Zoeken

Zoeken sluiten

Vakantiestress

maandag 19 april 2021

Vakantiestress voorkomen: ontspannen op reis met 10+ tips

Zomervakantie 2021 is in zicht. Misschien besluit je om dit jaar in eigen land te blijven of vertrek je toch naar het buitenland. Welke reis je ook kiest, als je op vakantie gaat kun je stress ervaren: vakantiestress. Herken je dit? Klinkt eigenlijk best gek om stress te hebben terwijl je op vakantie gaat, vind je niet? In dit blogartikel kom je meer te weten over hoe vakantiestress ontstaat. Wat zijn de symptomen van vakantiestress? En hoe voorkom ik vakantiestress? De essentie is: neem voldoende tijd voor de voorbereiding, zowel op je werk als thuis. Wil je weten hoe je dat precies  kunt doen? Ontdek dan onze (praktische) vakantiestress tips. Vergeet daarnaast ook niet om jezelf alvast wat extra aandacht en ontspanning te geven. Zo verdwijnt vakantiestress vanzelf. Je gaat ontspannen op reis en je kunt bewust genieten van een heerlijke vakantie!

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is vakantiestress?

Vakantiestress wordt ook wel gerelateerd aan stress op de vakantiebestemming, zoals heimwee. Dit blogartikel richt zich echter met name op vakantiestress voorafgaand aan de vakantie. Dit is voor veel mensen namelijk heel herkenbaar. Voor zowel je lichaam als je geest is een vakantie best een omschakeling. Ten eerste doordat de dagelijkse routines en gewoonten zullen wegvallen. Ten tweede doordat je jezelf belast met zorgen maken en organiserende taken voor de vakantie. Onze gedachten staan dan ook niet stil doordat we van alles moeten regelen. Daarnaast willen we ons werk met een gerust hart kunnen achterlaten. Maar hoe ontstaat vakantiestress eigenlijk? Een veelgemaakte ‘fout’ is dat men denkt wel te zullen ontspannen als de vakantie eenmaal is begonnen. Helaas, als je tot op de eerste vakantiedag stress ervaart, zal dit zich al snel kunnen gaan uiten in verschillende gezondheidsklachten. Herken je de symptomen van vakantiestress? Neem ze dan serieus zodat ze straks jouw vakantie niet kunnen verpesten!

Wat is vakantiestress

Hoe herken ik vakantiestress symptomen?

Vakantiestress begint vaak met zorgen maken over ons werk. Krijg ik het werk op tijd af voor de vakantie? En kan ik mijn werk wel zorgeloos achterlaten bij collega’s? Misschien niet altijd makkelijk te beseffen voor iedereen, maar onthoud dat niemand onmisbaar is. Zodra je dit beseft, merk je meteen dat het je al een stukje rust kan geven. Het is uiteraard een positieve eigenschap om je verantwoordelijk te voelen voor je werk, maar wel tot op zekere hoogte. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen die vakantiestress ervaren, vaak ook een hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Zij willen het werk zo goed mogelijk doen en vaak alles zelf onder controle houden, oftewel perfectionisme. Daarnaast hebben ook zij vaak moeite met loslaten of delegeren. Vakantiestress is dus grotendeels afhankelijk van iemands persoonlijkheid. Het uit zich vaak in hoofdpijn door overprikkeling van onze zenuwen. Je voelt je opgejaagd. Daarnaast kun je je vermoeid en rusteloos voelen, maar ook prikkelbaar en nerveus. Bovendien kunnen we last krijgen van slapeloosheid wat je uiteindelijk nog vermoeider maakt. Dit alles bevordert de harmonie met andere familieleden ook niet. Hoe kun je dan nog met plezier aan de reis beginnen?

Vakantiestress tips

Voorkom vakantiestress met een goede voorbereiding. Dat heb je waarschijnlijk wel vaker gehoord, maar hoe kun je dat praktisch en overzichtelijk maken? Lijstjes maken! Wat is het voordeel van lijstjes maken? Door het maken van lijstjes voorkom je niet alleen dat je dingen vergeet, maar ook geeft het je rust in je hoofd. Tenslotte staat alles nu op papier en is het uit je hoofd. De beste vakantiestress tip is dan ook het maken van lijstjes. En dan niet een enkel lijstje dat uiteindelijk oneindig en chaotisch zal worden, maar verschillende lijstjes voor elk gebied in je leven. Zo maak je een lijstje voor je werk en een lijstje voor thuis. Daarnaast, misschien niet het eerste waar je aan denkt, maak je een lijstje voor jezelf. Alleen op die manier zorg je voor een goede balans in de voorbereiding zonder dat je jezelf hierin verliest. Hoe zien deze lijstjes er dan uit? Wij hopen je met onze volgende vakantiestress tips alvast wat inspiratie (en creativiteit) te geven!

Vakantiestress tips voor thuis

Al ongeveer een maand voor de vakantie kun je beginnen met het maken van een lijstje voor thuis. Maak notities van alle belangrijke dingen omtrent de vakantie en verdeel ze onder in drie lijstjes:

  • Lijstje ‘regelen’: op dit lijstje schrijf je alle zaken op die je nog moet regelen, zoals een verzekering of een oppas voor de hond. Schrijf ook gerust de kleinste dingen op.
  • Lijstje ‘aanschaffen’: alles wat er nog nodig is voor de vakantie, zoals zonnebrand of leesboeken, kun je opschrijven op dit lijstje.

Lijstje ‘onderweg’: alleen al het inpakken kan voor stress zorgen, dus schrijf alles op wat je wilt meenemen. Van kleding tot eten en drinken voor onderweg, zoals gezonde snacks.

Vakantiestress tips voor thuis  

Vakantiestress tips voor werk

Ook voor het maken van een lijstje voor je werk, raden wij je aan om hier al ongeveer een maand voor je vakantie mee te beginnen. En blijf niet doorwerken tot aan de eerste vakantiedag.

  • Lijstje ‘projecten’: maak een lijstje van werktaken die je wilt overdragen aan je collega(’s). Dit lijstje kun je tot aan de vakantie rustig blijven bijwerken. Op je laatste werkdag kun je het actuele lijstje direct doorgeven aan je collega(’s). Dit werkt goed omdat het structuur geeft.
  • Lijstje ‘overig’: schrijf niet alleen taken of lopende projecten op, maar ook eventuele wachtwoorden en contactgegevens die nodig kunnen zijn tijdens jouw afwezigheid.
  • Email-notificatie instellen: stel een automatische email in tijdens jouw afwezigheid. Hierin vermeld je de periode dat je weg bent en het telefoonnummer/emailadres van je collega(‘s).
  • Wees onbereikbaar: of je toch bereikbaar wilt blijven tijdens de vakantie is aan jou, maar we zullen het je niet aanraden. Waar de een het werk gemakkelijker kan loslaten, krijgt een ander te maken met werkdruk wat kan leiden tot stress.
  • Vooraf vrij nemen: plan jouw laatste werkdag niet vlak voordat je op reis gaat, maar neem vooraf al een paar dagen vrij. Zo kom je alvast in een rustigere modus en kun je langzaam afstand nemen van je werk. Doordat je al uit de werksfeer bent, zal je brein ruimte krijgen.
    Online cursus
    49.00
    Online cursus
    Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Vakantiestress tips voor jezelf

Daarnaast is dit ook een goed moment om eens stil te staan bij je dagelijkse levensstijl. Tevens besteed je nu wat extra aandacht aan jezelf. Met deze tips breng je je lichaam en geest in balans:

  • Gezond eten voordat de reis begint: kies ruimschoots voor de vakantie zoveel mogelijk voor verse en pure voeding. Niet alleen omdat je op vakantie misschien eerder geneigd bent om minder gezonde keuzes te maken. Ook bij stress is het raadzaam om je brein extra te voeden, zoals met eieren, avocado, noten, zaden, vis, bonen, groenten en bananen.
  • Neem extra vitaminen: het kan nu nodig zijn om je immuunsysteem te versterken met een multivitamine. Houd ook je darmflora gezond met een probiotica. En bij stressklachten zullen B-vitaminen en magnesium jou kunnen ondersteunen. Daarnaast heeft GABA een ontspannende werking op de hersenen.
  • Drink voldoende water: dit is eigenlijk altijd belangrijk, maar in tijden van stress zal jouw lichaam meer water nodig hebben, dus blijf gehydrateerd (ook tijdens de vakantie).
  • Gun jezelf me-time voordat je op vakantie gaat: als de kinderen nog naar school gaan, kun je misschien een dag voor jezelf plannen waarop je geen verplichtingen hebt.
  • Voldoende slapen voordat je op vakantie gaat: zo voorkom je dat je vermoeid op reis gaat. Bovendien kan te weinig goede slaap ook weer leiden tot meer stress en andere gezondheidsklachten, zoals hoofdpijn, duizeligheid en chagrijnig zijn.
  • Mediteren houdt je in het nu: door iedere dag even te mediteren komt er weer rust en ruimte in je hoofd. Mediteren kun je op elk moment doen. Wanneer begin jij?

Vakantiestress tips voor jezelf

Bonus vakantiestress tips

* Probeer te voelen waar jij waar behoefte aan hebt tijdens de vakantie. Luister naar jezelf en bespreek het met meereizende familieleden of vrienden. Misschien is er die dag een excursie gepland, maar heb jij meer behoefte aan een rustige dag alleen. En dat is zeker niet egoïstisch.

* Ervaar je de laatste tijd veel stress en ga je binnenkort op vakantie? Dan kan het raadzaam zijn om dit jaar te kiezen voor vakantie dichterbij huis. Zo voorkom je dat een heel nieuwe omgeving met andere gewoonten en ander eten je nog meer stress kunnen geven. Tenslotte moeten jouw lichaam en geest zich dan nog meer aanpassen en dat vergt extra energie.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie

Vakantiestress wordt door veel mensen ervaren en kan verschillende gezondheidsklachten geven. We krijgen last van angst omdat we onze werkzaamheden misschien niet op tijd kunnen afronden. Daarnaast zijn we bang dat we dingen zullen vergeten voor de vakantie. Dit alles laat onze gedachten op volle toeren draaien. En dat heeft vervolgens zijn weerslag op ons lichaam en op hoe wij ons voelen. Toch is vakantiestress voorkomen vaak helemaal niet zo moeilijk. Als je tenminste zorgt voor rust en een goede voorbereiding voordat de reis begint. En dus niet wacht met ontspanning totdat je op vakantie bent. Dit doe je door ruim van tevoren afstand te nemen van je werk, maar ook door verschillende lijstjes te maken. Zo kun je regelmatig totdat de vakantie begint, jouw lijstjes bekijken, afvinken of aanvullen. Als je vooraf ook goed voor jezelf zorgt, zul je straks echt kunnen genieten van een ontspannen vakantie!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven