Zoeken

Zoeken sluiten

Hartslag in rust en onder stress

dinsdag 6 september 2022

Je hart is één van de belangrijkste organen die je hebt. Nu zijn er weinig organen onmisbaar maar zonder hart geen leven. Je hart maakt een aantal slagen per minuut en zorgt ervoor dat het bloed goed door je lichaam wordt gepompt. Het is belangrijk goed voor je lichaam te zorgen om je hart in goede conditie te houden. Ook het hebben van stress is een aanslag voor de conditie van dit orgaan. Wanneer je hartslag in rust hoger is dan zou moeten kan het zijn dat je hartproblemen ontwikkelt. Maar niet alleen hartproblemen. Je hele lichaam is afhankelijk van een gezonde hartslag. Heb jij een goede hartslag in rust?

ecg-hartslag

Een normale hartslag.

Je hartslag in rust is in een normale situatie tussen de 60 en 90 slagen per minuut. Hier merk je voor de rest ook weinig van. Vanuit de baarmoeder ben je al gewend een hartslag te hebben. Hierdoor weet je lichaam het gevoel van het pompen van je hart prima te negeren. Het zou ontzettend ongemakkelijk aanvoelen als we bewust iedere slag van het hart voelen. Je hart vult zich met bloed en, door het aanspannen van de hartspier, pompt het daarna door je lichaam. Klinkt heel eenvoudig maar er zit een complex systeem achter. Door middel van kleine schokjes (prikkels) blijft jouw hart op gang. Dit is een geautomatiseerd systeem waar je verder niet over na hoeft te denken.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hartaandoeningen.

Er zijn tal van medische aandoeningen die invloed hebben op je hartslag in rust. Een hartritmestoornis is een van de bekendste oorzaken van een verstoord hartritme. Vaak komen problemen met het hart voort uit omliggende problemen zoals vaatziekten, een ongezonde levensstijl of is het een gevolg van een beroerte of diabetes type 1. Indien je regelmatig last hebt van hartkloppingen is het belangrijk dit te laten onderzoeken door een arts. Ook al leef je gezond of heb je veel stress. Alleen een arts kan bepalen of het door een medische aandoening komt, of dat je teveel spanningen met je meedraagt.

Wanneer je last hebt van onderstaande symptomen is het aangeraden een arts te bezoeken. Let wel, je hebt met een onontdekte hartritmestoornis niet altijd last van deze symptomen.

  • Vaak oververmoeid zijn.
  • Duizeligheid of flauwvallen.
  • Je hart voelen bonzen.
  • Hartkloppingen of je hart regelmatig voelen overslaan.
  • Benauwdheid en kortademig zijn.
  • Heb je last van hartkloppingen die aanhouden en je krijgt pijn aan je linkerarm of linkerkant van je gezicht en druk op de borst, bel dan direct 112!

koffie-hartslag

Je hartslag in rust en stress.

Het hebben van langdurige stress of spanningen is een grote boosdoener als we spreken over een hartritmestoornis. Soms in dusdanige mate dat je een hartinfarct krijgt. Dit heeft alles te maken met de hormonen die je aanmaakt wanneer je veel stress ervaart. Met acute stress komt dit vaker voor dan chronische stress. Als je ergens enorm van schrikt heb je vast wel eens de opmerking ‘Ik schrik me dood!’, gemaakt. Niet fijn om te lezen maar dit is echt mogelijk. Doordat er iets onverwachts gebeurt schiet je brein in de vecht of vluchtreactie. Een shot aan hormonen worden afgegeven in je bloed en kunnen zo een hartaanval veroorzaken. Vooral wanneer je aanleg hebt voor hartproblemen is die kans aanwezig.

Chronische stress is minstens zo schadelijk. Je hart staat onder continue spanning door de hoge afgifte van je stresshormonen en kan zo hartschade veroorzaken. Dit is onder andere te merken wanneer je hartslag in rust hoger is dan je normaal gewend bent. Ook is er een kans op vaatkramp, slagaderverkalking, hoge bloeddruk en een hartinfarct wanneer je langdurig stress hebt.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Hartkloppingen door stress.

Hartkloppingen zijn heel normaal. Iedereen heeft ze zo af en toe en in de meeste gevallen herstelt zich dit na een paar minuten, al dan niet een paar uur. Toch kan dit erg beangstigend zijn. Extra stress bovenop je al bestaande stress. Je denkt al snel dat je een hartaanval hebt en gaat er soms bij hyperventileren. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om hartkloppingen door stress ter verminderen. Dit doe je nadat je arts heeft uitgesloten dat er geen medisch probleem is.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.
  • Raak niet paniek. Door de paniek word je angstig en daardoor kun je gaan hyperventileren.
  • Doe ademhalingsoefeningen. Hyperventilatie ontstaat door een te snelle ademhaling onder stress. Door je ademhaling sneller onder controle te krijgen verdwijnt je hyperventilatie ook sneller.
  • Beweeg op regelmatige basis. Niet alleen goed om je hartslag in rust gezond te houden, het verlaagt ook je stresslevel.
  • Praat over je zorgen of problemen. Het niet bespreekbaar maken van je eventuele frustraties zorgt voor een hogere afgifte van je stresshormonen.
  • Het is algemeen bekend maar stop met roken indien je rookt. Beperk het drinken van alcohol of drink helemaal geen alcohol. Wanneer je regelmatig last hebt van een sneller hartslag in rust, zijn verdovende middelen het laatste wat je nodig hebt dit onder controle te krijgen.
  • Indien je koffie drinkt, probeer dit ook te beperken. Cafeïne heeft een versnellend effect op je hartslag. De eerste dagen kun je wat last krijgen van hoofdpijn. Dit zijn ontwenningsverschijnselen van de cafeïne.

rust-hartslag

Houd je hart gezond.

Indien je een ongezonde leefstijl hebt is het van belang gezonder te gaan leven. Je hart is grotendeels afhankelijk van hoe jij leeft. Roken, drinken, koffie maar ook je suikerinname heeft veel invloed op de gezondheid van je hart. Je hartslag wordt ook beïnvloed door beweging en sport. Mensen die intensiever sporten hebben vaak een rustigere hartslag in rust. Dit omdat je hartspier groter en gezonder is. Maar de grootste uitdaging is toch wel het beperken van stress. Dit kan je aanpakken met een professionele coach. Wat maakt dat je veel stress hebt? Jouw coach helpt jou tot de kern van je stress of burn-out te komen. Door dit te combineren met lichaamsbeweging zal je merken dat je hartslag vanzelf rustiger wordt. Denk bijvoorbeeld aan wandelcoaching of runningtherapie.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven