Zoeken

Zoeken sluiten

Lifestyle veranderingen tegen stress

dinsdag 21 juli 2020

In deze blog kijken we naar de lifestyle veranderingen tegen stress. Hierbij focus ik mij op enkele belangrijke levensgebieden waarop mensen vaak stress ervaren. Stress is hardnekkig, dat weet je. Wat je misschien ook weet, is dat je zelf grote invloed uit kunt oefenen op je stress. Natuurlijk: niemand ervaart stress voor de lol of stuurt hier bewust op aan. Er zijn vaak echter wel stappen die je kunt zetten om stress te verminderen.

Lifestyle veranderingen tegen stress: dat klinkt misschien een beetje populair, maar toch komt het hier vaak op neer. Er zijn gevallen van stress waar je niet veel tegen kunt doen. Maar over het algemeen geldt dat wanneer stress wordt veroorzaakt door iets wat jij doet, je hier ook daadwerkelijk invloed op kunt uitoefenen op een manier die leidt tot minder stress. Dergelijke lifestyle veranderingen tegen stress kunnen erg belangrijk zijn. De ervaring leert namelijk dat wanneer je niet de noodzakelijke veranderingen maakt, stress een serieus probleem kan vormen. Wanneer je te lang en te vaak wordt blootgesteld op stress, ligt misschien een burn-out op de loer. Diep van binnen weet je misschien al dat het verstandig kan zijn om veranderingen aan je levensstijl aan te brengen. Laten we daar naar kijken.

Lifestyle veranderingen

Lifestyle veranderingen tegen stress beginnen vaak op het werk

Lifestyle veranderingen tegen stress beginnen vaak op het werk. Is dat vreemd? Zeker niet. Wie fulltime werkt, brengt een groot gedeelte van zijn/haar week op het werk door. Werk is dus een ontzettend belangrijk onderdeel van je leven. Werkstress is dan ook de nummer één veroorzaker van burn-out klachten en burn-outs.

Omdat zo veel mensen in de problemen komen door werkstress of een te hoge werkdruk, is het logisch dat we als eerste kijken naar veranderingen die je hier zou kunnen doorvoeren. Problemen die mensen vaak ervaren, zijn:

Eerder schreven wij ook al een blog over de meest voorkomende oorzaken voor stress op het werk. Ervaar jij stress door je werk? Maak dit dan bespreekbaar. Wat je moet doen om de situatie te verbeteren, kan niemand je vertellen. Je zult zelf het antwoord moeten vinden.

De werk/privébalans

In het verlengde van eventuele veranderingen die nodig zijn op je werk, ligt een verstoring van de werk/privébalans. Veel werk gerelateerde lifestyle veranderingen tegen stress raken niet alleen het werk, maar juist ook de privésituatie. Te veel overwerken of gebukt gaan onder een slechte werksfeer of werkstress kan ervoor zorgen datje ook in de privésfeer problemen ervaart. De spanningen kunnen weerslag hebben op je relatie of je sociale contacten.

Bespreek problemen op het werk daarom ook thuis. Juist thuis, en eventueel ook met goede vrienden. Werk en privé zijn bij de meeste mensen weliswaar zo veel mogelijk gescheiden: ze raken elkaar altijd, of je nu wilt of niet.

Ga voor jezelf na wat voor jou een ideale werk/privébalans zou zijn, en waarom. Dit is niet altijd even makkelijk. Veel mensen willen carrière maken, maar er ook zijn voor het gezin, een goede partner zijn en genieten met vrienden. Kan dit allemaal tegelijk? Soms wel, soms niet. Is er een conflict, dan is het aan jou om een balans te vinden waar je gelukkig van wordt.

Werk-privé balans

Slecht voor jezelf zorgen

Komen de vorige twee voorbeelden het vaakst voor wanneer het gaat om lifestyle veranderingen tegen stress? Het is mogelijk, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Temeer omdat alle problemen die je met je levensstijl kunt hebben allemaal hun weerslag kunnen hebben op hoe je voor jezelf zorgt. Slecht voor jezelf zorgen is iets dat veel te veel mensen doen. Niet vrijwillig, natuurlijk, maar onder invloed van – je raadt het al – stress.

De twee gebieden waar dit zich het duidelijkste uit, zijn voeding en slaap. Beide zijn essentieel voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Wanneer je al last hebt van stress, kan slecht voor jezelf zorgen je stress alleen maar versterken. Tijdens je slaap herstellen je geest en lichaam van stress en laden zij zich op voor een nieuwe dag. Krijg je onvoldoende goede slaap, dan wordt je vatbaarder voor stress en zal je algehele weerstand afnemen. Lees hier over wat voeding kan betekenen voor stress.

Roken, drugs en alcohol

Veel mensen drinken graag een glaasje zo nu en dan en er zijn ook best veel mensen die gebruik maken van stimulerende of geestverruimende middelen. Ook roken miljoenen Nederlanders, ondanks alle pogingen om dit terug te dringen. Het is aan eenieder om hier verantwoordelijk mee om te gaan. Feit is wel dat veel mensen een drugs- of alcoholprobleem hebben of verslaafd zijn aan sigaretten. Ik hoef uiteraard niet uit te leggen welke gezondheidsrisico’s dit met zich mee kan brengen. Voor veel mensen staan lifestyle veranderingen tegen stress in het teken van het stoppen met roken of minderen (of stoppen met) drank en drugs. Een teveel hieraan zal je leven in alle facetten raken.

Te weinig bewegen

Bewegen is goed voor je. Dat is een open deur. Wanneer je mensen vraagt waaróm bewegen goed voor je is, krijg je vaak dezelfde antwoorden: het is goed voor je hart en je gezondheid en je bouwt er conditie mee op. Dat is absoluut waar. Maar bewegen is ook essentieel om stress te verwerken en tegen te gaan.

Tijdens het sporten komen er gelukshormonen vrij. Je lichaam is beter in staat om stress te verwerken en hormonen die stress veroorzaken af te breken. Daarbij voel jij je ook nog eens gelukkiger en fitter. Te veel mensen bewegen te weinig. Daarom is meer bewegen niet alleen belangrijk, maar ook een van de eenvoudigste lifestyle veranderingen tegen stress.

Kunnen onze coaches jou helpen?

Worstel jij met stress en heb je het gevoel dat jouw levensstijl niet optimaal is, maar weet je niet precies wat je kunt doen om deze te verbeteren? Neem contact met ons op. Onze stress en burn-out coaches kunnen helpen. Een groot gedeelte van ons unieke Fasenplan is gericht op het bewerkstelligen van een verandering in je levensstijl. Deze veranderingen maken je fitter, gezonder, gelukkiger, energieker en veel minder gestresst.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven