fbpx

Prikkelbaar door stress of burn-out

Prikkelbaar door stress of burn-out

Prikkelbaar door stress of burn-out 1024 682 Liberi

Prikkelbaar door stress of burn-out: 7 Tips voor meer rust

Veel mensen die stress ervaren of een burn-out hebben zullen prikkelbaarheid wel herkennen. Het is één van de symptomen die veel voorkomt bij spanning en wordt gezien als een negatieve eigenschap. Wanneer je prikkelbaar bent wordt er heftig gereageerd op prikkels die voor de meeste mensen als ‘normaal’ worden gezien. Je kunt maar weinig hebben, je bent snel geïrriteerd en kunt overdreven reageren. In dit artikel delen we meer over prikkelbaar door stress en burn-out en geven we handige tips die je kunnen helpen om prikkelbaarheid te verminderen.

Betekenis prikkelbaar

We krijgen de hele dag door interne en externe prikkels binnen, een interne prikkel is bijvoorbeeld een gedachte of het ervaren van pijn. Een externe prikkel is bijvoorbeeld geluid, drukte of aanraking. Met prikkelbaarheid wordt bedoeld dat er heftig gereageerd wordt op zowel interne als externe prikkels.

 

Het kan onder andere ontstaan door oververmoeidheid, stress en burn-out. In deze staat van zijn kun je minder verdragen waardoor je feller kunt reageren dan normaal. Vaak gaat het ook gepaard met negatieve gevoelens die er tevens voor zorgen dat je minder kunt hebben.

Kenmerken prikkelbaarheid:

  • Kort lontje
  • Snel geïrriteerd
  • Neiging snel boos te worden
  • Humeurig
  • Moeite met kritiek en tegenslagen
  • Niet tegen drukte en harde geluiden kunnen
  • Verminderde concentratie
  • Onrustig
  • Frustratie

prikkelbaar door stress

Prikkelbaar door stress of burn-out

Prikkelbaarheid is een symptoom van chronische stress en burn-out. Door volledige uitputting, spanning en lange tijd te veel op je bord genomen te hebben is je systeem volledig overbelast waardoor je niet veel kunt hebben. Het gevolg is dat je heftig reageert op prikkels, snel boos wordt en moeite hebt met kritiek. Je kunt het herkennen doordat je bijvoorbeeld sneller in discussie raakt met collega’s, feedback van je werkgever niet kunt verdragen, meer onenigheid ervaart met je partner, minder goed tegen drukte kunt en sneller boos wordt.

Ben jij ook prikkelbaar door stress? Dan kan het zijn dat het tijd is om een stap terug te doen en meer aan jezelf te gaan denken zodat je de rust in jezelf weer terugvindt en prikkels beter kunt verdragen.

Via onze gratis Stress Test kun je zelf ontdekken hoe het zit met jouw stressniveau.

Prikkelbaar door stress of burn-out: 7 Tips om dit te verminderen

Onderstaande tips kunnen je helpen om prikkelbaarheid te verminderen en er voor zorgen dat jij weer wat beter in je vel komt te zitten.

1. Neem tijd voor rust en ontspanning

Als je prikkelbaar bent komt dit vaak omdat je teveel van jezelf vraagt of oververmoeid bent. Het is dus belangrijk om meer tijd te besteden aan ontspanning zodat je geestelijk en lichamelijk weer tot rust kunt komen. Ga even op bed liggen en leg je focus op je ademhaling, dit kan een fijne oefening zijn om je aandacht naar binnen te richten en te ontspannen.

prikkelbaarheid stress

2. Verminder stress

Prikkelbaarheid komt veel voor bij stress en burn-out. Het is daarom erg belangrijk om dit te verminderen. Als je last hebt van werkstress, thuis zit met een burn-out of stress ervaart kan dit veel effect hebben op je dagelijks functioneren en je gezondheid. Door stress te verminderen zul je prikkels ook beter kunnen verdragen waardoor prikkelbaarheid zal afnemen.

3. Spreek naar mensen uit hoe je je voelt

Wanneer je prikkelbaar bent kan dit voor je omgeving erg lastig zijn. Ze begrijpen misschien niet waarom je zo snel boos wordt of weinig kunt hebben. Door uit te spreken hoe je je voelt en met anderen te delen wat er speelt kun je meer begrip creëren. Het kan voor anderen alsnog lastig zijn, maar doordat ze weten waarom je zo reageert kunnen ze het wellicht ook beter verdragen.

4. Zorg voor een goede nachtrust

Hoe minder energie je hebt, hoe minder je kunt hebben. Zorg er daarom voor dat je goed en voldoende slaapt om je energie op pijl te houden. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je lichaam volledig kan ontspannen en weer kan opladen.

Kun je door stress niet goed slapen? Lees dan dit artikel met uitleg en handige tips die je kunnen helpen om ook met stress goed te slapen.

5. Beweeg voldoende

Misschien heb je door vermoeidheid geen behoefte aan sport of beweging. Toch kan juist dit je helpen om je weer wat fitter en energieker te voelen en daarbij helpt het je om in je lichaam te zakken en je hoofd leeg te maken. Sport of beweging is een fijne manier om spanning, onrust en frustratie los te laten. Een bijkomend voordeel is dat er bij fysieke activiteit endorfine wordt aangemaakt. Deze stof staat ook wel bekend als het gelukshormoon en zorgt dus voor een prettig gevoel.

6. Mindfulness

Als je prikkelbaar bent ervaar je veel negatieve gevoelens, zoals irritatie, frustratie en boosheid. Tegelijkertijd kan dit er voor zorgen dat je veel in je hoofd zit: je kunt gaan piekeren, overdenken of veel bezig zijn met situaties die nog moeten komen.

Mindfulness kan ondersteuning bieden om weer meer rust in je hoofd te krijgen. Het helpt je om in het ‘hier en nu’ te leven, met je volledige aandacht. Het gevolg is dat je meer rust ervaart, stress vermindert, productiever kunt werken en leert leven in het moment.

7. Geef je grenzen aan

Je grenzen zullen sneller bereikt zijn als je niet lekker in je vel zit en weinig kunt verdragen. Geef daarom tijdig je grenzen aan bij anderen zodat je je zelf niet blijft overvragen. Hoewel het aangeven van grenzen erg lastig kan zijn, is dit wel iets wat je kan helpen om goed voor jezelf te zorgen en jezelf te beschermen.

Prikkelbaar? Zoek hulp!

Als je je herkent in bovenstaande blog is de kans groot dat je zelf ook last hebt van prikkelbaarheid. Als dat het geval is, kan het gunstig zijn om hulp te zoeken zodat je weer beter in je vel komt te zitten en meer kunt verdragen. Prikkelbaarheid kan een signaal zijn dat het tijd is om meer aan jezelf te denken, meer rust te nemen en de lat lager te leggen.

De coaches bij Liberi zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en staan voor je klaar om jou te ondersteunen. Middels wandelcoaching wordt er gekeken naar wat jij nodig hebt en krijg je de juiste ondersteuning, tips en oefeningen. Dit kan je helpen om weer wat meer rust te ervaren, beter met stress om te kunnen gaan en minder prikkelbaar te zijn.

Ben jij klaar om aan jezelf te gaan werken? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Wij helpen je graag verder.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Over ons

Voor wie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp