Zoeken

Zoeken sluiten

Zelfwaardering – 3 tips

maandag 21 september 2020

Hoe meer zelfwaardering je hebt, hoe positiever je zelfbeeld. Het hebben van zelfwaardering is belangrijk omdat je hierdoor makkelijker je eigen pad kiest, niet afhankelijk bent van de waardering van anderen en vertrouwt op jezelf. Maar wat is zelfwaardering precies? Wat is de methode ‘vat van zelfwaardering’? En hoe kun je de waardering voor jezelf vergroten? Je leest het allemaal in dit blog!

Wat is zelfwaardering?

Zelfwaardering is letterlijk de mate waarin jij jezelf kunt waarderen en speelt een belangrijke rol als het gaat om het zelfbeeld. Hoe meer jij jezelf kunt waarderen, hoe beter dan ook je zelfbeeld is. In welke mate jij jezelf kunt waarderen is een weerspiegeling van of je negatief of positief denkt over jezelf. Of terwijl: hoge of lage zelfwaardering.

Hoge of lage zelfwaardering?

Als het gaat om hoge zelfwaardering – dan ben je erg tevreden over wie je bent, ben je trots op jezelf en doe je dingen op jouw manier omdat je vertrouwt op jouw kunnen. Je hebt een open houding, je bent assertief en je weet hoe belangrijk het is om voor jezelf te kiezen en je grenzen te bewaken. Je accepteert jezelf zoals je bent en omarmt zowel je sterke kanten en karaktereigenschappen, als de iets mindere. Je weet dat jij goed bent zoals je bent. En dat je altijd de keuze hebt om aan jezelf te werken en je te ontwikkelen.

Een lage zelfwaardering is dus het tegenovergestelde; je twijfelt veel aan jezelf, de mening van anderen is belangrijk voor je en zelf keuzes maken vind je lastig. Je schat jezelf niet hoog in, ervaart onzekerheid en voelt je altijd minder dan anderen. Het geeft je een goed gevoel als je merkt beter te zijn dan een ander, je een compliment ontvangt of als je duidelijk gewaardeerd wordt. De waardering voor jezelf zal bij een lage zelfwaardering dus bevestigt moeten worden door de buitenwereld, omdat deze niet van binnenuit komt. Je bent kortom afhankelijk van waardering van buiten.

betekenis zelfwaardering

De relatie tussen lage zelfwaardering en stress

Je hebt sneller kans op stress of een burn-out als je een lage zelfwaardering hebt. Een lage zelfwaardering zorgt er namelijk ook voor dat je sneller negatief denkt en problemen ziet. Ook gedachten als: “het zal wel weer aan mij liggen”, “ik kan ook niets goed doen”, of “dat zal wel weer fout gaan” zijn kenmerkend voor iemand met een weinig waardering voor zichzelf. Daarbij ben je wat betreft de waardering voor jezelf dus erg afhankelijk van anderen. Krijg je een dag geen compliment? Dan kan dit veel invloed hebben op hoe jij je voelt. Het is niet vreemd dat je ook sneller stress ervaart als je jezelf niet goed kunt waarderen.

Iemand die een hoge zelfwaardering heeft zal zich namelijk niet snel van zijn stuk laten brengen door een ander. De mening van anderen wordt uiteraard wel gevraagd en ook gewaardeerd, maar omdat iemand met hoge zelfwaardering zo op zichzelf durft te vertrouwen, is die persoon er ook toe in staat om eigen keuzes te maken. Daarbij is er geen waardering van buitenaf nodig, omdat alles van binnenuit komt.

Methode: Vat van zelfwaardering

Er is een methode die gebaseerd is op het vergroten van zelfwaardering om op deze manier gedragsverandering te realiseren. Deze methode wordt vat van zelfwaardering genoemd. Het is een op zichzelf staand psychologisch model, dat is ontwikkeld door Dr. Gertjan van Zessen (psycholoog en seksuoloog).

Waar het bij het vat van zelfwaardering om gaat is dat zelfwaardering versterkt wordt door kleine en haalbare ervaringen die een beetje tevredenheid opleveren. Het gaat namelijk niet om grote, positieve ervaringen. Het belangrijkste is dat de kleine momenten van tevredenheid en zelfwaardering met regelmaat voorkomen. Juist omdat het om kleine overwinningen gaat is het ook haalbaar en daarbij zal er door al die kleine situaties uiteindelijk een andere mindset ontstaan.

Bij het vat van zelfwaardering gaan ze er dus vanuit dat wanneer het niveau van zelfwaardering stijgt, het destructieve deel kleiner wordt. Zoals Gertjan van Zessen benoemt: “Waar eigenwaarde zit, kan geen leegte zitten en omgekeerd.” Een mooi beeld toch?

zelfwaarde

Drie tips om jezelf te leren waarderen

Onderstaande tips zijn redelijk simpel maar zeker zeer effectief. Probeer ze alle drie een tijdje uit, zodat je zelf kunt gaan ervaren wat het met je doet.

1. Draag kleding waarin jij je mooi voelt

Het klinkt simpel, en dat is het ook. Door kleding te dragen waarin jij je mooi voelt, zul je je ook zelfverzekerder voelen. Probeer eens wat nieuws of ga voor vrolijke kleuren. Waar het om gaat is dat jij oprecht tevreden in de spiegel kunt kijken en blij bent met wat je ziet. Je zult merken dat je hierdoor een beter gevoel krijgt over jezelf en met meer zelfvertrouwen de deur uit gaat.

2. Weet dat negatieve gedachten geen waarheid zijn

Hoewel je misschien vaak denkt dat je er niet toe doet of dat je niet goed genoeg bent, is het belangrijk om te realiseren dat dit niet de waarheid is. Als je jezelf ervan bewust wordt dat je negatief denkt, probeer dit dan bewust te stoppen en om te buigen naar iets positiefs. Gedachten als: “ik mag er zijn” of  “ik ben goed zoals ik ben” helpen je uiteindelijk veel verder en je zult merken dat positief denken een stuk fijner voelt!

3. Geef jezelf vaker complimenten

Altijd maar op zoek naar complimenten en bevestiging van anderen? Geef het jezelf eens! Je hoeft niet op anderen te wachten als je ook jezelf complimenten en schouderklopjes kunt geven. Een schouderklopje als je een moeilijke taak hebt afgerond, een gemeend compliment of een grote lach naar je spiegelbeeld zullen je goed doen. Allemaal manieren om jezelf heel bewust te waarderen voor wie je bent en wat je doet. Probeer jezelf dagelijks een compliment te geven of laat jezelf op een andere manier blijken dat je trots bent op jezelf.

vat van zelfwaardering

Conclusie: Stress en lage zelfwaardering

Herken jij je in de hoge of juist de lage zelfwaardering? Als je hoge zelfwaardering hebt, is dit natuurlijk top. Heb je een lage zelfwaardering? Dan is er werk aan de winkel! Zoals we al schreven hebben lage zelfwaardering en stress zeker met elkaar te maken. Om te onderzoeken hoe het gesteld is met jouw stressniveau kun je onze gratis burn-out test doen.

Na het invullen van 50 vragen krijg je een duidelijk en overzichtelijk antwoord. Daarna kun je gemakkelijk een vrijblijvende kennismaking inplannen met een coach bij jou in de buurt. Blijf niet te lang rondlopen met stress en een lage zelfwaardering. Een burn-out coach kan jou de juiste ondersteuning bieden, zodat je zowel stress kunt verminderen als je zelfwaardering vergroten.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven