Hartcoherentie

zaterdag 26 oktober 2019

Iedereen heeft bewust of onbewust last van stress. Er zijn veel methoden die je kunnen helpen om je stressniveau te verlagen. Mindfulness trainingenyogalessenwandelen in de natuur, mediteren of andere methoden. Misschien minder bekend is de hartcoherentie methode. Middels eenvoudige en effectieve ademhalingsoefeningen en door gebruik te maken van Bio-feedback apparatuur wordt direct zichtbaar gemaakt wat het effect is van stress op je lichaam.

Herken je stressmomenten

Vaak wordt stress geassocieerd met moeilijke en zware situaties zoals sterfgevallen, ontslag, echtscheidingen etc. Toch zijn het vaak net die kleine dagelijkse situaties die ervoor zorgen dat je energieniveau afneemt. Vaak leiden irritaties en frustraties gedurende de dag, zeker als je het druk en geen tijd hebt, voor energieverlies en stress. Een vervelende email van je collega, files, te laat komen voor een afspraak of een lange wachtrij in de winkel. Je kent waarschijnlijk wel de situaties waar je dagelijks mee te maken hebt. Als je al deze situaties gedurende de dag bij elkaar optelt, ben je aan het einde van de dag moe en futloos. Je kunt het ook vergelijken met een auto die zijn lichten laten branden. De accu wordt heel langzaam leeg getrokken totdat en uiteindelijk geen energie meer over is.

De invloed van stress op je lichaam

Stress heeft invloed op je lichaam, zowel op de fysieke als mentale gesteldheid. Hierbij kun je onderscheid maken tussen twee reacties:

  • Het autonome zenuwstelsel: (snelle reactie) Bij een stressvolle situatie neemt je hartslag toe, je spieren spannen aan enzovoorts. Heel effectief natuurlijk want hierdoor kunnen we vechten en/of vluchten;
  • Het hormoonsysteem: (langzame reactie). Het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt bij een stressvolle ervaring. Als je constant (bewust of onbewust) teveel stress hebt, wordt je cortisol spiegel te hoog en leidt dit tot lichamelijke klachten.

Van groot belang is het dan ook dat je gaat ervaren wanneer en waar je stress voelt in je lichaam. Als je bijvoorbeeld merkt dat je een onrustig opgejaagd gevoel krijgt of spanning in je spieren of kaken voelt. Dit soort signalen noemen we de zogenaamde vroeg symptomen van stress. Als je deze leert te herkennen kun je ook makkelijker oplossingen zoeken om het stressniveau te verlagen. Dit kan door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen toe te passen

Wat is hartcoherentie?

Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek hebben Amerikaanse onderzoekers ontdekt dat het hartritme direct invloed heeft op de fysieke en mentale prestaties. Hartcoherentie zou je kunnen omschrijven als de mate waarin hart, brein en emoties goed op elkaar afgestemd zijn. Fysiologisch gezien is het de mate waarin verschillende systemen, zoals ons immuunsysteem, hormoonstelsel en zenuwstelsel optimaal functioneren en op elkaar afgestemd zijn. Door training van je ademhaling kun je het hartritme beïnvloeden en daardoor je systemen in balans brengen. Hierdoor zullen je prestaties verbeteren.

hartcoherentie-stress-burn-out

Toepassing van hartcoherentie

Je kunt, door toepassen van hartcoherentie technieken, beter en effectief omgaan met stressvolle situaties. Hierbij onderscheiden we een 3-tal praktische en eenvoudig toe te passen technieken: Prepare, Shift & Reset en Sustain.

  • Prepare: voorbereiden op een moeilijk gesprek of vervelende vergadering of als je zenuwachtig bent voor, bijvoorbeeld het geven van een presentatie;
  • Shift & Reset: wat gebeurt er na een discussie of een ruzie met een collega/klant, of na het ontvangen van een vervelend telefoongesprek?
  • Sustain; hoe kun je het energieniveau gedurende een drukke werkdag vasthouden of zelfs aanvullen, om te voorkomen dat je op het einde van je werkdag moe, uitgeput en zonder energie bent.

Als je op en tijdens deze momenten gebruik maakt van hartcoherentie technieken ga je merken dat je veerkracht groter wordt en je uiteindelijk ook beter om kunt gaan met stressvolle situaties. De hartcoherentie methode wordt al veel toegepast individueel (privé situaties) maar ook in het bedrijfsleven, bij grote en kleine bedrijven. De nationale politie maakt bij de opleiding van nieuwe rekruten gebruik van de principes van de hartcoherentie methode. In de sportwereld wordt hartcoherentie gebruikt om de sportprestaties te verbeteren. Verschillende (Olympische) sporters passen deze methode toe in hun training programma’s.

Stressniveau meten

Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van bio feedback apparatuur. Hartslagmeters en computers maken direct inzichtelijk hoe jouw stressniveau er uitziet en wat het effect is van  ademhaling op je autonome zenuwstelsel. Veel mensen ervaren het inzichtelijk maken van deze effecten als zeer positief en het is dan ook een belangrijk onderdeel van het bewustwordingsproces: “meten is weten”. Het toepassen van hartcoherentie zal ervoor zorgen dat je beter in balans gaat komen. Het gaat dus niet alleen maar om het toepassen van de techniek maar begint met bewustwording. Het bewust worden, herkennen en erkennen van je stressbronnen. Het levert je uiteindelijk op:

Zoek je Balans

De combinatie van ademhalingtechnieken en bewustwording van stressbronnen zijn een belangrijke stap voor een goede balans in je leven, zowel privé als zakelijk. Dagelijks even stilstaan en je ademhalingsoefeningen toepassen gaat je meer rust en balans in je lichaam en hoofd brengen.

Tot slot een tip wat je kunt doen bij stressvolle situaties:

  • tel dan tot 10: adem 5 tellen in en 5 tellen uit, je zult merken dat je een rustmoment creëert.

 

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven