Zoeken

Zoeken sluiten

Een gezonde darmflora voor een gezond lijf

maandag 10 oktober 2022

Laten we het eens hebben over de darmflora. Een onderwerp dat een beetje in het taboe-hoekje zit, maar daarom niet minder belangrijk. Bovendien hoort het daar niet helemaal in thuis. Een gezonde darmflora is ontzettend belangrijk om je goed te voelen. Is hij uit balans, dan ga je dat snel merken.

Wat is de darmflora precies?

De darmflora is als het ware een verzamelnaam voor alle micro-organismen zoals bacteriën, gisten, schimmels, virussen en parasieten die in je darmen (kunnen) leven. Hoewel ‘leven’ niet de juiste benaming is als het gaat om virussen, want die leven niet echt. Maar ze kunnen wel een hoop narigheid veroorzaken! Misschien schrik je van het idee dat er schimmels, parasieten en virussen in je darmen leven. Ze komen echter bij veel mensen voor en zorgen meestal niet voor problemen. Dat doen ze pas als ze de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen en het er te veel worden.

darmflora virus

Het grootste deel van de bacteriën leeft in de dikke darm en een klein percentage leeft in de dunne darm. Het is zelfs zo dat als er teveel bacteriën in de dunne darm terecht komen, je daar last van gaat krijgen. Darmbacteriën zijn in de meeste gevallen niet per se goed of slecht. Het hangt er vanaf wáár ze zich bevinden (op de juiste plaats) en in welke aantallen ze aanwezig zijn.

Bacteriën die gunstig voor ons zijn omdat ze bepaalde vezels verteren die wij zelf niet kunnen verteren, kunnen ineens flinke klachten veroorzaken als het er teveel worden. Overigens ook als het er te weinig zijn: dan nemen namelijk andere bacteriën het over en dan is de balans zoek. Wederom: klachten. En die virussen? Sommigen zijn juist handig, want het zijn de vijanden van de bacteriën en kunnen er dus voor zorgen dat bepaalde soorten niet de overhand krijgen. Het is daarbinnen dus een gezellige boel!

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Klachten als de darmflora uit balans is

Wanneer de darmflora uit balans is ontstaan klachten. Bepaalde klachten komen veel voor: een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, constipatie of juist hele dunne ontlasting. Veel mensen nemen aan dat dit normaal is en je er gewoon mee moet leren leven. Niets is minder waar! Dit soort klachten wijzen erop dat er iets niet helemaal klopt. In een gezond lichaam zou de spijsvertering namelijk zonder pijn of ongemak moeten verlopen.

Nu kunnen er ook klachten zijn vanwege andere redenen. Allergische reacties op voeding, coeliakie of andere ernstige aandoeningen kunnen ook de oorzaak van darmklachten zijn. Ga daarom vooral naar de huisarts als je langdurige klachten hebt en blijf er niet mee rondlopen! Via bloed- en/of ontlastingsonderzoek kan er al veel uitgesloten worden.

darmflora klachten

Tips voor balans in je darmflora

In veel gevallen is er echter iets aan de hand met de darmflora. Er zijn veel oorzaken te bedenken, daarom is het ook ingewikkeld om de juiste oorzaak te achterhalen. Er zijn echter wel bepaalde adviezen die je al een heel eind op weg kunnen helpen en die de darmflora weer in balans kunnen brengen. En nogmaals: ga naar de huisarts als wat je zelf al geprobeerd hebt niets verandert en je nog steeds klachten houdt!

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Voeding

De eerste en meest logische stap om naar te kijken als het gaat om de darmflora is de voeding. Het begint al als baby. In eerste instantie krijg je als baby tijdens de geboorte een lading bacteriën mee van je moeder. Vervolgens worden je darmen langzaam aan ‘gevuld’ met bacteriën uit de omgeving en jawel: borstvoeding! Via de moedermelk komen gunstige soorten en hoeveelheden bacteriën meteen in het maag-darmkanaal van de baby terecht. Bij fles gevoede baby’s blijkt dat hun darmflora een andere samenstelling heeft dan borst gevoede baby’s. Maar ook bij de verzorging komt er van alles binnen via de huid van de ouders, het sabbelen aan alles wat binnen handbereik is, et cetera. Als een baby dan vaste voeding gaat eten komt er wederom een hele nieuwe lading bacteriën bij.

Sommige voedingsmiddelen hebben een positieve invloed op onze darmflora. Andere minder. Heb je darmklachten? Probeer dan eens één of meerdere van de volgende tips.

Goed kauwen

Speeksel mengt met het eten en zorgt voor de eerste stap in de vertering. Als je niet goed kauwt moet je lichaam verderop aan de slag met te grote stukken eten. Dit kan klachten veroorzaken. Zorg dus dat het voedsel in je mond geen stukken meer bevat voor je het doorslikt.

darmflora voeding

Eet pas als je écht honger hebt

Vaak eten we omdat het tijd is om te eten. Lunchpauze op het werk of tijd voor het avondeten. Als je echter eet terwijl je geen trek hebt dan is je lichaam nog niet bezig zich klaar te maken voor de vertering. Je maakt namelijk meer maagzuur aan als je honger hebt, wat de vertering uiteraard ten goede komt.

Zorg voor de juiste voedingsmiddelen

Snelle suikers zoals je die vindt in witbrood, koek, gebak, chips en andere snacks zijn een voedingsbron voor gisten, schimmels en bacteriën die je liever niet te veel te eten geeft. Vervang ze voor voeding met veel vezels, zoals bonen, noten, groenten en fruit. Deze vezels zijn bouwstenen die je darmflora in balans brengen. En vergeet ook niet de vloeibare suikers in frisdrank en vruchtensappen. Die tikken aan! Wees matig met alcohol en gefrituurde voedingsmiddelen. En deze is misschien niet zo populair, maar laat ook eens de koffie staan. Koffie kan de darmen ‘lui’ maken, waardoor je steeds koffie nodig hebt om überhaupt naar het toilet te kunnen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Verminder stress

Ook stress heeft een grote invloed op onze darmflora. Wanneer je in een stresstoestand verkeert wordt het sympathische zenuwstelsel actief. Dit zorgt ervoor dat je klaar bent om te vluchten of vechten. Handig als er een leeuw tegenover je staat, maar niet zo handig voor je spijsvertering. Door hormonen als adrenaline en cortisol wordt de vertering even op een lager standje gezet. Maar als die constant in een lager standje staat, kun je je eten dus niet goed verteren en krijgt je darmflora daar ook last van. Emotie-eten en stress-eten zijn dus geen goed idee!

Kijk wat jij als eerste kunt doen om je darmflora een handje te helpen. Heeft het weinig effect, kijk dan wat je nog meer kunt invoegen in je leven. En zoek hulp! Je hoeft het niet alleen te doen. De darmflora werkt samen en zo floreren wij mensen ook als we samenwerken.

 

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven