fbpx

Afvallen door stress

Afvallen door stress

Afvallen door stress 1024 683 Liberi

Afvallen door stress: Hoe kan dit en wat kun je er tegen doen?

Afvallen door stress komt bij veel mensen met ernstige stress voor. Misschien herken je wel dat wanneer je in een stressvolle periode zit of een gesprek hebt waar je veel spanning voor hebt, weinig eetlust hebt. Je voelt je misschien misselijk of je hebt het gevoel alsof er een knoop in je maag zit waardoor je niet de behoefte hebt om iets te eten. Als je een lange periode continu stress ervaart, of veel momenten van spanning achter elkaar beleeft kan het zijn dat je gaat afvallen door stress. Hoe dit precies in z’n werk gaat, en wat je kan helpen om dit tegen te gaan lees je in dit blog bericht.

Aankomen of afvallen door stress

Als je veel stress ervaart kan dit invloed hebben op de eetlust; het kan gebeuren dat je juist meer behoefte hebt aan eten (en dan voornamelijk ongezond eten, zoals zoetigheid of vet eten), maar het kan ook gebeuren dat je juist minder behoefte hebt aan eten. Dat laatste is waar we dieper op ingaan.

Bij chronische stress staat je lichaam continu ‘aan’ waardoor er extra energie wordt verbrand. Daarbij worden er verschillende hormonen aangemaakt, zoals cortisol en adrenaline. Het hormoon adrenaline heeft effect op de schildklier waardoor je uiteindelijk een snellere stofwisseling krijgt. Het gevolg hiervan is dat je meer energie verbrandt en dus kunt gaan afvallen. Doordat er steeds weer stresshormonen worden aangemaakt kun je last krijgen van schommelingen in de hormoonhuishouding waardoor de bloedsuikerspiegel ontregeld kan raken. Als deze te hoog is, is het gevolg dat je zin in eten minder wordt.

Ook zorgt adrenaline ervoor dat de spijsvertering vertraagd wordt. Het lichaam maakt zich klaar om te vechten of vluchten en zet daarbij de minder belangrijke lichamelijke functies (zoals de spijsvertering) op pauze. Hierdoor kun je last van je buik krijgen, denk aan misselijkheid, maagzuur of krampen. Ook dit kan eraan bijdragen dat je geen behoefte hebt aan eten en uiteindelijk zult afvallen door stress.

Wat ook nog meespeelt, is dat mensen in periodes van stress vaak druk bezig zijn met van alles waardoor er meer lichamelijke activiteiten zijn waardoor je meer verbrandt wat natuurlijk ook weer van invloed is op het gewicht.

afgevallen door stress

Belangrijk om te blijven eten

Hoewel stress er dus voor kan zorgen dat je weinig zin hebt in eten, is het wel belangrijk om voldoende voeding binnen te krijgen. Je hersenen spelen een belangrijke rol bij het oplossen van stress, maar daarvoor heeft het wel de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk om ook als je geen trek hebt, misselijk bent of last hebt van je maag wel voldoende te eten.

Vetverbranding en ondergewicht

Stress kan ervoor zorgen dat je in korte tijd veel afvalt, wat gevolgen kan hebben voor je lichaam. Als je overgewicht hebt zul je sneller gewicht verliezen dan wanneer je op normaal gewicht bent. Toch bestaat er een kans dat wanneer je gaat afvallen door stress, je op een laag gewicht komt of zelfs ondergewicht krijgt. Als je BMI lager is dan 20 houdt dit in dat je te weinig weegt wat gevolgen kan hebben voor het lichaam. Normaal gesproken wordt er vet verbrand als je energie gebruikt, als dit niet mogelijk is doordat je te weinig weegt, wordt de energie uit spieren gehaald. Hierdoor kun je spierkracht verliezen waardoor je minder aankunt.

Tips bij afvallen door stress

Om ondanks stress en weinig behoefte aan eten toch voldoende voeding binnen te krijgen hebben we een aantal tips voor je.

stress afvallen burn-out

  1. Eet voldoende vitamine C

Als je veel stress ervaart kan het gunstig zijn om extra vitamine C te gebruiken. Dit helpt namelijk om stress te verminderen en het cortisolniveau in het bloed te verlagen. Daarbij is gebleken dat het lichaam meer vitamine C verbruikt in tijden van stress. Producten die veel vitamine C bevatten zijn onder andere: citrusvruchten, paprika, spruitjes, kiwi, aardbeien, zwarte bessen en spinazie. Omdat je met alleen voeding wellicht niet voldoende vitamine C binnenkrijgt, kan het gunstig zijn om hiervoor een supplement te slikken; het lichaam kan deze vitamine niet zelf aanmaken.

  1. Eet regelmatig en in kleine porties

Om te voorkomen dat je maaltijden overslaat kan het helpen om vaste tijden te kiezen waarop je wat gaat eten. In plaats van 3 keer per dag een grote maaltijd, kun je er ook voor kiezen 6 keer een iets kleinere maaltijd te nemen. Dit is wellicht wat meer haalbaar en minder overweldigend dan wanneer je een groot bord eten voor je hebt staan.

Het belangrijkste is dat je weer meer ritme en regelmaat gaat hanteren, kijk hierbij wat voor jou het beste werkt. Het belangrijkste is dat je voldoende voeding binnenkrijgt op een manier waar jij je prettig bij voelt.

  1. Eet gezond

Als je weer wat meer gaat eten is het slim om te kiezen voor voeding waar je lichaam iets mee kan, voeding die vol zit met de juiste voedingsstoffen. Het beste kun je dus zo gezond mogelijk eten; denk aan vers fruit en verse groenten, onbewerkte producten en natuurlijke, biologische voeding. Door je te richten op gezond eten krijg je ook voedingsstoffen binnen waar je lichaam iets aan heeft en waardoor het kan herstellen. Probeer producten als suiker, vet, alcohol, cafeïne en bewerkte voeding te laten staan.

Pak de oorzaak van stress aan

Bovenstaande tips kunnen helpend zijn om weer wat meer te gaan eten als je bent afgevallen door stress of weinig eetlust hebt. Hoewel het volgen van die tips erg goed voor je kan zijn, is het ook van groot belang om de stress aan te pakken, zodat het lichaam weer meer rust krijgt. Hierdoor kun jij weer met minder moeite eten.

Het kan zijn dat je veel werkstress ervaart, een moeilijke relatie hebt of karaktereigenschappen hebt waardoor je snel in de stress schiet (denk aan perfectionisme, groot verantwoordelijkheidsgevoel, jezelf altijd op de tweede plaats zetten). Juist door deze zaken aan te pakken kun je leren hoe je met zo’n stressvolle situaties om kunt gaan en wat jij kunt doen om rustig te blijven zodat je minder last hebt van stress. Een coach kan hierbij ondersteuning bieden. De coaches van Liberi zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en kunnen je helpen om weer meer grip op je leven te krijgen.

Door de daadwerkelijke oorzaak van stress aan te pakken, zullen de symptomen langzaam verdwijnen. Daarbij zul jij sterker worden als persoon en beter bestand zijn tegen stress.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Tom-Noord-Brabant-Zeeland

Tom Kienhuis,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Toen ik in korte tijd te maken kreeg met 3 agressie-incidenten, heb ik aan den lijve ervaren hoe heftige stress zich kan manifesteren. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in stoppen bij de GGZ en een start van mijn eigen praktijk waarbij ik mij vooral richt op stressgerelateerde klachten. Sinds mijn start als zelfstandige, voel ik me steeds vrijer om keuzes te maken die dicht bij mijn hart liggen. Ik ben steeds vaker in de natuur gaan werken

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

onze
werkwijze

Ons
fasenplan

voor
wie

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp