Zoeken

Zoeken sluiten

Eczeem kan een uiting zijn van stress + 10 tips

donderdag 20 mei 2021

Eczeem kan een uiting zijn van stress + 10 tips

Eczeem komt regelmatig voor bij zowel volwassenen als kinderen. Het is een aandoening van de huid dat zich in verschillende vormen kan laten zien. Hoewel huiduitslag diverse oorzaken kan hebben, zijn deze vaak lastig te achterhalen. Wel is het van belang om de oorzaken ervan niet alleen extern, maar ook intern te bekijken. Wat bedoelen we hiermee? Eén van de voornaamste oorzaken van eczeem ligt namelijk bij onze lichaamscellen en ons immuunsysteem. Als ons immuunsysteem niet optimaal werkt, kan eczeem een signaal zijn van het lichaam. Daarnaast is het gebleken dat men in sommige perioden eerder last heeft van een huidaandoening. Bijvoorbeeld in tijden van veel stress. In dit artikel zullen wij de invloed van stress op eczeem verder bekijken. Bij het achterhalen van jouw stressmomenten zal ook jouw immuunsysteem gebaat zijn.

 

eczeem

Wat is eczeem?

Eczeem oftewel huiduitslag is een reactie van de huid als gevolg van een ontsteking. Het kan ontstaan doordat de huid in aanraking is geweest met bepaalde stoffen of door het gebruik van niet-natuurlijke zepen. Daarnaast kan het ontstaan als gevolg van veel baden waardoor de huid (extreem) uitdroogt. Water en zeep kunnen de klachten verergeren. Ook kunnen sterke temperatuurverschillen (warmte) meespelen. Eczeem uit zich in vervelende klachten, zoals een rode huid, schilfers of korstjes. Bovendien kan dit jeuk geven of zelfs pijnlijk zijn. Het komt voor op handen en voeten, maar ook op de gezichtshuid en de oogleden. Bovendien kan de hoofdhuid eczeem hebben. Er bestaan verschillende soorten, zoals seborroïsch eczeem en atopisch eczeem (constitutioneel eczeem). Hoewel een eczeem zalf verlichting kan brengen, het blijft symptoombestrijding. Het kan dan ook heel waardevol zijn om te kijken naar de achterliggende oorzaken van huiduitslag, zoals voeding, gifstoffen en stress.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Invloed van stress op eczeem

Stress ontstaat op verschillende manieren en momenten. Zo hebben we niet alleen stress door ons werk, maar ook kunnen we vakantiestress hebben. Iedereen ervaart weer andere klachten bij stress. In perioden van (veel) stress of in een burn-out kunnen we verschillende vervelende gezondheidsklachten hebben. Deze stressklachten kunnen zowel mentaal als fysiek gerelateerd zijn. Zo hebben we vaker last van  vermoeidheid en stemmingswisselingen. Je bent prikkelbaar, chagrijnig of hebt een kort lontje. Daarnaast kunnen er emotionele klachten zijn. Andere veelvoorkomende stressklachten zijn concentratieproblemen hoofdpijn, spierpijn en een opgeblazen gevoel. Daarnaast kan stress zich uiten in slaapproblemen en nachtelijk zweten. Soms komt het zelfs voor dat we depressieve gevoelens krijgen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Huiduitslag als symptoom van stress

Dat een huidaandoening ook een symptoom kan zijn van stress, wordt vaak over het hoofd gezien. Het is namelijk, net als de andere stressklachten, een reactie van ons lichaam dat er een disbalans is. Dit kan zowel mentaal als fysiek zijn. Daarnaast kan er huiduitslag ontstaan bij een hormonale disbalans als gevolg van stress. Tenslotte heeft stress ook een negatieve invloed hebben op onze hormonen. De twee belangrijke hormonen oestrogeen en progesteron zijn dan uit balans. Zij zorgen voor onze mentale gezondheid en staan in verbinding met onze neurotransmitters, zoals serotonine. Kortom, het vermijden van veel stress kan een belangrijke rol spelen in het voorkomen of verhelpen van eczeem.

eczeem

 

Eczeem en ons immuunsysteem

Ons immuunsysteem houdt ons gezond en vitaal, maar ook beschermt het ons tegen virussen. Een zwak immuunsysteem kan ontstaan in tijden van stress of als gevolg van ongezonde voeding. Als het immuunsysteem niet goed werkt, kan er een ontstekingsreactie ontstaan, zoals eczeem. Wist je dat onze darmen de grootste invloed hebben op het immuunsysteem? Vaak is er dus een verband tussen de darmen en huiduitslag. Een huidaandoening kan een teken zijn van het lichaam dat de spijsvertering niet optimaal is. Daarnaast kunnen er andere darmproblemen zijn, zoals het prikkelbare darm-syndroom. Gezonde darmen en gezonde darmbacteriën staan dus aan de basis van een gezond immuunsysteem. Zo kun je goed voor jouw darmen zorgen met de juiste voeding, maar ook door beweging en ontspanning. En natuurlijk door het verminderen van stress. Om huidproblemen te voorkomen zorg je eerst voor een goed immuunsysteem. Wij geven jou hiervoor een aantal tips.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Eczeem behandelen op natuurlijke wijze

Eczeem behandelen doe je in op de eerste plaats op een natuurlijke manier. Wij geven je een aantal tips om jouw levensstijl te verbeteren voor een sterker imuunsysteem. Met een sterk immuunsysteem is er weinig kans op huidproblemen.

Pure, onbewerkte voeding

Eet veel (biologische) groente en fruit, vezels, goede vetzuren en eiwitten. Wees matig met suikers, zuivel, gluten, cafeïne en alcohol. Door de dag heen neem je gezonde snacks.

Probiotica en prebiotica

Met probiotica en prebiotica zorg je voor een gezonde darmflora. Neem vaker probiotische voedingsmiddelen, zoals kefir en kombucha. Zo zul je ook darmklachten gauw kunnen verhelpen.

Natuurlijke huidverzorging

Gebruik alleen natuurlijke huidverzorgingsproducten zonder toevoeging van chemische stoffen, zoals parabenen en sulfaten. Ook kun je pure producten gebruiken voor je huid, zoals amandel- of kokosolie of aloë vera.

Stress verminderen

Zoek manieren die jou kunnen helpen om stress te verminderen. Bijvoorbeeld door te delegeren kun je jouw werkzaamheden uitbesteden. Zo zorg je goed voor jezelf en dat is niet egoïstisch.

Voldoende beweging

Dagelijkse beweging komt jouw immuunsysteem ten goede. Bij voorkeur beweeg je buiten zodat je tegelijkertijd ook zonlicht opvangt en vitamine D. Een halfuur wandelen per dag kan al een verschil maken.

Genoeg slapen

Te weinig goede slaap heeft ook invloed op ons immuunsysteem. Door voor het slapen magnesium te nemen, kan het jouw nachtrust verbeteren.

Lichaam ontgiften

eczeem kan ook ontstaan als het lichaam teveel gifstoffen te verduren krijgt. Door het lichaam te ontgiften, versterk je het immuunsysteem. Dit doe je door het eten van groene groenten, maar ook door spirulina of chlorella te nemen.

Multivitamine nemen

Een mulitvitamine kan jouw immuunsysteem een handje helpen als dat nodig is, zoals in stressvolle perioden.

Ontspanning

Stress verminderen doe je ook door tijd te nemen voor genoeg ontspanning, zoals met meditatie. Ontdek daarnaast de heilzame werking van bosbaden.

Zonlicht

De zon geeft ons vitamine D, maar ook vermindert het stress en draagt het bij aan een betere hormoonbalans en de aanmaak van gelukshormonen.

eczeem

Huidproblemen vaak het gevolg van een zwak immuunsysteem

Eczeem kan vervelende klachten geven waarvan de oorzaak vaak onduidelijk is. Een belangrijke oorzaak van huidproblemen is echter een zwak immuunsysteem. Dit kan ontstaan door een tekort aan voedingsstoffen, maar ook door teveel gifstoffen in het lichaam. Daarnaast kan eczeem, net als netelroos, ontstaan als gevolg van teveel stress. Herken je de verschillende klachten als gevolg van stress? Het lichaam geeft in dat geval een ontstekingsreactie af, zoals eczeem. Met een gezonde levensstijl zorg je voor een goed werkend immuunsysteem en minder kans op huiduitslag. Zo geef je niet alleen prioriteit aan gezonde voeding, maar ook ga je op zoek naar manieren om stress te verminderen. Tenslotte komt dit jouw algehele weerstand altijd ten goede!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven