fbpx

Opgejaagd gevoel

Opgejaagd gevoel

Opgejaagd gevoel 1024 576 Liberi

Opgejaagd gevoel door stress of burn-out, hoe ga je er mee om?

Ervaar je veel stress of heb je een burn-out? Dan zal een opgejaagd gevoel je niet onbekend voorkomen. Veel mensen die regelmatig of zelfs dagelijks met stress te maken hebben kunnen zich gespannen, opgejaagd of nerveus voelen; en hoewel dat heel vervelend is, is het eigenlijk ook heel logisch. Waarom je een opgejaagd gevoel door stress krijgt en hoe je er mee om kunt gaan, delen we graag met je.

Een opgejaagd gevoel door stress

Je hebt het gevoel dat er nog zoveel moet gebeuren, dat je bezig moet zijn, dingen snel moet afhandelen. Je leeft continu alsof je haast hebt, zelfs als je eigenlijk alle tijd hebt en rustig aan kunt doen. Toch zit er ergens in je lichaam een gevoel van onrust. Even stil zitten is ook geen optie; dan voel je je nutteloos en word je onrustig. Je wilt bewegen, iets doen, bezig zijn. Dit opgejaagde gevoel kan worden veroorzaakt door stress, en eigenlijk is dat helemaal niet zo vreemd.

Stress zorgt ervoor dat je lichaam ‘aan’ gaat staan; het maakt zich gereed om te vechten of te vluchten waardoor er van alles gebeurt in je lichaam. Spieren staan gespannen, je hartslag gaat omhoog, je ademhaling verandert, je bent alert op alles om je heen en je bent klaar om het gevaar aan te pakken. Dit gebeurt niet alleen als je denkt dat er een inbreker je huis in komt, maar ook door situaties als problemen op het werk, spanning in je relatie of financiële problemen. Als je al langere tijd in zo’n situatie zit die maar niet verandert, kan dit uiteindelijk zorgen voor chronische stress of zelfs een burn-out. Het gevolg hiervan is dat je lichaam continu gespannen is en dus continu klaar is om te vechten of te vluchten.

Dit is ook precies wat ervoor zorgt dat jij last hebt van een opgejaagd gevoel door stress. Je lichaam wacht op actie – maar die komt niet. Ondanks dat blijf je stress ervaren door de situatie waarin je zit. Met als gevolg dat er continu cortisol wordt aangemaakt in je lichaam en stress continu door je lijf giert.

Cortisol en een opgejaagd gevoel

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd en zorgt voor meer energie zodat je snel kunt handelen (vechten of vluchten). Echter: als er veel cortisol wordt aangemaakt doordat er continu stress wordt ervaren, krijgen de stofjes die dit hormoon afremmen minder ruimte. Hierdoor blijft de spanning in je lichaam hoog en staat je lichaam continu ‘aan’; waardoor jij een opgejaagd gevoel ervaart en continu in actie wilt zijn.

Een overprikkeld zenuwstelsel

Daarbij is de kans groot dat het zenuwstelsel overprikkeld is. Als het zenuwstelsel lange tijd meer prikkels binnen krijgt dan het kan verwerken, raak je uitgeput. Voorbeelden van prikkels zijn licht, geluid en geur. Maar ook het volgen van gesprekken, lezen van informatie en het ervaren van emoties. Als je zenuwstelsel overprikkeld is kun je last krijgen van allerlei symptomen waaronder een opgejaagd gevoel, het hebben van een kort lontje, stemmingswisselingen en vermoeidheid.

opgejaagd gevoel door stress

Een opgejaagd gevoel door stress: 5 tips!

Er zijn gelukkig een aantal dingen die je zelf kunt doen om het nerveuze gevoel te verminderen, we delen een aantal tips met je.

1. Zorg voor een overzichtelijke planning

Als je continu het gevoel hebt dat er nog van alles moet gebeuren kan het rust geven om een overzichtelijke planning te maken waarin alle taken beschreven staan. Plan niet alleen je werk, maar neem al je dagelijkse bezigheden mee. Noteer wanneer je dingen voor het huishouden wilt doen, wat je ‘s avonds gaat eten en je momenten van rust. Door alles in je planning mee te nemen krijg je een totaaloverzicht en heb je meteen duidelijkheid. Dit is een stuk overzichtelijker dan wanneer het alleen in je hoofd zit.

2. Let op met koffie en alcohol

Het is algemeen bekend dat koffie je meer alert en energiek maakt door de cafeïne die erin zit. Hoewel dit voor velen de reden is om koffie te drinken, kun je het beter laten staan als je veel stress ervaart. Juist de cafeïne kan ervoor zorgen dat je nog meer last krijgt van een opgejaagd en onrustig gevoel. Kies daarom liever voor decafé koffie.

Ook alcohol en stress is niet zo’n gunstige combinatie, hierover schreven we eerder al een artikel welke je hier kunt lezen.

3. Gun jezelf rust ‘s avonds en ga op tijd naar bed

Als je het gevoel hebt nog van alles te moeten doen kan het lastig zijn om ‘s avonds echt je rust te nemen. Toch is dit wel heel belangrijk. Neem ‘s avonds na het avondeten de tijd voor jezelf, om niks te doen. Besteed je tijd aan ontspanningsoefeningen, lees een boek of doe iets creatiefs. Je mag best iets doen, maar niet iets wat voor jouw gevoel ‘moet’. Ga vervolgens lekker op tijd naar bed zodat je ook voldoende uren kunt slapen. Door ‘s avonds niks meer te doen kun je ook rustiger in slaap vallen.

opgejaagd gevoel door burn-out

4. Geef grenzen aan en zeg nee

Als je meer rust wilt in je lichaam is het belangrijk meer rust te creëren in je leven. Geef wat vaker je grenzen aan en zeg nee als het jou niet uitkomt. Op deze manier kun je jouw energie en tijd bewaken en houd je meer rust. Het is niet altijd makkelijk om nee te zeggen tegen anderen, maar als dit voor jou het beste is, kun je geen betere keuze maken. Kies vaker voor jezelf, voor rust, zodat je systeem en zenuwstelsel weer wat kunnen kalmeren.

5. Zorg voor meer ontspanning

Hoewel je door een opgejaagd gevoel misschien het idee hebt dat er geen tijd is voor ontspanning en rust, is het juist heel belangrijk om hier wel tijd voor te nemen. Door iedere dag te mediteren, yoga te beoefenen of ademhalingsoefeningen te doen zul je meer ontspanning ervaren. Dit zijn momenten waarin je lichaam volledig kan ontspannen en dat heb je hard nodig.

Opgejaagd gevoel door stress, praat er over

Het kan erg prettig zijn om je verhaal te delen met een professional zoals bijvoorbeeld een coach. Een opgejaagd gevoel is vervelend maar niet hetgeen dat aangepakt moet worden, dit gevoel wordt veroorzaakt door (chronische) stress en daar zal wat mee moeten gebeuren. Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en weten precies hoe ze jou kunnen helpen. Misschien heb je wel het gevoel dat je geen tijd hebt om met een coach in gesprek te gaan, maar onthoud dan dat dit je uiteindelijk juist tijd gaat opleveren. Het is geen makkelijke stap, maar wel een mooie investering in jezelf én je toekomst.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

over ons

onze werkwijze

onze pakketten

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp