Zoeken

Zoeken sluiten

Vitamine C: onmisbaar bij angst en stress

donderdag 18 november 2021

Vitamine C: onmisbaar bij angst en stress

Vitamine C is een onmisbaar vitamine voor het behoud van een sterk immuunsysteem. Het is een antioxidant dat onze lichaamscellen beschermt tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Deze vitamine doet echter nog veel meer voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Zo is deze vitamine ook nodig voor de aanmaak van collageen, een belangrijk eiwit in ons lichaam. Bovendien hebben onze neurotransmitters vitamine C nodig om goed te kunnen functioneren. Voor een gezond denkvermogen en voor de bevordering van onze gelukshormonen. En bovenal: deze vitamine speelt een belangrijke rol bij angstklachten en stress symptomen. Zo helpt het voor onze ontspanning en het houdt ons stressbestendig waardoor we beter met werkdruk kunnen omgaan. In dit blogartikel lees je er meer over. Ons lichaam kan deze vitamine niet zelf aanmaken, dus zorg ervoor dat je er dagelijks genoeg van binnenkrijgt. Kortom, vitamine C is essentieel voor een gezonde lichamelijke en mentale balans.

vitamine C

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Vitamine C: waarvoor?

Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, is nodig om ons te beschermen tegen gifstoffen. Het zorgt voor een sterke weerstand, maar ook voor een evenwichtig zenuwstelsel. Bovendien zijn er nog meer gezondheidsvoordelen van deze belangrijke vitamine:

  • Ter voorkoming van het ontstaan van chronische ziektes
  • Het draagt bij aan een gezonde bloeddruk
  • Zorgt voor een gezond hart
  • Helpt darmklachten te voorkomen
  • Het helpt een ijzertekort voorkomen
  • Zorgt voor een snellere wondgenezing
  • Bij bestrijding van infecties en virussen
  • Beschermt het geheugen en denkvermogen
  • Voor een gezonde hormoonbalans

Vitamine C tekort: de symptomen 

Hoe kun je een tekort aan vitamine C herkennen? De belangrijkste symptomen zijn vermoeidheid en lusteloosheid. Je hebt minder energie en je kunt merken dat je weerstand laag is. Daarnaast kun je problemen hebben met je spijsvertering.  Bovendien is er bij een tekort vaak sprake van een droge huid en droog haar met mogelijk haaruitval. Ook kun je eerder blauwe plekken krijgen, een bloedneus of bloedend tandvlees. Het is ook een belangrijk vitamine voor de opname van ijzer. Een ijzertekort kan een gevolg zijn van een tekort aan vitamine C. Dit kan vervolgens leiden tot bloedarmoede De symptomen van een tekort zijn echter niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal.

Mentale symptomen

Doordat ook onze hersenen vitamine C nodig hebben, kunnen er mentale klachten ontstaan bij een tekort. Onze gelukshormonen, zoals serotonine kunnen niet zonder voldoende van deze vitamine. Zo kun je bij een tekort last hebben van stemmingswisselingen of prikkelbaar zijn. Daarnaast kun je last hebben van concentratieproblemen Een tekort aan deze vitamine kan ook leiden tot sombere of negatieve gedachten Soms kan er zelfs sprake zijn van angstgevoelens of depressieve gevoelens

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

vitamine C

Vitamine C: waar zit het in?      

Het is belangrijk om dagelijks voldoende vitamine C binnen te krijgen. Deze vitamine vinden we voornamelijk in groente en fruit, maar kijk ook eens verder dan alleen sinaaasappels. Zorg ervoor dat jouw dagelijkse voedingspatroon altijd bestaat uit groente en fruit. Wij hebben een top 10 voor je gemaakt met groente en fruit vol van deze onmisbare vitamine.

Zwarte bessen

Zwarte bessen zijn rijk aan ascorbinezuur en het is tevens een goede antioxidant. Zo is het een goede beschermer tegen oxidatieve stress. Daarnaast dragen zwarte bessen bij aan een gezond hart en het voorkomen van neurologische problemen.

Broccoli

Broccoli is zeer rijk aan vitamine C en werkt bovendien ontstekingsremmend. Het kan het immuunsysteem aanzienlijk verbeteren. Dit is vooral het geval bij mensen die roken en meer behoefte hebben aan deze vitamine.

Citroenen

Citroenen zijn een krachtige bron van ascorbinezuur. Door dagelijks het sap van een citroen te drinken, krijg je al een behoorlijke dosis van deze vitamine binnen. Bovendien werken citroenen zeer ontgiftend voor het lichaam.

Aardbeien

Aardbeien bevatten naast veel vitamine C, ook foliumzuur en mangaan. Het is een sterke antioxidant. Daarnaast draagt het bij aan een gezonde bloedsuiker. Kies bij voorkeur voor biologische aardbeien om inname van pesticiden te voorkomen.

Kiwi’s

Door elke dag een kiwi te nemen krijg je al een behoorlijke dosis vitamine C binnen. Meer zelfs dan sinaasappels.

Paprika

Paprika is een gezonde groente en een mooie smaakmaker die past in vrijwel ieder gerecht. Bovendien is paprika rijk aan vitamine C, met name de rode paprika.

Tijm

Tijm is niet alleen een heerlijk kruid, maar ook een kruid dat veel gezondheidsvoordelen biedt. Zo werkt het ontstekingsremmend, het bevordert de spijsvertering en het helpt bij overgewicht.

vitamine c

Peterselie

Een ander zeer gezond kruid met veel vitamine C is peterselie. Peterselie kun je gemakkelijk toevoegen aan verschillende gerechten, zoals soepen, pasta’s en sauzen.

Spinazie

Spinazie is niet alleen een goede bron van ijzer, maar ook van vitamine C. Het is een krachtige beschermer van onze lichaamscellen.

Boerenkool

Een goede reden om deze winter vaker voor boerenkool te kiezen. Het is een superfood dat je kunt gebruiken in een stamppot of in een groene smoothie.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Vitamine C verlaagt jouw stressniveau

Vitamine C versterkt jouw immuunsysteem, maar ook heeft het een positief effect op ons brein. Bij een tekort krijgen onze hersenen niet voldoende energie waardoor we mentale klachten krijgen. Zo ervaren we veel sneller stress en krijgen we meer moeite om hier mee om te gaan. We raken onze focus en productiviteit kwijt. Daarnaast kan positief denken steeds lastiger worden. Een tekort aan deze vitamine kan zelfs de kans op angstklachten vergroten. Gebruik dagelijks voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan deze vitamine. Denk je dat je dagelijks niet genoeg vitamine C binnenkrijgt, dan kun je ook kiezen voor een voedingssupplement, zoals een multivitamine.

Vitamine C alleen is echter niet voldoende voor een goede gezondheid. Ook hebben we andere belangrijke vitaminen nodig, zoals probiotica ter versterking van de weerstand. Daarnaast zijn eiwitten en omega-3 vetzuren belangrijk. Voor een gezond brein hebben we ook zink en magnesium nodig. Geef je hersenen voldoende brainfood, dat werkt stressverlagend. Wees daarnaast zuinig met suikers en vermijd ongezonde voeding Het is daarnaast een goed idee om kruiden in te zetten tegen stress. Tenslotte zoek je naar manieren om meer ontspanning te vinden, zoals met bosbaden, yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie

Kortom, ondersteun je gezondheid, je geheugen, je stresslevel en jouw emotionele welzijn met vitamine C!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven