Adrenaline: wat is het en wat doet het met je lichaam?

zondag 29 maart 2020

“Die rit in de achtbaan gaf me echt wel een adrenaline boost”. “Ik schrok en de adrenaline stroomde door mijn lichaam.” Iedereen weet zo ongeveer wel wat adrenaline is. Je hebt ongetwijfeld wel eens een soortgelijke uitspraak gedaan. Je weet dat het je een kick geeft. Maar wat is deze stof nu precies en hoe zorgt het voor deze kick? Wat doet adrenaline exact in je lichaam, wat is de relatie met stress en wat gebeurt er bij een overschot? Dit zijn enkele vragen waar je wellicht geen antwoord op hebt. Daarom leg ik het je graag uit. Dat adrenaline belangrijk is, daar is iedereen van op de hoogte. Na het lezen van deze blog begrijp je ook waarom dit zo is.

Wat is adrenaline precies

Adrenaline is een hormoon. De minder bekende naam epinefrine wordt ook wel eens gebruikt. De aanmaak van dit hormoon, die plaatsvindt in de bijnieren, is behoorlijk complex. Het heeft geen zin om hier al te uitgebreid op in te gaan. Wat je weten moet, is dat het een hormoon is dat door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Adrenaline is een zogenaamde “neurotransmitter“. Een neurotransmitter draagt impulsen over naar zenuwcellen op momenten dat deze nodig zijn. In lekentaal: een neurotransmitter is een communicatiemiddel van je eigen lichaam dat actie stimuleert. Cellen worden geprikkeld. Daarmee is een neurotransmitter het tegenovergestelde van een neuroblokker. Een neuroblokker houdt impulsen juist tegen. Denk aan Paracetamol, dat er door het tegenhouden van impulsen voor zorgt dat pijn minder sterk doorkomt.

adrenaline en cortisol

 

Adrenaline valt in de categorie stresshormonen, net zoals bijvoorbeeld cortisol. Het is dus een hormoon dat wordt aangemaakt onder invloed van stress. Denk daarbij niet alleen aan slechte stress, maar ook aan gezonde stress. Adrenaline is onmisbaar voor het leveren van prestaties wanneer je lichaam daarom vraagt.

Wat is de functie van adrenaline?

Zoals je zojuist al kon lezen, wordt adrenaline aangemaakt onder invloed van stress. De voornaamste functie van dit hormoon is om je lichaam de benodigde prestaties te laten leveren. Van origine heeft het een levensreddende functie. Deze functie stamt vanuit de oertijd. Mensen moesten te allen tijde in staat zijn om te vluchten voor gevaar. Adrenaline maakte dit mogelijk. Net zoals het de jachtinstincten op scherp zette.

Tegenwoordig hoeven wij gelukkig zelden om die redenen te vertrouwen op onze adrenaline-aanmaak. Toch blijft dit hormoon onverminderd cruciaal. Nog steeds speelt het een belangrijke rol bij tal van gedragingen en activiteiten. Dreiging is er tegenwoordig immers nog steeds. Adrenaline zorgt ervoor dat je snel kunt reageren en goede fysieke prestaties kunt leveren.  Bijvoorbeeld bij plotseling schrikken. Daarom is het ook onmisbaar wanneer je bijvoorbeeld aan de kant moet springen voor een auto, maar ook wanneer je tijdens een potje tennis een scherpe bal van je tegenstander nog probeert te halen. Adrenaline wordt dus ook aangemaakt tijdens het sporten, wanneer je boos of geïrriteerd bent, maar ook tijdens seks en andere situaties die een positieve stressreactie oproepen.

Het wordt ook aangemaakt bij schijngevaar

Zelf kun je natuurlijk heel goed het verschil tussen echt gevaar en schijngevaar herkennen. Je lichaam kan dit echter niet. Daarom wordt adrenaline ook aangemaakt bij schijngevaar. Het maakt je in die gevallen beter bestand tegen stress en brengt je lichaam in opperste staat van paraatheid. Het zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met spanning. Denk aan de spanning die je voelt wanneer je in een achtbaan stapt. Je ervaart een vorm van stress die de aanmaak van adrenaline stimuleert. Hierdoor bereidt je lichaam zich voor op wat komen gaat. Zonder deze aanmaak zou de je de achtbaanrit beslist niet als plezierig ervaren. Het heeft dus ook invloed op je geestelijke vermogen. Juist omdat je lichaam denkt dat er sprake is van een gevaarlijke situatie, kan een situatie die geen werkelijk gevaar vormt extra plezierig aanvoelen.

Hoe helpt adrenaline je beter presteren?

Onder invloed van adrenaline stijgen je hartslag en je bloeddruk. Hierdoor krijgen je spieren meer zuurstof en glucose aangeleverd waardoor zij sneller, explosiever en krachtiger in actie kunnen komen. Vergelijk het met optrekken in je auto bij het stoplicht. Wanneer je vanuit een stationair toerental vol gas geeft, zal je auto langzamer op gang komen dan wanneer je de motor al op een hoog toerental laat draaien alvorens je de koppeling loslaat. Adrenaline helpt je beter presteren omdat je lichaam, inclusief je zintuigen, op scherp wordt gezet. Je focus en concentratie nemen toe en je lichaam is klaar voor het leveren van een explosieve prestatie.

Kan adrenaline nadelig zijn?

Wie de voorgaande alinea’s goed heeft gelezen, zal waarschijnlijk al vermoeden hoe en waarom adrenaline ook nadelig kan zijn. Adrenaline moet worden gebruikt. Je lichaam maakt het niet voor niets aan. Althans: in een goede situatie. Helaas kan je lichaam namelijk ook adrenaline voor niets aanmaken. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je ongezonde stress ervaart. De positieve effecten van adrenaline in een bruikbare situatie, vormen nu ineens een mogelijk gevaar.

adrenaline en stress

Zo kan adrenaline bijdragen aan tal van symptomen van stress.

Wanneer je continu te veel stress ervaart, kun je ook last hebben van een te hoog adrenalinegehalte. Dit kan resulteren in diverse klachten, zoals:

Chronische stress is onder andere gevaarlijk omdat er continu te veel adrenaline wordt aangemaakt. Wanneer de stress aanhoudt, kan dit zelfs leiden tot een burn-out.

Hoe coaching kan helpen

Te veel stress en te veel adrenaline gaan hand in hand. Om je adrenaline-niveau naar beneden te krijgen, zul je ervoor moeten zorgen dat je stress afneemt. Onze coaches kunnen hierbij helpen. Samen met hen achterhaal je de oorzaak van je stress, mocht je hier zelf nog niet achter zijn. Vervolgens gaan jullie samen aan de slag om deze oorzaak effectief aan te pakken. Je zult merken dat symptomen waar je waarschijnlijk al langere tijd last van hebt, af zullen nemen. Test je stress om te achterhalen hoe het met jouw stressniveau gesteld is. De resultaten van de test kun je met je coach bespreken in een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Je coach zal vervolgens zorgen voor een op maat gemaakte invulling van ons unieke Fasenplan. Zo kom je effectief en duurzaam van je stress af en voorkom je verdere gezondheidsklachten en een burn-out.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven