Zoeken

Zoeken sluiten

Zorgen maken

zaterdag 10 oktober 2020

Zorgen maken – dat is iets waar wij mensen erg goed in zijn. Het is direct grappig om naar de twee afzonderlijke woorden te kijken: we maken zorgen. Ze zijn er niet per se in onze realiteit, we ‘maken’ ze automatisch in ons hoofd.

Want wat als de verhuizer niet komt opdagen? En wat als mijn vriendin me verlaat? Het zou kunnen gebeuren… maar het zou net zo goed niet kunnen gebeuren. Zo op het eerste gezicht dient zorgen maken dus geen nut. We krijgen alleen maar stress van al dat piekeren. Bij extremere vormen van je zorgen maken – bijvoorbeeld bij een gegeneraliseerde angststoornis – kan de opstapeling van zorgen en stress leiden tot een burn-out. En tijdens een burn-out verliezen we de controle over onze gedachtes en hierdoor gaan we ons éxtra zorgen maken. Zo ontstaat er een neerwaartse spiraal.

Nu rest de vraag: wat kun je doen om je minder zorgen te maken, vooral wanneer je al last hebt van chronische stress? Ik neem je graag mee.

zorgen maken zelfvertrouwen

Waarom maken we ons zorgen?

Evolutionair gezien zijn we gebouwd om te overleven. We zijn goed in het bespeuren van mogelijk gevaar. Door de eeuwen heen is ons brein gegroeid wat betreft formaat en complexiteit. We zijn inmiddels in staat om gevaren op te sporen die helemaal niet bestaan. De ‘Wat als…’ gedachtes zijn er om ons te beschermen. Alleen is de kans dat jij sterft als jouw ‘Wat als…’ gedachtes uitkomen tamelijk klein. Onze zorgen lijken vaak heel legitiem en eng, maar zijn dat vaak in de praktijk niet.

Onze zorgen vertellen iets over wat we in het hier en nu missen. Wanneer je je bijvoorbeeld zorgen maakt over het nooit vinden van een geliefde, dan voel je je in het hier en nu blijkbaar niet geliefd. En wanneer je je zorgen maakt over een verhuizing en wat daar allemaal mis kan gaan, dan heb je in het hier en nu blijkbaar het gevoel dat je dat niet aan zal kunnen – dat je niet sterk bent. Het is een bijzonder krachtige oefening om je zorgen over de toekomst (of het verleden) terug te brengen naar het hier en nu. Vaak is er nu niets aan de hand en tóch is er dat zorgelijke gevoel. Wat zegt dat over dit moment? Wat zegt dat over jou?

Zorgen moet je doen niet maken

Zorgen moet je doen niet maken

Terug naar de verhuizing… Je kunt op de bank blijven zitten en je zorgen maken over wat er allemaal mis kan gaan… of je kunt in het hier en nu goed voor jezelf zorgen door jezelf geruststellend en met zelfcompassie toe te spreken. Blijkbaar ben ik angstig voor het feit dat het een lange, zware dag wordt. Een dag waarna ik uitgeput zal zijn en ook nog eens alleen achterblijf met een kapotte tv en printer, die gesneuveld zijn in het verhuisbusje; in een kamer zonder gordijnen waar mijn bed net niet in blijkt te passen.

Maak de stap terug naar het hier en nu en ga liefdevol met jezelf in gesprek. Als het je aanspreekt, kun je je ‘innerlijke kind‘ aanspreken, die zich continu veel meer zorgen maakt dan nodig is. Vraag jezelf: ‘wat heb je nodig om je fijner te voelen?’. In het geval van de verhuizing zou het volgende kunnen gebeuren: je voelt dat je je nu blijkbaar niet krachtig voelt en je bent bang dat de verhuizing te veel voor je zal zijn. Eigenlijk wil je nu weer jouw kracht voelen, een gevoel van vitaliteit die bij iedereen aanwezig is. Spreek jezelf toe: ik ga mijn best doen en de rest laat ik los. Ook wanneer mijn zorgen uitkomen, verandert dat niets aan mijn eigenwaarde of zelfwaardering. Ik blijf mijzelf trouw en laat deze situatie mij niet uit balans brengen. Vervolgens sta je op en ga je dansen of sporten. Voel de kracht die je denkt te missen.

Tips om je minder zorgen te maken

Door bovenstaande houding aan te nemen, zullen je zorgen niet verdwijnen; dat zullen ze denk ik nooit. Daarom wil ik je nog een krachtig middel meegeven: humor! Humor kan je zorgen laten wegvloeien, daar ben ik heilig van overtuigd.

Ga eens naar een leuke vriend(in) en vertel op een grappige en boze manier over je verhuizing. Vergroot je zorgen uit en roep: “en dan valt m’n printer in duizend stukken uiteen op straat, en dan lig ik daar ’s avonds verdomme in m’n eentje op de vloer, waar ik huilend in slaap val!”. Je vriend(in) moet lachen en doet lekker met je mee. Samen genieten jullie van dit toneelstukje, maar ondertussen ben je jouw zorgen aan het ontkrachten; je gaat inzien dat je het echt wel redt, wat er ook gebeurt.

Zogenaamde guilty pleasure muziek kan deze staat van zijn ook opwekken. Draai wat foute of simpele muziek, sla wild in het rond en laat je zorgen los.

humor

Conclusie

En nu pas – in de conclusie – wil ik toch een draai van 180 graden maken. Soms zijn zorgen namelijk terecht. Wanneer jouw financiële situatie of woonsituatie niet in orde is – dan is het logisch dat je je daar zorgen over maakt.

Met dit artikel wil ik duidelijk maken dat zorgen op zichzelf totaal niet helpend zijn (lees ook ons stuk over cirkel van invloed). Wanneer je merkt dat je je zorgen maakt, breng je aandacht dan terug naar dit moment. Wat mis je nu? Hoe kun je dat nu toch voelen of opwekken? Zorg goed voor jezelf door lief te zijn voor jezelf en naar je behoeftes te luisteren. Zo verbreed je je blik en kun je creatiever tot oplossingen komen. Ga vervolgens op een neutrale manier aan de slag. Bereid je verhuizing goed voor – en laat het dan los. Bereid het voor vanuit vertrouwen, niet vanuit angst. Een diep vertrouwen in jezelf als volwassene, die echt wel voor hetere vuren heeft gestaan! Je kan het.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven