Zoeken

Zoeken sluiten

Lief zijn voor jezelf

woensdag 21 oktober 2020

Lief zijn voor anderen, dat lukt vaak nog wel. Maar lief zijn voor jezelf, dat willen we nog weleens vergeten. Wanneer je last heb van chronische stress, ontstaat er vaak minder ruimte om lief te zijn (en te zorgen voor) anderen, maar ook dan zijn we vaak nog niet écht lief voor onszelf. Terwijl lief zijn voor jezelf zo fijn is!

Met dit stuk wil ik je inspireren om wat liever voor jezelf te zijn. Als burn-out coach zie ik keer op keer dat mensen onnodig hard met zichzelf omgaan, met allerlei vervelende gevolgen. Het kan gelukkig ook anders, en die switch maken is helemaal niet zo ingewikkeld.

Mijn ervaring als burn-out coach

Als coach merk ik dat mensen die erg gespannen zijn, vaak heel veel van zichzelf vragen. Alles moet goed gaan – en ook nog eens perfect. Iedereen moet je aardig vinden, en niets mag stuk of scheef.

Wanneer mensen de lat zo onbereikbaar hoog leggen, raken ze uitgeput. Ze zijn dan namelijk fulltime bezig met het managen van hun omgeving en hun gedachtes daarover. Piekergedachtes als ‘het is nog niet goed’ en ‘het gaat vast mis’ blijven de kop op steken. Wanneer je onbewust voelt dat het nu allemaal niet oké is, blijft je lichaam ‘aan’ staan. Door het overschot aan cortisol val je op een gegeven moment om van oververmoeidheid.

Hoe komt het dat mensen zo veel van zichzelf vragen?

‘Wat ik doe is normaal’

De meeste mensen die ik hierover spreek denken dat het normaal is om zoveel van jezelf te vragen; dat doet iedereen en dat is hoe het hoort. Daar ga ik graag dieper in. Van wie heb jij geleerd dat het zo ‘moet’? Helpt deze houding jou, of zit die jou juist in de weg? Durf je ook te kijken naar een alternatief?

Meteen zien we nu een valkuil: we worden boos op onszelf omdat we zo’n controlfreak zijn. Het is weer niet goed. Juist wat betreft dit thema mag je lief voor jezelf zijn.

Wees lief voor jezelf

Dus je wilt wat liever voor jezelf zijn. In mijn ervaring zijn er een aantal zaken die je hierbij kunnen helpen:

  1. Humor: die niet helpende gedachtes – zoals ‘het moet perfect’ – die zijn er. Zeg ze eens hardop in een heel gek of grappig stemmetje. Je mag je best zorgen maken, maar hoeft het niet altijd serieus te nemen.
  2. Zelfliefde: kijk in de spiegel en zeg ‘ik houd van je, ongeacht wat je vandaag doet of laat‘.
  3. Zelfcompassie: leg een hand op je hart, erken dat je het moeilijk hebt, besef dat iedereen hiermee worstelt, en vraag jezelf ‘wat heb je nu nodig?’.
  4. Meditatie: ga zitten en kijk hoe je gedachtes opkomen en verdwijnen, zonder jouw invloed. Zo vergroot je je bewustzijn en kun je niet helpend gedrag eerder opmerken.
  5. Mindfulness: open je zintuigen en ervaar dit moment ten volle. Op die manier vergroot je ook je bewustzijn, en er is tegelijk minder ruimte voor allerlei niet-helpende gedachtes.
  6. Aandacht voor je eigenwaarde: stel jezelf eens voor als kind. Was je toen goed genoeg? Nu ben je nog precies zo: helemaal goed genoeg ongeacht wat je bereikt. Probeer dat gevoel wat vaker te voelen. Je bent een waardevol mens!
  7. Experimenteren met perfectionisme: ga eens op een luchtige manier experimenteren met het minder goed doen. Maak niet schoon, reageer niet op een mail, schrijf een verslag zonder het na te kijken… Vaak ontdek je dat de wereld niet vergaat en daarna kun je een stuk relaxter te werk gaan.

Dit zijn aspecten waar we tijdens een coachtraject mee oefenen.

Op weg naar een liefdevollere levenshouding

Liever voor jezelf zijn vraagt om oefenen. Een heel praktische eerste stap is je aan het begin van de dag afvragen waar jij vandaag nou heel blij van zou worden. En dat dan ook echt doen en er volop van genieten. Zo geef je jezelf een duidelijk signaal: ik ga het anders doen.

Daarnaast helpt het om te besluiten dat je veel minder van jezelf hoeft op een dag. Als ik vandaag dit ene ding heb gedaan, ben ik tevreden, en de rest is mooi meegenomen. Kies iets wat je bijvoorbeeld in een uurtje af kunt maken. Zo gaat de druk van de ketel.

Maar het is druk in deze maatschappij. Oefen dus ook in ‘nee zeggen‘, want daarmee zeg je ‘ja’ tegen jezelf. Bij deze heb je mijn zegen om veel vaker nee te zeggen! Zelfzorg is ook een manier om volop ‘ja’ tegen jezelf te zeggen. Neem een lange warme douche, slaap genoeg, neem de tijd om lekker te eten, doe waar je echt zin in hebt…

Lief zijn voor jezelf: begin vandaag

Lief zijn voor jezelf hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Waar heb jij nu zin in? Gun jezelf dat vandaag. In mijn leven was humor ook heel helpend. Dat serieuze persoontje in mij wil het allemaal perfect, maar ik wil gewoon van het leven kunnen genieten en huppelend naar de supermarkt gaan. Ik omhels dat serieuze vrouwtje, maar kies vervolgens als volwassen persoon voor mijzelf. Ik laat mij leiden door liefde – en niet door angst. Dat is proces wat zich over jaren ontvouwt, maar wat je vandaag al ten volle kunt ervaren!

Uiteindelijk gaat het om het inzicht dat het leven behoorlijk snel voorbij gaat. Het is aan jou om het leven ten volle te ervaren en er echt van te genieten. Werk of andere verplichtingen zijn het niet waard om op te branden. Daar mag je jezelf dus tegen beschermen. Ondanks het tempo van deze maatschappij, mag jij kiezen voor momenten waarin je voor jezelf kiest, en echt lief bent voor jezelf.

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven