Zoeken

Zoeken sluiten

Veerkracht

zaterdag 24 oktober 2020

Soms overkomt het leven je. Denk aan een ongeluk, een vervelende baas, een plotseling ontslag, een miskraam of een gezondheidsprobleem. Als een veer worden we tijdelijk (of deels permanent) door het leven ‘in elkaar gedrukt’ en beperkt in onze vrijheid. En dat kan flink pijn doen! We hebben dan veerkracht nodig.

Het vermogen van mensen om terug te veren na een uitdagende situatie heet ‘veerkracht’. Misschien groei je zelfs door de ervaring. Dat is een belangrijk kenmerk van veerkracht.

In dit blog vertel ik je wat veerkracht is, en hoe je het kunt ontwikkelen. We kijken vooral naar veerkracht bij burn-out. Hoe kun je terugveren uit een staat van oververmoeidheid en overbelasting?

Veerkracht betekenis

Veerkracht is het vermogen om te herstellen van stress en tegenslag. Het gaat niet alleen over terugveren, maar ook over groeien als persoon.

Veerkracht wil dus zeggen dat je in staat bent om je weer goed te voelen na een uitdagende periode. Je blijft voor zover dat mogelijk is niet hangen in de narigheid, maar weet een nieuwe richting, energie of levenshouding te vinden. Na ontslag lukt het je bijvoorbeeld om een nieuwe leuke baan te vinden. Of je besluit in therapie te gaan om jouw nare ervaring daar te verwerken, zodat je er daarna weer ruimte is voor je passies.

Nu klinkt het alsof veerkracht gaat over het stuur volledig in handen houden. Toch is dat niet helemaal wat ik bedoel.

veerkracht betekenis

Zo kun je veerkrachtig reageren

Wanneer je iets naars of moeilijks overkomt, dan is het normaal dat je hier moe, somber of prikkelbaar van wordt. Het accepteren van deze toestanden is het begin van een veerkrachtige reactie. Je verzetten tegen je gevoel helpt namelijk niet; het versterkt die gevoelens alleen maar.

Veerkracht begint dus bij echt voelen en accepteren. Zelfcompassie kan hierbij helpen. De eerste ‘stap’ van zelfcompassie is het erkennen van lijden: ‘dit is een moment van lijden’. Laat het lijden er helemaal zijn en besef dat dit hoort bij mens-zijn. Iedereen met een burn-out voelt de hulpeloosheid en woede die jij nu voelt. Probeer ondanks al deze heftige gevoelens toch lief voor jezelf te zijn: ‘wat heb ik nu nodig?’.

Door op deze manier te reageren, zet je jezelf niet klem in een uitzichtloze situatie. In plaats daarvan kies je ervoor te vertrouwen dat er op moeilijke tijden altijd betere tijden volgen.

Veerkracht bij burn-out

Een burn-out is een goed voorbeeld van een crisissituatie. Veel mensen die zijn hersteld van hun burn-out, vertellen dat ze er iets waardevols van geleerd hebben en zijn gegroeid als mens. Ze zijn bijvoorbeeld meer aandacht gaan besteden aan hun gezin, zijn meer pauzes gaan nemen, of hebben het contact met hun lichaam hersteld. Terugveren en groeien na een burn-out is mogelijk.

Zoals ik hierboven al schreef, gaat het terugveren in eerste instantie over voelen en accepteren. Dit is hoe je je nu voelt, en dat zal voorlopig zo blijven. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo zal zijn. Burn-out herstel is mogelijk, mits je genoeg geduld op kunt brengen.

Na een eerste fase van rust, kun je ervoor kiezen om te leren van wat je is overkomen. Hebben perfectionisme, onzekerheid, geen nee durven zeggen en je grenzen niet aan durven geven bijvoorbeeld bijgedragen aan je burn-out? Ben je bereid om vanaf nu te gaan oefenen om dit anders te doen? Eventueel onder begeleiding van een burn-out coach? Dan kies je voor veerkracht.

mentale veerkracht

Emotionele en mentale veerkracht – tips

Deze tips helpen je wanneer je wel wat veerkracht kunt gebruiken, bijvoorbeeld tijdens een burn-out:

  • Kies soms voor afleiding en plezier. Hoe lastig het leven nu ook is, afleiding en plezier zijn belangrijke energiegevers. Ga bijvoorbeeld een dagje winkelen of ga naar een pretpark (doe vooral wat jij leuk vindt!).
  • Oefen optimisme; door te kiezen voor een positieve kijk, zul je merken dat je sneller terug kunt veren. Eigenlijk is het geloof in veerkracht al een vorm van optimisme. Geloof jij dat je terug kunt veren en terug zal veren na tegenslag?
  • Vraag om hulp. Het getuigt van kracht wanneer jij mensen om hulp durft te vragen. Vertel eerlijk hoe het nu met je gaat en kijk of mensen bereid zijn je te helpen. In de meeste gevallen vinden mensen het fijn om te helpen.
  • Mediteer. Door te mediteren maak je contact met dit moment en word je de aanschouwer van je gedachtes. Dit leidt uiteindelijk tot een neutralere en objectievere kijk op je situatie, die wel degelijk kan veranderen en verbeteren.
  • Oefen dankbaarheid. Door je aandacht (en je gevoel!) te richten op wat er allemaal goed gaat, ga je je beter voelen. Deze vrijgekomen energie helpt je om terug te veren.

Na een eerste fase van voelen en accepteren kunnen deze tips je helpen om weer de oude te worden – of zelfs een persoon met nieuwe inzichten en eigenschappen.

wat is veerkracht

Conclusie

Herstellen van burn-out vraagt om veerkracht. Lukt het jou om uit het dal te klimmen en je weer beter te voelen? In eerste instantie vraagt dit paradoxaal genoeg juist om doorvoelen en accepteren, samen met een geloof in verandering. Weet dat wanneer het nu slecht gaat, het later vaak weer beter wordt.

Tijdens een burn-out zie je dat niet meer goed. Door de chronische stress ga je namelijk veel piekeren en heb je moeite met helder denken. Ook ben je emotioneler. Ik wil je nu het vertrouwen geven dat je kunt herstellen. Door een lange periode te rusten en ontspannen – om vervolgens weer te gaan werken aan het opbouwen van je energie en door te oefenen met nieuw gedrag – kun jij herstellen. Mensen zijn gelukkig erg veerkrachtig.

Wil je hier hulp bij? Onze burn-out wandelcoaches werken in heel Nederland. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende intake.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven