Zoeken

Zoeken sluiten

Buikpijn

woensdag 12 augustus 2020

Buikpijn: wat is de oorzaak en wat kun je doen tegen buikpijn?

Buikpijn is erg vervelend en kan verschillende oorzaken hebben. Zo hebben we al eerder artikelen geschreven die gerelateerd zijn aan dit onderwerp waar we het hebben over last van je buik door stress, een misselijk gevoel door stress en maagpijn door stress. Stress kan dus een grote invloed hebben, maar het is zeker niet de enige oorzaak van pijn in je buik. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van buikpijn na het eten, of buikpijn omdat je zwanger bent. Wat te doen tegen buikpijn? En wat doe je bij aanhoudende buikpijn? We delen er graag meer over!

Oorzaken buikpijn

Wanneer je pijn in je buik ervaart is het op de eerste plaats belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Er zijn namelijk veel verschillende factoren die deze pijn kunnen veroorzaken, op de website van de Maag Lever Darm stichting worden veelvoorkomende oorzaken vermeld, zowel de lichamelijke oorzaak als de psychische oorzaak. Een aantal daarvan zijn:

  • Verstopping of diarree
  • Voedselallergie of -overgevoeligheid
  • Gevoelige maag of darmen
  • Buikgriepvirus
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS)
  • Blaasontsteking
  • Menstruatie
  • Omdat je zwanger bent

Buikpijn zwanger

Als je kijkt naar het psychische vlak en de leefstijl kunnen er ook verschillende oorzaken zijn die voor pijn in je buik zorgen, denk aan:

  • Te weinig slaap
  • Stress en spanning
  • Te veel eten of te snel eten
  • Te vet of gekruid eten
  • Intensieve lichamelijk inspanning kort na het eten

Buikpijn na eten

Wanneer je buikpijn na het eten ervaart kan het zijn dat je iets verkeerds gegeten hebt of dat je teveel of te snel hebt gegeten. In veel gevallen gaat het na het eten vanzelf weer over wanneer het eten wat gezakt is. Dit gaat vaak gepaard met winderigheid, boeren en een opgeblazen buik. Wanneer je regelmatig pijn hebt na het eten van bepaalde voeding kan het slim zijn om dat ingrediënt tijdelijk uit je voedingspatroon te halen om te achterhalen of het dan minder is. Ook kun je na het eten last hebben van buikpijn en misselijk zijn, bijvoorbeeld omdat je iets hebt gegeten wat niet meer goed was of door buikgriep.

Het is belangrijk om gevarieerd en gezond te eten. Op deze manier krijg je altijd voldoende vitaminen en mineralen binnen en de kans op buikpijn na het eten is kleiner.

Buikpijn na eten

Buikpijn na eten en stress

Ook als je stress ervaart kun je na het eten pijn in je buik ervaren. Door stress kun je last krijgen van een brok in je keel waardoor eten al moeizamer gaat en daarbij heeft stress invloed op de werking van maag en darmen wat ook van invloed kan zijn. Door darmproblemen kun je ook buikpijn in je onderbuik ervaren.

Stress zet het spijsverteringssysteem op pauze omdat dit systeem niet belangrijk is op het moment dat er gevaar is en het lichaam wil alle energie gebruiken om te vechten of vluchten. Doordat de maag en darmen trager functioneren kun je dus last krijgen van buikpijn of misselijk zijn, maar je kunt ook buikpijn in je onderbuik ervaren.

Aanhoudende buikpijn

Als je last hebt van aanhoudende buikpijn is het van groot belang om de oorzaak te achterhalen. Om te ontdekken of stress de boosdoener van deze pjin is, kun je onze gratis burn-out test doen. Na het invullen van 50 vragen krijg je een duidelijk inzicht in jouw stresslevel en weet je dus of buikpijn door stress wordt veroorzaakt of niet.

Als dit het geval is raden we je aan om stress te verminderen in jouw leven. Zodra stress vermindert zal ook de aanhoudende buikpijn of buikpijn in je onderbuik afnemen. Een burn-out coach bij jou in de buurt kan je hierbij helpen.

Wanneer stress niet de oorzaak is van pijn in je buik, is het belangrijk om verder te zoeken. Het kan dan bijvoorbeeld zijn dat je een voedselintolerantie of -allergie hebt, het prikkelbare darm syndroom of buikgriep. Je kunt bij je huisarts informeren over aanhoudende buikpijn zodat de huisarts je kan adviseren welke stappen je kunt ondernemen.

Wat te doen tegen buikpijn? 3 Praktische tips

Wanneer je vaak pijn in je buik hebt zoals buikpijn in je onderbuik of aanhoudende buikpijn, vraag je jezelf waarschijnlijk af: “wat te doen tegen buikpijn?”. Onderstaande tips kunnen ervoor zorgen dat pijn minder wordt.

1. Eet op vaste momenten en eet kleine porties

Om je spijsverteringssysteem wat meer rust te bieden kan het helpend zijn om op vaste momenten, kleine porties te eten en ook de tijd te nemen om rustig te eten. Je kunt de drie vaste eetmomenten (ontbijt, lunch, diner) vastzetten en daartussen kun je drie momenten plannen voor een tussendoortje. Door kleine porties te eten en ook echt de tijd te nemen om ontspannen te eten kan je lichaam het eten beter verteren waardoor je mogelijk geen of minder pijn in je buik ervaart.

2. Drink voldoende water

Om alles in je lichaam soepel te laten verlopen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Zeker wanneer je last hebt van buikpijn en misselijk bent waardoor je moet overgeven of last hebt van diarree is het van groot belang dat je genoeg water drinkt. Drink 1,5 tot 2 liter water per dag. Probeer dranken met alcohol, cafeïne, suiker of koolzuur te vermijden. Water of cafeïnevrije thee zijn de beste opties. Drink bijvoorbeeld thee met verse gember, kamille thee of verse munt thee.

verse thee

3. Wat te doen tegen buikpijn? Blijf in beweging!

Hoewel bewegen lastig kan zijn als je pijn hebt is het wel een belangrijke factor om aanhoudende buikpijn of buikpijn in je onderbuik te verminderen. Bewegen is namelijk niet alleen voor je lichaam goed maar ook voor je spijsverteringskanaal. Ga dagelijks wandelen, beoefen yoga, fiets regelmatig een rondje of zorg dat je op een andere manier kunt sporten. Lichaamsbeweging bevordert namelijk de werking van de darmen. Tevens is beweging een goede manier om stress te verminderen.

Buikpijn en misselijk: achterhaal de oorzaak

Het belangrijkste blijft om de oorzaak van de pijn te achterhalen zodat je ook gericht actie kunt ondernemen. Wanneer stress de oorzaak is, is het dus belangrijk om stress te verminderen in je leven. Hierdoor zal automatisch ook de pijn in je buik afnemen. Wij kunnen hierbij ondersteuning bieden middels wandelcoaching. Samen met een coach wandel je door mooie natuurgebieden en leer je hoe je het beste kunt omgaan met stress.

Wanneer stress niet de oorzaak is, is het belangrijk om te informeren bij je huisarts omdat er dan mogelijk iets anders aan de hand is. Neem de klachten serieus en blijf er niet te lang mee rondlopen voordat het mogelijk erger wordt.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven