij stress en burn-out weinig voorkomt kan het beide wel zorgen voor een duizelig en flauw gevoel waardoor je denkt dat je gaat flauwvallen. Het kan in zo’n geval wel gunstig zijn om even rust te nemen en te gaan zitten of liggen.

Er zijn verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je flauw valt:

  • Als je weinig eet of drinkt
  • Wanneer je bloeddruk laag is
  • Je bent uitgeput of bij oververmoeidheid
  • Het gebruik van bepaalde medicatie
  • Je bent oververhit
  • Emotionele shock of acute stress
  • Je hebt last van hartritmestoornissen
  • Je staat te snel op nadat je hebt gezeten of gelegen (al het bloed stroomt op zo’n moment naar je benen)
  • Er wordt extreme pijn ervaren
  • Je hebt te lang gestaan

Hoewel flauwvallen vaak als eng wordt ervaren is het dus – zoals we eerder beschreven – een beschermingsmechanisme van het lichaam als de hersenen te weinig bloed en zuurstof krijgen.

flauwvallen-door-stress

Wat te doen bij flauwvallen?

Val jij regelmatig flauw? Dan kan het raadzaam zijn om een (huis)arts te informeren om verder onderzoek te laten doen. Het is belangrijk om – als je een psychische achtergrond hebt – dit te delen zodat dit kan worden meegenomen in het onderzoeksproces.

Twijfel je of flauwvallen door stress of burn-out wordt veroorzaakt? Dan kun je via onze website de gratis Stress Test doen om te checken hoe hoog je stress level is.

Hieronder hebben we nog wat tips gebundeld voor als je voelt dat je gaat flauwvallen of juist om dit te voorkomen.

  • Ga liggen. Als je aanvoelt komen dat je gaat flauwvallen is het beter om te gaan liggen met je benen op een kussen zodat ze iets hoger liggen dan het hoofd. Hierdoor kan bloed en zuurstof makkelijker naar de hersenen stromen. Ook bij het ervaren van extreme pijn kan het verstandig zijn om te gaan liggen.
  • Sta langzaam op. Als je hebt gezeten of gelegen, zorg er dan voor dat je rustig op staat. Als je te snel op staat stroomt het bloed direct naar je benen waardoor je hersenen bloed en zuurstof tekort kunnen komen.
  • Let op je ademhaling. Als je regelmatig angst ervaart is het gunstig om dagelijks ademhalingsoefeningen te doen en deze ook toe te passen in situaties van angst zodat de kans kleiner is dat je gaat hyperventileren.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om voldoende te eten en te drinken, om rustmomenten te nemen en genoeg te slapen om oververmoeidheid te verminderen en om niet te lang in de hete zon te blijven.

Een licht gevoel door stress?

Merk jij nou dat je een duizelig of licht gevoel in je hoofd ervaart door stress of burn-out? Dan kan het heel goed helpen om in gesprek te gaan met een coach. Een coach gaat met jou het gesprek aan en kan je leren hoe je het beste kunt omgaan met stress of een burn-out. Hierdoor zullen de symptomen van stress, zoals duizeligheid vanzelf afnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven