Duizelig door stress

donderdag 21 maart 2019

Duizelig of licht gevoel in het hoofd door stress

Ken je dat: je hebt iets op de planning staan wat je eigenlijk behoorlijk spannend vindt en wat de nodige stress veroorzaakt. Niet veel later voel je je duizelig of heb je een licht gevoel in het hoofd. Dit gevoel kan worden veroorzaakt door stress. Hoe kan het dat je duizelig of een licht gevoel in het hoofd ervaart door stress? Dat delen we graag met je.

Oorzaken duizelig of licht gevoel in het hoofd

Duizelig of een licht gevoel in het hoofd; wat houdt het precies in? Je kunt dit ervaren als een flauw of zweverig gevoel. Het gevoel flauw te vallen kan optreden, net zoals het beeld wazig of zwart kan worden. Of zelfs dat je sterretjes ziet. Er zijn verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat je duizelig of een licht gevoel in het hoofd ervaart, zoals:

Hoewel het dus meerdere oorzaken kan hebben, lichten we er vandaag een uit. En dat is de oorzaak stress.

duizeligheid-door-stress
Stress kan zorgen voor gezondheidsproblemen

Stress is niet per definitie slecht, maar als je lange tijd, veel stress ervaart kan dit zorgen voor gezondheidsproblemen. Het kan de oorzaak zijn van bijnieruitputtingovermatig zweten of het hebben van rode vlekken op de huid. Maar ook een duizelig of licht gevoel in het hoofd en zelfs het idee flauw te gaan vallen kan worden veroorzaakt door (langdurige) stress.

Dit komt omdat stress ervoor kan zorgen dat we op een andere manier gaan ademhalen; namelijk een stuk sneller. Hierdoor verlies je meer koolstofdioxide waardoor je lichaam zuurstof minder goed kan opnemen. Hierdoor komt er minder zuurstof in de hersenen én het kan zelfs zorgen voor hartkloppingen. Dit resulteert in een duizelig of licht gevoel in het hoofd. Hetzelfde gebeurt als je angst ervaart, of als heftige emoties opspelen – ook dan wordt de ademhaling oppervlakkiger.

Let op je ademhaling

Omdat de ademhaling– die verandert door stress – ervoor kan zorgen dat er te weinig zuurstof in de hersenen komt is het belangrijk om op zo’n moment bewust op je ademhaling te letten. Dit kun je doen door je hand onder op je buik te leggen en rustig door je neus in, en door van je mond een “tuutje”te maken weer uit te ademen. Adem naar je hand toe zodat je je buik omhoog voelt komen bij een inademing. Adem vervolgens rustig uit door je mond. Door dit een paar keer te doen krijgen je hersenen meer zuurstof omdat je ademhaling weer tot rust komt. Hierdoor kun je een duizelig of licht gevoel in het hoofd vermijden of verminderen.

Om je ademhaling meer onder controle te krijgen kan het gunstig zijn om niet alleen op momenten van stress, maar met regelmaat ademhalingsoefeningen te doen. Hierdoor zak je meer in je lijf en zul je meer rust ervaren. Ook het beoefenen van mindfulness, yoga of meditatie kan helpen om het stressniveau te verlagen en bewust te ademen. Door hier regelmatig en bewust mee bezig te zijn zal deze diepe, ontspannen manier van ademhaling meer eigen worden. Hierdoor kun je jezelf (en je manier van ademen) sneller tot rust brengen in een stressvolle situatie.

Duizelig of licht gevoel in het hoofd verminderen

Het letten op je ademhaling kan helpend zijn om minder last van een duizelig of licht gevoel in het hoofd te ervaren. Toch is dit niet het enige wat je kunt doen om hier vanaf te komen. Wat belangrijk is, is om te achterhalen welke situaties er voor zorgen dat je duizelig of een licht gevoel in je hoofd ervaart. Weet je dit niet precies op te noemen? Dan kun je een periode een dagboek bijhouden waarin je noteert wanneer je dit gevoel ervaart en in wat voor situatie je op dat moment zit om goed inzicht te krijgen.

Als je uiteindelijk  ziet dat het veelal veroorzaakt wordt door momenten die je stress geven, is het belangrijk om dit aan te pakken en stress te verminderen. In plaats van een directe oplossing te bedenken voor het duizelige of lichte gevoel is het veel belangrijker dat de oorzaak aangepakt wordt. En als het duizelige gevoel komt door stress, is het gunstig om dit aan te pakken.

duizelig-door-stress
Stress kun je niet volledig verbannen

Omdat het duizelige of lichte gevoel kan worden veroorzaakt door een versnelde ademhaling, waarvan de oorzaak vaak stress is, zul je het niet volledig kunnen uitbannen. Hoe goed je ook leert omgaan met stress, er zullen altijd nog momenten zijn waarbij je hartslag omhoog gaat en je ademhaling sneller wordt omdat er iets spannends gebeurt; daar is ook niets mis mee. Een beetje stress is gezond, dit houdt ons gefocust en het maakt alert.

Echter, je kunt er wel voor zorgen dat je minder heftig reageert op stress, dat je jezelf goed kunt kalmeren en minder last ervaart van de gevolgen die stress met zich mee kan brengen. Een voorbeeld hiervan is een oppervlakkige ademhaling.

Wat kun je zelf doen om stress te verminderen?

Om minder last te ervaren van een duizelig of licht gevoel in je hoofd door stress kun je onderstaande tips gebruiken:

  • Regelmatig ademhalingsoefeningen doen waarbij je rustig in- en uitademt. Dit kun je ook doen op het moment dat je duizelig begint te worden door stress, door ademhalingsoefeningen te doen zorg je ervoor dat er weer voldoende zuurstof bij de hersenen komt en het duizelige, lichte gevoel vermindert.
  • Mediteren kan je helpen om meer rust in je leven te creëren. Door je gedachten op de achtergrond te zetten en echt naar je lichaam te luisteren, voel je beter waar jij écht behoefte aan hebt en kun je je lichaam tot rust brengen.
  • Het beoefenen van mindfulness helpt je om meer bewust te worden van jezelf en jouw lichaam, het leert je om echt in het NU te leven.
  • Yoga is een goede manier van bewegen, ontspannen én gefocust zijn op een goede ademhaling. Je kunt je aanmelden voor een groep, maar yoga kan ook gemakkelijk vanuit huis.
  • Maak een korte wandeling als je stress ervaart en adem de frisse buitenlucht goed in en uit. Door te bewegen kun je stress verminderen en daarbij zal de frisse lucht goed doen.

Niets mis met hulp vragen

Als je veel stress ervaart waardoor je vaak duizelig of een licht gevoel in je hoofd hebt, en niet goed weet hoe je hier vanaf komt kan het gunstig zijn om hierbij hulp te vragen. Onze coaches zijn gespecialiseerd in het behandelen van stress en burn-out en helpen je graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven