Zoeken

Zoeken sluiten

Kort lontje

vrijdag 24 juli 2020

Een kort lontje maakt je onvoorspelbaar. Iemand hoeft maar iets verkeerds te doen of te zeggen en je ontploft. Waarom? Voor de ander is het vaak een raadsel, maar voor jezelf misschien ook. Niemand wil een kort lontje hebben. Het is allemaal in beginsel echt geen ramp, maar vervelend is het wel. Voor jou en voor anderen. Het leidt namelijk vaak onnodig tot problemen of vervelende situaties. Problemen en situaties die voorkomen hadden kunnen worden als je gewoon rustig had gereageerd. Maar op de een of andere manier lukt dat je niet. Dat maakt het frustrerend. Hoe komt het precies dat je een kort lontje hebt en kan stress hiervan de oorzaak zijn?

Een kort lontje is iets dat zeer veel mensen af en toe ervaren. Het is een vorm van prikkelbaar gedrag die goed te verklaren is. Er is meestal ook helemaal niet zoveel voor nodig. Iedereen die een paar nachten achter elkaar slecht slaapt, merkt vaak wel dat hij/zij snel geïrriteerd raakt. Gaat het even niet zoals je wilt, dan kun je buitensporig reageren. Achteraf zul je vaak erkennen dat je reactie overtrokken was. Maar dan is het soms al te laat.

kort lontje

Hoe vaak heb jij eigenlijk een kort lontje?

Heb jij vaak last van een kort lontje? Wat is hiervan dan de oorzaak? Bij sommige mensen zit het in hun karakter. De een is nu eenmaal geduldiger dan de ander, of toleranter. Sommige mensen hebben nu eenmaal altijd een kort lontje en dat is iets dat je het beste maar kunt accepteren. Als jij zelf altijd een kort lontje hebt, is dat waarschijnlijk ook iets dat je omgeving van jou weet en accepteert. Het hoort bij jou. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen.

Als je een kort lontje hebt, maakt dit je heus geen slecht mens. De meeste mensen met een kort lontje weten namelijk ook wel van zichzelf dat zij hier last van hebben. Het moet ook niet groter gemaakt worden dan dat het is.

Is het reden tot zorg?

Een kort lontje is in principe helemaal geen reden tot zorg. Natuurlijk is het iets waar je doorlopend aan kunt proberen te werken. Het is altijd goed om te proberen je minder flatteuze eigenschappen te verbeteren. Maar we zijn allemaal wie zij zijn. De ene persoon heeft last van aan kort lontje, de ander word snel emotioneel, en weer een ander is altijd veel te pessimistisch. Niemand is perfect.

Het is echter interessant om te kijken naar de reden van jouw korte lontje. Heb je hier altijd last van gehad, of is het een probleem van de afgelopen tijd? Wanneer dit zich recent of in de loop der tijd ontwikkeld heeft, kan het misschien wel het gevolg zijn van stress. Te veel stress kan zich op tal van manieren uiten. Hoe het zich uit, verschilt per persoon. Prikkelbaar worden, of boos worden om niets, is echter iets dat bij veel mensen voorkomt en dat is goed te verklaren. Stress voelt gewoon niet goed. Het kost een hoop energie. Dit kan ervoor zorgen dat je gedrag verandert en je minder kunt hebben.

Heb jij het vermoeden dat jij een kort lontje hebt door stress, dan is dit iets om serieus te nemen. Wie vaker blogs van Liberi leest, weet wat wij in dergelijke gevallen vaak zeggen: je korte lontje is niet het probleem: stress is het werkelijke probleem. Dat je weinig kunt hebben, is het gevolg van te veel stress.

Waarom heeft stress zo’n sterke invloed?

Stress is – helaas – erg krachtig. Stress heeft het vermogen om je zowel lichamelijk als mentaal sterk te beïnvloeden. Waarom heeft stress zo’n grote impact op hoeveel je kunt hebben en hoe je reageert in bepaalde situaties? Met andere woorden: hoe kan het dat stress een kort lontje veroorzaakt? Om het antwoord te vinden, dien je te kijken naar arousal. Arousal is de mate waarin je lichaam reageert op stress. Om stress te ervaren, hoef je namelijk zo goed als niets te doen: je lichaam reageert automatisch. Zo worden er hormonen als adrenaline en cortisol aangemaakt. Die hormonen heb je hard nodig wanneer er sprake is van gezonde stress. Bij gezonde (of noodzakelijke) stress zorgen deze stoffen ervoor dat je lichaam en geest scherp zijn.

Bij ongezonde stress worden deze hormonen ook aangemaakt, maar je lichaam kan hier niets mee. De hormonen worden niet gebruikt en kunnen onvoldoende worden afgebroken. Dit zorgt ervoor dat je systeem helemaal “aan” staat, terwijl dit niet nodig is. Dat kan je extra prikkelbaar maken en kan er onder andere in resulteren dat je een kort lontje hebt. Het verklaart direct ook waarom je daar lang niet altijd iets aan kan doen.

Pak de stress aan en je korte lontje verdwijnt ook

Wanneer stress de oorzaak is van je korte lontje, kun je door stress aan te pakken er ook voor zorgen dat je tolerantiegrens verbetert. Je kunt gerichte oefeningen uitvoeren om rustiger te worden en meer te ontspannen. Een kort lontje door stress is een teken dat je lichaam energie niet goed kwijt kan. Toch moet dit gebeuren. Kan het niet goedschiks, dan kwaadschiks. Zorg ervoor dat je een goede uitlaatklep hebt. Heb jij veel last van irritatie, ben je snel geprikkeld of loop je constant gefrustreerd rond? Probeer dan lekker fysiek bezig te zijn. Ga sporten, bijvoorbeeld een lekker stuk hardlopen. Hierdoor komen gelukshormonen vrij waardoor jij je een stuk beter zult voelen. Ook help je op deze manier stress effectief je lichaam uit.

Ook goede ontspanning kan ervoor zorgen dat je minder last krijgt van een kort lontje. Pak bewust momenten om te ontspannen en maak gebruik van ontspanningsoefeningen. Mindfulness, yoga en meditatie zijn prima manieren om je lichaam en geest te kalmeren. Je zult echt merken dat dit helpt. Helpt dit niet, dan kun je altijd bij de coaches van Liberi terecht voor professionele hulp. Diepgewortelde stress kun je wellicht niet zelf verhelpen. Met behulp van een professionele coach kan dit wel. Wanneer je lekkerder in je vel zit en je meer kunt hebben zonder direct te emotioneel of heftig te reageren, wordt het leven een stuk leuker. Voor jou en voor anderen.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven