Zoeken

Zoeken sluiten

Aspartaam: een gevaar voor je gezondheid?

maandag 24 januari 2022

Aspartaam: een gevaar voor je gezondheid?

Aspartaam is een chemische toevoeging en wordt vaak gebruikt als vervanger voor suikers. Zo vindt je het bijvoorbeeld in suikervrije frisdrank en als zoetstof voor koffie of thee. Daarnaast vindt je het in nog veel meer producten die aantrekkelijk lijken omdat ze suggereren ‘suikervrij’ te zijn. We zijn tenslotte steeds vaker op zoek naar suikervrije alternatieven om bijvoorbeeld overgewicht te voorkomen. Daarnaast kunnen suikers leiden tot meer stress omdat het ons stresshormoon cortisol verhoogt. Dit willen we liever voorkomen. Toch is ook aspartaam als suikervrije zoetstof geen goed idee. Het blijkt namelijk giftig te zijn voor je gezondheid. In dit blogartikel lees je meer over de gezondheidseffecten van aspartaam. Wat doet het met je lichaam? En met je brein? Kortom, aspartaam blijkt schadelijk en wil je liever vermijden.

aspartaam

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een fabrieksmatig geproduceerde zoetstof. Het wordt ook wel het additief E951 genoemd. Het wordt gebruikt als alternatief voor gewone suiker. Hoewel het 180x zoeter is dan gewone suiker, bevat het veel minder calorieën dan suiker. Het wordt dan ook veelvuldig gebruikt in ‘suikervrije’ producten, zoals zoetjes en chocolade. Daarnaast is het een veel gebruikt additief in light frisdranken. Zo wordt aangenomen dat het gunstiger zou zijn voor je gewicht, maar is dit ook echt zo?

Is aspartaam slecht?

Waarom kun je aspartaam beter vermijden? Het is, net als E621, een giftig additief gebleken voor zowel lichaam als geest. Het kan namelijk verstoringen geven in ons hele systeem. Denk bijvoorbeeld aan darmproblemen, zoals diarree, maar ook kunnen er mentale klachten zijn. Wist je bovendien dat deze zoetstof juist de eetlust en de behoefte naar (meer) zoet kan verhogen? Dit is niet bevorderlijk voor de bloedsuikerspiegel, maar ook niet voor het behoud van een gezond gewicht. Producten met aspartaam geven geen verzadigd gevoel waardoor de kans op overeten bestaat. Door het eten van aspartaam blijft je lichaam om meer zoetigheid vragen. Tenslotte kan er een tekort aan voedingsstoffen ontstaan, want het lichaam wil deze giftige stof gaan afbreken en dat vergt veel energie van je lichaam.

Aspartaam en gezondheidsklachten

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Aspartaam en onze hersenen

Aspartaam kan de aanmaak van onze  neurotransmitters, zoals serotonine beperken. Dit kan leiden tot verschillende mentale problemen. Denk bijvoorbeeld aan concentratieproblemen, prikkelbaar zijn of stemmingswisselingen hebben. Daarnaast kan er sprake zijn van en angstgevoelens of zelfs depressieve gevoelens en uitingen van woede.

Invloed op cortisol

Aspartaam laat ons cortisol gehalte stijgen wat de kans op vrije radicalen verhoogt. Dit maakt ons vatbaarder voor oxidatieve stress. Daarnaast is gebleken dat aspartaam het glutathion gehalte in onze hersenen laat afnemen. Glutathion is onze belangrijkste antioxidant. Bovendien kan het de opname van magnesium bemoeilijken; een onmisbaar mineraal om stressbestendig te kunnen blijven en beter te kunnen slapen.

Waar zit aspartaam in?

Aspartaam wordt gebruikt als zoetstof ter vervanging voor suiker. Gebruik jij weleens zoetjes in je koffie in plaats van suiker? Daarnaast bevatten nog meer producten aspartaam, zoals deze:

  • Light frisdrank
  • Suikervrije chocola
  • Ontbijtgranen (ook voor kinderen)
  • Suikervrije kauwgom
  • Jams en ander broodbeleg
  • Kant-en-klare soepen
  • Suikervrije yoghurt of melkdrankjes

Zoals je ziet, kun je aspartaam aantreffen in verschillende producten zonder dat je je daar bewust van bent. Dit zijn veelal de voorverpakte en bewerkte producten. Het is dan ook aan te raden om altijd zorgvuldig de ingrediëntenlijst van het product te lezen. Het is een goedkope smaakversterker/zoetmaker. ‘Suikervrij’ of ‘light’ klinkt misschien beter, maar dat is het dus niet.

aspartaam

Waarom aspartaam vermijden?

Aspartaam is schadelijk gebleken voor je gezondheid. Zo werkt het ontstekingsbevorderend in het lichaam en kan het zelfs de kans op kanker vergroten. Aspartaam zou je moeten vermijden om de volgende serieuze bijwerkingen:

  • Weinig energie doordat aspartaam chronisch vermoeid kan maken.
  • Toename van chronische stress in het lichaam.
  • Zwak immuunsysteem; het bemoeilijkt de opname van voedingsstoffen.
  • Problemen met de spijsvertering, want het verstoort de darmflora.
  • Deze chemische zoetstof is een hormoonverstoorder: hormonale disbalans van de hormonen oestrogeen en progesteron.
  • Verstoorde bloedsuikerspiegel en kans op diabetes (net als suiker).
  • Meer kans op hart- en vaatziekten bij zowel mannen als vrouwen.
  • Gedrags- en leerproblemen (ook bij kinderen).
  • Geheugenproblemen, zoals geheugenverlies en zelfs Alzheimer.
  • Meer kans op uitingen van agressie.
  • Vergroot de kans op depressiviteit.
  • Overgewicht doordat het de eetlust verhoogt.
  • Menstruatieproblemen en verhoogde kans op PMS klachten.
  • Slaapproblemen door een onstabiele bloedsuikerspiegel.
  • Vergroot de kans op bijnieruitputting (bijnieren produceren cortisol).
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is een goed alternatief als je van zoet houdt?

Toch behoefte aan een beetje zoet? Liever kies je dan, met mate, voor honing of ahornsiroop. Koffie kun je ook zoeten met plantaardige melk, dat is van zichzelf al zoeter dan gewone melk.  Kokosbloesemsuiker, kaneel of vanille zijn ook gezondere alternatieven. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke suikers. Frisdranken kun je vervangen door bruisend water met fruit of kruiden Neem geen kant-en-klare ontbijtgranen, maar maak je eigen granola of neem pure havermout. Deze vul je zelf aan met fruit, noten en zaden. In plaats van gezoete yoghurt, neem je pure naturel yoghurt en voeg je zelf fruit en honing toe.

Zorg daarnaast dat je altijd gezonde snacks en water bij je hebt. Zo voorkom je dat je onderweg alsnog de verkeerde producten kiest die aspartaam of veel suikers bevatten. Lees de etiketten en koop zoveel mogelijk pure, onbewerkte producten. Zo is de kans klein dat je aspartaam of verborgen suikers binnenkrijgt. Wen jezelf aan het eten van minder zoetigheid.

aspartaam

Eet puur en lees de etiketten 

Aspartaam is een chemische zoetstof met ernstige bijwerkingen. Wist je dat dit additief het metabolisme van de hersenen van dieren beïnvloedt? Het wordt gebruikt voor suikervrije of light producten. Aspartaam wordt zo gepromoot dat je van suiker dik wordt en niet van aspartaam doordat het vrijwel geen calorieën bevat. Minder suiker eten is een gezondheidsadvies, maar kiezen voor aspartaam als suikervervanger blijkt geen goed idee. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat aspartaam overgewicht juist bevordert. Daarnaast laat het ons stresslevel toenemen. Dit komt doordat het onze hersenen negatief beïnvloedt. Zo vergroot het bijvoorbeeld de kans op geheugenproblemen. Kortom, kies voor onbewerkte producten, versterk je immuunsysteem en laat aspartaam links liggen.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven