Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

Ongezonde voeding zal jouw stressniveau verhogen

vrijdag 25 juni 2021

Ongezonde voeding zal jouw stressniveau verhogen                          

Wat zijn de gevolgen van ongezonde voeding? En wat is de relatie met stress en burn-out? In dit blogartikel bekijken we zowel de fysieke als de mentale gevolgen van ongezonde voeding. Ons lichaam heeft gezonde voeding nodig voor het behoud van vitaliteit en een goed immuunsysteem. Daarnaast is gezonde voeding onmisbaar voor een goede werking van ons brein. Al eerder besteedden wij aandacht aan de invloed die onze darmen hebben op onze hersenen. Bij een tekort aan gezonde voeding kunnen er bijvoorbeeld darmklachten ontstaan. Dit geeft niet alleen problemen met de spijsvertering, maar ook wordt de werking van onze neurotransmitters, zoals serotonine hierdoor verstoord. Zo zul je meer moeite hebben met stress om te gaan of je ervaart sneller negatieve gedachten. Kortom, ongezonde voeding kan nadelige gevolgen hebben voor zowel jouw fysieke als jouw mentale welzijn.

ongezonde voeding

Wat zijn de gevolgen van ongezonde voeding op fysiek vlak?

Ongezonde voeding zal leiden tot een tekort aan essentiële voedingsstoffen die wij dagelijks nodig hebben voor een goede weerstand. Bovendien zullen er door ongezonde voedingsmiddelen gifstoffen ophopen in ons lichaam. Hierdoor kunnen er ontstekingen ontstaan. Te weinig gezonde voeding kan verschillende gezondheidsproblemen geven. Er kan bijvoorbeeld bloedarmoede ontstaan als gevolg van een ijzertekort. Daarnaast is een magnesium tekort een veelvoorkomend gevolg van ongezonde voeding. Een magnesium tekort vergroot de kans op stress, slapeloosheid en spierpijn. Tevens is zink een belangrijk mineraal die wij voldoende binnen dienen te krijgen via onze voeding. Zink levert een belangrijke bijdrage aan ons immuunsysteem. Bovendien zijn omega-3 vetzuren en voldoende eiwitten nodig om ons lichaam sterk te houden. Daarnaast zijn ze onmisbaar voor gezonde hersenen.

Tenslotte komt een jodium tekort steeds vaker voor. Jodium zorgt ervoor dat verschillende lichaamsprocessen goed blijven werken, zoals onze bijnieren. Andere lichamelijke gevolgen van slechte voeding zijn huidproblemen, zoals eczeem. Daarnaast komt hoofdpijn en lusteloosheid vaak voor. De combinatie van te weinig gezonde voeding met stress vergroot de kans op gezondheidsklachten.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat zijn de mentale gevolgen van ongezonde voeding?                     

Ongezonde voeding zal niet alleen lichamelijke klachten geven. Ook mentaal zullen we last ondervinden van slechte voeding. Zo kun je last krijgen van vermoeidheid en weinig energie hebben. Daarnaast kun je problemen hebben met je concentratie en moeite hebben met helder denken. Bovendien zorgt ongezonde voeding vaak voor stemmingswisselingen, een opgejaagd gevoel, een kort lontje of prikkelbaar zijn. Op langere termijn zal een tekort aan gezonde voeding zelfs angstgevoelens en depressieve gevoelens kunnen geven.

Ons zenuwstelsel maak je niet blij met ongezonde voeding. Onze neurotransmitters die ons gedrag bepalen, staan in directe verbinding met onze darmen. Zo worden de gelukshormonen serotonine en dopamine in de darmen aangemaakt. Bij stressklachten, maar ook bij angst, woede of sombere gevoelens is het dus van belang om ook kritisch naar je voeding te kijken.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Wat is ongezonde voeding?

Ongezonde voeding bestaat uit voedingsmiddelen die veel verzadigde vetten bevatten of veel suikers. Daarnaast bevat deze ‘voeding’ vaak chemische en onnatuurlijke toevoegingen. Voorbeelden van slechte voeding zijn gefrituurd voedsel en snoep. Maar ook kant-en-klaar eten uit pakjes en zakjes. Daarnaast bevatten deze voedingsmiddelen geen tot weinig voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen.

ongezonde voeding

Maak plaats voor gezonde voeding                                   

Wat is gezonde voeding? Gezonde voeding is puur en onbewerkt en levert ons dagelijks alle voedingsstoffen die wij nodig hebben. Met gezonde voeding verbeter je jouw immuunsysteem, verminder je stress en blijf je mentaal beter in balans. Zorg er in ieder geval voor dat jouw voeding voorzien is van de volgende voedingsstoffen:

Vitaminen en mineralen

  • Vitamine C en vitamine D zijn onmisbaar voor ons immuunsysteem. Daarnaast is vitamine B12 een belangrijke vitamine. Essentiële mineralen zijn onder andere magnesium en zink. Neem eventueel een mulitvitamine als aanvulling op je dagelijkse voeding.
  • Omega-3 vetzuren zijn vetzuren die essentieel zijn voor het behoud van gezonde hersenen. Je kunt kiezen voor zowel vetzuren in vette vis als in plantaardige bronnen, zoals zaden, pitten en noten. Beperk daarentegen de inname van omega-6 die juist ontstekingsbevorderend werken (zoals vlees en zonnebloemolie).
  • Eiwitten zijn nodig voor sterke spieren en gewrichten, maar ook ons brein kan eiwitten niet missen. Als je liever geen dierlijke eiwitten neemt, kun je ook kiezen voor plantaardige eiwitten. Bijvoorbeeld bonen, peulvruchten en hennepzaad.

Probiotica en prebiotica voor de darmen

  • Probiotica en prebiotica zorgen tezamen voor een gezonde darmflora. Kies bijvoorbeeld voor gefermenteerde voeding, zoals kombucha en kefir. Eventueel kun je een supplement nemen.
  • Vezels en met name de oplosbare vezels in peulvruchten, groente en fruit hebben onze darmen hard nodig. Daarnaast zijn vezels ook van belang voor een gezonde hormoonbalans.

Extra tips voor je gezondheid

  • Tip: wees daarnaast matig met suikers omdat deze de darmflora verstoren. Daarnaast verstoren ze ons energieniveau en ons mentale welzijn. Zo geven suikers eerder kans op sombere gevoelens. Bovendien verhogen ze de kans op overgewicht. Tenslotte is het ook raadzaam om te minderen met gluten omdat onze darmen deze niet altijd goed kunnen verdragen.
  • Tip: regelmatig je lichaam ontgiften is goed om afvalstoffen te verwijderen. Hierdoor krijgt je lijf weer nieuwe energie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door chlorella of spirulina toe te voegen aan je smoothies.
  • Tip: tenslotte heeft gezonde voeding voor je geest ook te maken met wat je leest, waar je naar kijkt en met wie je omgaat. Zorg ervoor dat dit alles jou alleen maar positief en inspirerend kan beïnvloeden.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

ongezonde voeding

Ongezonde voeding vermindert vitaliteit en verhoogt stress

Het is niet alleen jouw lijf dat niet blij wordt van slechte voeding. Naast overgewicht, hormonale disbalans en andere lichamelijke klachten, geeft het ook mentale klachten. Allereerst zal ongezonde voeding jouw stressniveau eerder doen stijgen. Je weerbaarheid vermindert en je zult meer moeite hebben met werkdruk en je concentratie. Een gezond brein begint immers in de darmen die onze hersenen grotendeels aansturen. Ons gedrag wordt dan ook mede bepaalt door onze darmen. Met ongezonde voeding maak je dit moeilijker waardoor ons zenuwstelsel niet naar behoren zal functioneren. Zo kunnen verschillende mentale gezondheidsproblemen ontstaan. Gezonde voeding daarentegen bevat alle voedingsstoffen die ons lichaam en onze hersenen nodig hebben. Dit verkleint de kans op stress en andere klachten die onze mentale balans kunnen verstoren. Kiezen voor gezonde voeding betekent ook, kiezen voor zelfliefde.

Kortom, kies zoveel mogelijk voor gezonde voeding voor een sterke weerstand, meer energie, maar ook voor een gezonde emotionele balans!

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven