Zoeken

Zoeken sluiten

Stress verminderen

woensdag 22 april 2020

We kunnen er niet omheen: stress raakt ons allemaal. In de meeste gevallen niet problematisch, gelukkig. Dat heeft er mede mee te maken dat wij ons steeds meer bewust zijn van de gevaren van stress. Daarom zijn ook steeds meer mensen actief bezig met stress verminderen. Dit kun je doen door bepaalde stressvolle situaties te vermijden. Dat is echter niet altijd mogelijk. Daarom is het goed om bepaalde technieken aan te leren die stress verminderen. Daar kunnen wij als burn-out coaches je mee helpen. Wanneer onze cliënten getroffen worden door een burn-out, komen zij er met onze hulp weer bovenop. Wij kunnen echter ook preventief worden ingeschakeld. Stress verminderen is dan ook een van onze expertises.

Chronische stress verminderen

Stress verminderen is een verstandig idee. Chronische stress verminderen is wat mij betreft een absolute noodzaak. Niemand is gemaakt om constant stress te ervaren. Goed gedijen op stress is niet onmogelijk, maar alleen als het positieve, gezonde stress betreft. In de meeste gevallen is hier geen sprake van. Het betreft dan ongezonde stress, zoals werkstress. Wanneer je last begint te krijgen van symptomen van stress (kijk eens naar deze lijst van veel voorkomende symptomen van stress en een burn-out) betekent dit dat de stress je te veel is geworden. Omdat je jouw stress niet meer goed kunt verwerken, komt dit op andere manieren tot uiting.

Chronische stress is gevaarlijk omdat de kans zeer groot is dat dit aan blijft houden. Tenzij de stressor (de bron die de stress veroorzaakt) verdwijnt, zul je last blijven houden van stress. Het wordt alleen maar meer, en dat terwijl je al te veel stress ervaart. Met alle gezondheidsrisico’s van dien. Dit betekent dat overspannenheid op de loer ligt. Overspannenheid negeren kan ervoor zorgen dat dit uitmondt in een burn-out. Dit is iets wat je absoluut wilt voorkomen. Dat kan dus, door het nemen van de juiste stappen. Daar vertel ik later in deze blog meer over.

hoe verminder je stress

Hoe verminder je stress?

Stress verminderen is een duidelijk voornemen, maar hoe verminder je stress? Vaak is dit eenvoudiger gezegd dan gedaan. Effectief stress verminderen begint bij goed nadenken. Ik adviseer iedereen altijd om introspectie toe te passen. Met introspectie neem je de tijd om écht goed over je stress na te denken, je ware gevoelens te achterhalen en te erkennen en uit te vinden waar je stress vandaan komt. Vervolgens is het zaak om je te richten op het oplossen van het probleem. Dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk doen mensen vaak aan symptoombestrijding. Dat lijkt in eerste instantie misschien effectief, maar is dat niet. Zolang de bron van de stress blijft bestaan, zal ook de stress blijven of in zeer korte tijd weer terugkeren.

Hoe uit stress zich?

Veel mensen beginnen (te) laat met stress verminderen. Vaak beginnen zij hiermee (of willen zij hiermee beginnen) wanneer de symptomen al behoorlijk heftig zijn. Hoe kan dit? Stress kan zich bij iedereen op een andere manier uiten. Dit geeft direct aan waarom je stress niet altijd herkent. Soms worden de gevolgen van stress niet aan stress maar aan andere dingen toegeschreven. Ook wordt stress nog wel eens ontkend. Er zijn echter veel manieren waarop het zich uit, die gelukkig wel in veel gevallen worden (h)erkend. Denk bijvoorbeeld aan:

Zo kan de lijst nog wel even doorgaan. Bijna alle bekende symptomen van stress en een burn-out kun je vinden onder de voorgaande link. Het is verstandig om deze eens door te nemen. Wellicht herken jij meerdere symptomen bij jezelf. Veel mensen hebben “een gevoel” van stress, maar kunnen dit niet altijd even goed onder woorden brengen.

Stress verminderen tips

Dan hetgeen waar het allemaal om te doen is: onze stress verminderen tips. Welke tips om stress te verminderen voor jou het beste werken, is afhankelijk van je klachten, maar ook van wat bij jou past. Niet elke tip is bij iedereen even effectief. Merk je niet direct verbetering, onthoud dan dat er misschien wat tijd nodig is. Werkt een tip echt niet, probeer dan zeker iets anders. Zolang je stress nog niet is overgegaan in een burn-out, kan iedereen zelf zijn of haar stress verminderen.

Effectief stress verminderen doe je het beste met een mix van ontspanning en inspanning.

stress verminderen ontspanning

Stress verminderen met ontspanning

Stress verminderen met ontspanning kun je doen met de volgende technieken:

Belangrijk om effectief stress te verminderen is dat je zorgt voor de juiste omstandigheden. Plan bij voorkeur een vast moment, of vaste momenten in om deze oefeningen te doen. Zorg ervoor dat je ze doet in een ruimte die je prettig vindt, dat je voldoende tijd hebt en niet gestoord of afgeleid wordt.

Weet je niet goed hoe je moet beginnen? Denk eens aan een app als Headspace of bekijk instructievideo’s op Youtube. Deze helpen je perfect op weg.

Stress verminderen met inspanning

Ontspanning is een uitstekende manier om stress te verminderen, zoals je in de vorige alinea hebt kunnen lezen. Dit geldt echter zeker ook voor inspanning. Ontspanning biedt je de mogelijkheid om rust in je hoofd te creëren, je gedachten te ordenen en emoties te verwerken. Met inspanning doe je dit ook, maar dan op een andere manier.

Fysieke inspanning heeft tal van voordelen op je lichaam en geest. Niet voor niets kiezen wij met Liberi voor wandelcoaching. Bewegen is niet alleen fijn en gezond, maar ook bewezen extra effectief tegen stress. Dit komt doordat er tijdens fysieke inspanning tal van stoffen vrijkomen die een gunstig effect hebben op stressverwerking en je algehele gesteldheid. Men spreekt wel eens van het “gelukshormoon“, maar in werkelijkheid zijn er vier belangrijke hormonen die helpen stress verminderen:

Hulp van een professional

Met de juiste tips kan bijna iedereen stress verminderen. Verwacht geen wonderen: het verminderen van stress kan flink wat tijd in beslag nemen. Zeker wanneer er sprake is van chronische stress die in de loop der jaren is opgebouwd. Merk je ook na enige tijd geen verbetering of constateer je wellicht zelfs achteruitgang? Schakel dan de hulp in van een professional. Maak geheel gratis en vrijblijvend onze burn-out test om erachter te komen hoe het met jouw stressniveau gesteld is. Je kunt de resultaten bespreken met een burn-out coach bij jou in de buurt, tijdens een vrijblijvend intakegesprek.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven