Zoeken

Zoeken sluiten

E621 smaakversterker

maandag 15 februari 2021

Veel mensen weten wat E621 is. Er wordt veel naar deze stof gezocht op Google, vanwege de zorgen of deze stof mogelijk gevaarlijk is. Het is een smaakversterker, wat vooral terug te vinden is in veel hartige gerechten. Nadat veel consumenten hun zorgen hadden geuit, hebben producenten E621 uit veel producten verwijderd. In dit stuk leg ik uit wat E621 precies is, we kijken naar of de stof gevaarlijk of ongezond is, en ik geef een aantal tips wat betreft het uitkiezen van de juiste voeding in de supermarkt.

Voordat je verder leest wil ik wel aangeven dat ik geen voedingsexpert ben. Onderstaande informatie baseer ik op betrouwbare bronnen.

Wat zijn E-nummers?

Er zijn veel E-nummers. Ze verwijzen naar conserveermiddelen, kleurstoffen, smaakstoffen of verdikkingsmiddelen die veilig bevonden zijn. De E staat voor Europa, dus het zijn stoffen die in de Europese Unie veilig zijn bevonden voor consumptie. Soms geldt er wel een aanbevolen dosering. De stoffen zijn onderzocht in opdracht van de Europese Voedselautoriteit EFSA. Een onafhankelijk commissie checkt of het onderzoek goed is uitgevoerd en de toevoegingen daadwerkelijk veilig zijn. Enkele bekende E-nummers zijn E300 – Vitamine C; E960 – stevia en E951 – aspartaam. Aspartaam  had in het verleden – ten onrechte – een slechte naam. De stof zou kankerverwekkend zijn, maar dat blijkt niet het geval.

We associëren E-nummers met ‘onnatuurlijk’, maar in een tomaat zitten bijvoorbeeld al 15 E-nummers en in een gekookt eitje zit onder andere lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Een E-nummers is dus niet altijd een synthetische of kunstmatige stof.

E621 gevaarlijk

Wat is E621?

E621 is een smaakversterker, ook wel mononatriumglutamaat (MSG). In de oosterse keuken heet deze stof ve-tsin, maar dan is de stof afkomstig van zeewier. MSG is de kunstmatige variant. Het is een hulpstof die de smaak verbetert van bijvoorbeeld worst en bouillon. Het zorgt voor de ‘umamismaak’ in vlees, vis, kaas, champignons en hartige snacks. Hierdoor is er minder zout nodig. Aangezien een te hoge consumptie van zout de bloeddruk kan verhogen, wordt E621 weleens toegevoegd om zo het percentage zout te verminderen.

Glutamaat is een van de twintig aminozuren waaruit eiwitten bestaan; het zit dan ook in vrijwel elke maaltijd. Via een chemisch proces wordt mononatriumglutamaat  gewonnen uit plantaardige producten. Het witte poeder versterkt de smaak die al in voeding aanwezig is.

E621 wordt weleens anders genoemd, bijvoorbeeld:

  • Ajinomoto
  • Natriumglutamaat
  • L-glutamaat
  • Glutamaat
  • Glutamaatzuur
  • Mononatriumglutamaat
  • Monohydraat glutamic acid
  • Gehydrolyseerd eiwit

E621 is chemisch gezien een andere stof dan glutaminezuur en glutamaat, ook al worden deze namen vaak door elkaar heen gebruikt.

E621 gezond

Smaakversterker E621: gevaarlijk en ongezond?

Gemiddeld krijgen mensen 0,55 gram E621 per dag binnen; mensen krijgen over het algemeen pas klachten van MSG als ze meer dan 3 gram per dag consumeren. Die hoeveelheid kun je halen wanneer je bijvoorbeeld een diepvriespizza eet, met nog wat andere producten waar veel MSG in zit.

Je kunt niet allergisch zijn voor E-nummers. Er bestaat wel een intolerantie voor sulfiet (E220 t/m E228). Dat is een conserveermiddel. Wanneer je astma hebt, dan kun je last krijgen, bijvoorbeeld na het drinken van een fles wijn.

Er zijn een aantal klachten in verband gebracht met het binnenkrijgen van te veel E621: hoofdpijn, een hoge bloeddruk, toename van insuline en ‘Chinees restaurant syndroom’. De laatste verwijst naar het feit dat Chinese restaurants soms veel MSG toevoegen. Dat wordt in verband gebracht met misselijkheid, zweten, hartkloppingen, tintelingen en zwakheid. Om klachten te krijgen, moet je een hoge dosis MSG binnenkrijgen.

E621 wordt vaak toegevoegd aan voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals gebak, snacks, bouillon en kant-en-klaarsoepen en -sauzen. Het is dan ook verstandig hier niet te veel van te eten. Dat komt je algehele voedingspatroon ten goede.

De publieke perceptie

Consumenten zijn al jaren sceptisch over E-nummers. De E staat voor ‘veilig’, maar consumenten zijn toch bang dat deze stoffen ongezond of zelfs gevaarlijk zijn. De voedingsindustrie is dan ook E-nummers aan het verwijderen uit voeding.

Voedselexpert Martijn Katan schreef het boek ‘Voedingsmythes’. Mythe 33 gaat over E621. Uit studies blijkt dat mensen zich na een placebo niet beter of slechter voelen dan na het eten van een maaltijd met E621. Volgens Katan is het aantal mensen met een echte gevoeligheid zeldzaam.

Toch denkt 62 procent van de bevolking dat E-nummers of toevoegingen slecht zijn voor je gezondheid. De klant is koning, dus bedrijven als Honig en Albert Heijn hebben besloten veel producten E-nummer vrij te maken. Denk hierbij aan chips, bouillonblokjes, soepen, oosterse kruidenpasta’s en boemboes. De smaak die eerst van E621 kwam, komt nu van specerijen, gistextract of natuurlijke aroma. Deze bevatten ook E621, alleen hoeft dat niet op het etiket vermeld te worden.

In principe is dit geen slechte ontwikkeling. Er zijn mensen die wat symptomen kunnen ontwikkelen na het eten van E621, dus het vervangen van de stof zou hen kunnen helpen. Toch lijken de producenten wat doorgeschoten in hun reactie, aangezien E621 in principe veilig bevonden is.

E621 smaakversterker

Conclusie

Als E621 niet op het etiket vermeld staat, dan kan het nog wel in het product zitten dat je aanschaft. Maar je hoeft hoe dan ook niet te vrezen voor de E-nummers. Hoewel veel consumenten vrezen voor de stoffen, blijkt uit onderzoek dat ze ongevaarlijk zijn. Dat ze tóch uit veel voedingsmiddelen zijn verwijderd, dat heeft te maken met het fenomeen ‘klant is koning’.

Een reden om E621 te vermijden is er wel: je wilt graag precies proeven hoe je eten echt smaakt, zonder een kunstmatige versterking van de smaak met MSG. Als je dat wilt, koop dan voornamelijk producten zonder etiket: groenten, fruit, peulvruchten, vis, noten… Voor je gezondheid is dan hoe dan ook een wijs besluit.

Als je op het internet gaat zoeken naar E621 en heftige symptomen, dan zul je genoeg vinden. Alle meningen en ervaringen zijn vertegenwoordigd op het internet. Hierbij is het raadzaam je eigen visie grotendeels te baseren op wetenschappelijke studies. Als je twijfelt, kies dan voor de basisbeginselen van gezonde voeding: eet gevarieerd, natuurlijk, veel groentes, eiwitten, noten, vis en gezonde vetten. Dan ben je behoorlijk op de goede weg.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven