Liberi Liberi

Zoeken

Zoeken sluiten

Gezonde snacks

zondag 11 april 2021

Gezonde snacks bij Stress en Burn-Out: 5 Makkelijke voorbeelden

Gezond eten is voor iedereen belangrijk. Maar als je veel stress ervaart of een burn-out hebt en daardoor uitgeput bent geraakt, is dit wel iets wat je prioriteit mag geven. Toch kan dit een hele opgaven zijn. Want als je een burn-out hebt, is soms een boodschappenbriefje schrijven al een uitdaging. Laat staan boodschappen doen en allerlei gezonde recepten maken. Als het gaat om snacks en tussendoortjes kan het soms lastig zijn een verantwoorde keuze te maken – zeker wanneer je bijvoorbeeld last hebt van emotie eten. We willen je daarom graag wat inspiratie bieden voor gezonde snacks bij stress en burn-out. Wellicht wordt het op deze manier wat makkelijker om een gezonde en verantwoorde keuze te maken.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Gezonde snacks bij stress en burn-out: waar let je op?

Het makkelijkste is om tussendoortjes en snacks kant-en-klaar te kopen in de supermarkt. Repen of koeken waar met grote letters ‘minder suiker’ of ‘verantwoorde keuze’ op staat zijn niet per definitie gezond. In tegendeel, dit is vaak slechts een marketingtruc zodat jij niet eens meer naar de ingrediënten kijkt en meteen overtuigd bent van je gezonde keus. Als je kant-en-klare repen, koeken of andere snacks wilt kopen is het van groot belang ook de ingrediëntenlijst te bekijken. Maar waar let je dan op? Wat belangrijk is om te checken is onder andere hoe veel suiker het bevat (dit kun je beter zo laag mogelijk houden om suiker dips te voorkomen), en hoeveel E-nummers en toegevoegde stoffen er inzitten.

Een aantal merken die verantwoorde tussendoortjes produceren zijn: Nakd, Roo’bar en Rude Health. Deze producten zijn vaak wel wat prijziger. Echter zijn er ook veel gezonde snacks voor bij stress en burn-out die je zélf kunt maken of waarvan je enkel losse producten hoeft te kopen in plaats van meteen een kant-en-klare reep of koek.

Gezonde snacks bij stress en burn-out

Gezonde snacks, wat is belangrijk?

Voor iedereen, maar zeker als je last hebt van stress, is gezonde voeding echt heel belangrijk. Het is daarom aan te raden om zo gezond en vers mogelijk te eten; fruit, groenten of een handje noten tussendoor is een prima keuze. Hierdoor krijg je de juiste voedingsstoffen binnen waar je lichaam iets mee kan. Juist omdat je al weinig energie hebt is het belangrijk je lichaam stoffen te geven waar het iets mee kan. Voeden in plaats van vullen. Ook fijn is dat de juiste voedingsstoffen ook direct helpen om je weerstand te verhogen.

5 Voorbeelden van gezonde snacks bij stress en burn-out

Je kunt het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt bijvoorbeeld gezonde, verantwoorde koekjes of cakes bakken, maar simpel een appel met pindakaas is óók verantwoord. We hebben een aantal voorbeelden van gezonde snacks bij stress en burn-out voor je uitgewerkt zodat je wat inspiratie hebt. Kijk wat jou aanspreekt en ga vooral eens uitproberen!

1.     Appel of banaan met pindakaas

Snijd de appel in stukjes en dip dit in de pindakaas. Bij een banaan kun je de pindakaas met een lepel of mes op de banaan smeren en het vervolgens opeten.

Meer trek? Dan kun je ervoor kiezen om een rijstwafel te beleggen met pindakaas en banaan of appel. Dan krijg je net wat meer binnen.

Fruit als snack kan er soms voor zorgen dat je al snel daarna weer trek hebt. Daarom is het slim om fruit te combineren met gezonde vetten en eiwitten, zoals in dit geval: pindakaas. Je zult merken dat je langere tijd een verzadigd gevoel hebt. Kies het liefste wel voor 100% pindakaas waar verder niets aan is toegevoegd. Ook als je meer wilt bewegen of het sporten weer wilt oppakken is banaan met pindakaas een verantwoorde en gezonde snack!

Voorbeelden van gezonde snacks bij stress en burn-out

2.     Een schaaltje yoghurt met fruit

Griekse yoghurt, soja yoghurt of gewone yoghurt het kan allemaal. Doe de yoghurt in een schaaltje, snijd wat vers fruit en doe dit in de yoghurt. Wat ook lekker is, is om het fruit eerst even op te warmen. Je kunt er eventueel nog wat honing of agave siroop doorheen doen als je het wat zoeter wil hebben.

Ook hier heb je weer een combinatie met fruit waardoor je langer een verzadigd gevoel blijft houden. Het is makkelijk klaar te maken én verantwoord.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

3.     Een handje noten

Noten bevatten gezonde vetten en voedingsstoffen waar het lichaam wat aan heeft. Een handje ongezouten noten mogen dus zeker in het rijtje van gezonde snacks bij stress en burn-out. Zorg er wel voor dat je het bij een handje noten houdt, want als je er veel van eet krijg je ook weer erg veel vetten binnen waardoor je weer kunt aankomen. Door de vetten en voedingsstoffen zorgt een handje noten voor een verzadigd gevoel. Wil je liever wat meer variatie? Eet er dan een klein blokje, extra pure chocolade bij. Heerlijk!

Een handje noten

4.     Rauwe groenten met hummus

Voldoende groenten eten is voor velen een uitdaging. Toch kan dit een prima tussendoortje zijn, zeker als je het bijvoorbeeld combineert met hummus! Snijd groenten zoals wortel, paprika en komkommer in de lengte zodat je ze makkelijk kunt dippen. Hummus kun je kant-en-klaar kopen maar het is ook eenvoudig zelf te maken. Bekijk bijvoorbeeld dit recept eens, het is supermakkelijk te bereiden én een stuk verantwoorder dan een de variant uit de supermarkt.

5.     Zoete aardappel frietjes

Liever zin om iets warms te snacken? Dan zijn zoete aardappel frietjes een prima keuze! Je kunt deze bakken in een pan, in de oven of in de airfryer. Zoete aardappel zit bomvol gezonde voedingsstoffen en is dus zeker een verantwoorde keuze. Daarnaast zijn zoete aardappelfrietjes ook echt heel erg lekker. Let wel op met de saus die je gebruikt. Je kunt de zoete aardappel friet zelf maken, maar als je hier geen energie voor hebt kun je ook zoete aardappel friet kopen in de supermarkt.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Gezonde snacks bij stress en burn-out, wat is jouw favoriet?

Gezond eten kan een uitdaging zijn bij stress en burn-out. Juist als je weinig energie hebt en moeite hebt met het houden van overzicht kan boodschappen doen en koken lastig zijn. Probeer gezond eten daarom altijd zo simpel mogelijk voor jezelf te houden. In onze blog veel of weinig eten bij een burn-out lees je handige tips om gezond eten makkelijker te maken. Wanneer je aan je burn-out herstel gaat werken, zul je merken dat ook koken en gezond eten weer makkelijker wordt. Wil je graag hulp bij je herstel? Een burn-out coach kan je hier goed bij begeleiden zodat jij weer sterker in je schoenen komt te staan, meer energie ervaart en daardoor ook makkelijker, gezond kunt eten.

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking, of doe gratis onze burn-out test om duidelijk inzicht te krijgen in jouw stressniveau.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven